zondag 9 juni 2013

ZET DIE PLAAT AF!

Nee ik ga niet in de politiek en ik ga geen propaganda voeren voor een politiek bekend persoon.

Maar na een bericht van De andere Kris Peeters, begon ik me behoorlijk te ergeren aan bepaalde herhalingen. Voor mij mogen ze FC De Kampioenen tot in de eeuwigheid en 3 dagen blijven herhalen, ik zal blijven kijken. Maar ze mogen stoppen met het dagelijks omroepen van al het file-leed op de wegen.
Ik ben een luisteraar van Radio 1 (vooral in de voormiddagse weekdagen) en ik heb me nooit echt geërgerd aan de ellenlange files opsommingen en herhalingen tot in den treure. Maar sinds dit bericht op de blog van De andere Kris Peeters ben ik (teveel) gaan denken over dat gezeur op de radio. Ik ben een vroege vogel, kan al aan de radio "zitten" van voor 7 uur en dan krijg ik al file-leed als beleg bij mijn ontbijt, daarna als tussendoortje en bij mijn middagmaal ligt er geen vlees op mijn bord, maar FILE-LEED. Het begint wansmakelijk te worden.
Ik weet niet hoelang al de dagdagelijkse files worden omgeroepen, maar veel zoden zet het niet aan de dijk, want het is alleen maar erger geworden. VEEL ERGER.


Vrijdag waren het eerst de traditionele woon-werk files en daarna kwamen er de goedweer files naar de zee bij, voor 8 uur kreeg ik al files in mijn maag gestuwd, om 13 uur waren ze nog bezig, op het laatst ging het vooral over de goedweer files. Mijn maag vond het genoeg geweest. Daarbij werd aangeraden om een andere autosnelweg te lenen, of moet ik denken te bezetten. Veel zal het niet uitmaken, want in de kortste tijd sta je daar ook voor blok. Moesten ze nu eens omroepen dat het thuis ook misschien ook mooi weer is, dat je de koelkast bij de hand hebt, daar ook met je kindjes eens kan spelen, en wegens geen tijdverlies in files nog eens langer ook (+ extra tijd voor je partner). Het veel goedkoper is en je niet uren hoeft aan te schuiven om het "ultieme uurtje geluk". Of als ze nu eens omroepen "PROBEER EENS DE TREIN"? Hoewel, de laatste dagen, de berichten daarover zijn nu ook niet zo mooi. De fiere Fyra in gedachte :-(

Maar wat me ook opvalt is zijn de oorzaak van de files: het is de sneeuw, de (al dan niet felle) regen, het mooie weer, ... Staat daar een container sneeuw op de weg? een vat met regen? heeft de zon de weg versperd? Nee, het zijn vooral NIET alle auto's die daar bij elkaar gepakt staan die de files zijn. Deze zijn het slachtoffer en de inzittenden zijn echt te betreuren.
Ik herinner me nog een kletsnatte ochtend dit voorjaar waarbij de presentator zat te zuchten met zoveel file-leed. Hij leek echt medelijden te hebben met al die sukkelaars in de auto. Toen dacht ik echt, dat is er nu toch wel ver over.
Trouwens, ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar niet zo lang geleden las ik ergens dat tijdens de spits een schrikbarend hoog % aan verkeer op de ring rond Antwerpen gewoon recreatief verkeer is??? Als die mensen nu eens dachten om buiten de spits opweg te gaan... Maar dan verlies je natuurlijk wel een belangrijke eigenschap aan het hebben van een eigen auto: JE VRIJHEID...

Ik zou ook eens willen weten hoeveel % van de luisteraars ook daadwerkelijk in de auto zitten te luisteren naar die radio/informatie en hoeveel luisteraars thuis gekweld worden met die berichtgeving.

Stopt met het omroepen van de files, het helpt toch niet.
Wie weet, als ze geen airplay meer krijgen, verdwijnt het probleem misschien vanzelf.


De vrijgekomen tijd kan ingevuld worden met mooie liedjes. Misschien kunnen meer plaatjes worden gedraaid van de vlaamse schlagers, zodat deze zangers (en zangeressen) niet meer boos hoeven te zijn op radio 2 omdat ze te weinig airplay krijgen.

Nee ik heb geen auto, al lang niet meer, de reden heeft niets te maken met het milieu of files ofzo, maar anderzijds mis ik na al die jaren (16) de auto helemaal niet. Meer zelfs, ik durf niet meer te rijden. Maar ik heb ook geen medelijden met degene die zomaar voor vanalles en nog wat steeds de auto neemt, loopt te zeuren over de files, de kostprijs van die "vrijheid" . Ze hebben ook geen medelijden met me als ik eens met de fiets door te regen moet (nee dan spotten ze nog eens openlijk met mij).

Ik ben niet actief op Facebook ofzo, en ben dus ook niet van plan een actie op te zetten omdat file-leed uit te ether te halen. Ik denk dat ik nog meer dan vroeger naar muziekradio's zal luisteren via het internet/I-tunes. Het nieuws op tv heb ik al enkele jaren geleden vaarwel gezegd, het had een te grote negatieve invloed op mij en uiteindelijk heeft het niet weten van veel nieuws totaal geen negatieve invloed op mijn levenskwaliteit (integendeel).
Maar als iemand zich geroepen voelt, ik wil je petitie wel ondertekenen.

5 opmerkingen:

  1. Ik vind fileleed op de radio heerlijk...ik rij bijna geen auto meer, woon niet meer in het hectische westen en ik voel me telkens weer zeer bevoorrecht als veloteur.
    Ik ga voor de petitie van fileleed elk kwartier op Radio 1, geen beter vermaak dan leedvermaak! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij stuurt me dus regelrecht naar de i-tunes muziekradio's.
      Ik zou gaan denken dat je iets tegen me hebt :-p

      Verwijderen
  2. Ik heb zowiezo ook geen last van files, en als ik autorijd staat de radio ook nooit aan, ik hou niet van dat slappe geouwehoer van de DJ's, dus dan gaat de USB-stick erin en luister ik gewoon naar m'n eigen smaak muziek. Muziek in of op de fiets is uitgesloten, wil ik niet.
    Dus als je je niet wil ergeren, gewoon een MP-3 speler oid aanschaffen.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is zo dat de Vlaamse radio 1 in de voormiddag wel eens interessante radio brengt. Maar dat wordt telkens weer "doorspekt" met dat "file-leed" en dat ben ik zowat spuugzat. En het is dus het een of het ander, ofwel interessante radio met file-zever of gewoon muziek op i-tunes. Ik vrees dat het op termijn het laatste zal worden. Ik heb het zo ook met het tv-nieuws gedaan. Ik werd zowat ziek van het nieuws... Nu kijk ik zeer sporadisch (niet eens per week).

      Verwijderen
    2. Herkenbaar dat je niet naar het nieuws kijkt, doe ik ook niet. Totaal niet interessant dat wereldleed. Word veelal nog dik opgeklopt ook, en 27x herhaald tot je het spuugzat bent. Even "koppen snellen" op een internetkrant en je bent weer volledig "up to date" als je dat wil.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen