maandag 24 juni 2013

Geschokt!

De titel gaat zowel over mezelf toen ik het verhaal hoorde, als over de verteller van het verhaal.
Maar het gaat over de mobiliteitsplan van het nieuwe voetbalstadion van Gent.
Via het internet en Fietsbult had ik al vernomen over het mobiliteitsplan en de misschien wel gedurfde aanpak. Waar de voorkeur gegeven wordt aan de fietsers en waar de auto's maar dichtbij mogen parkeren als de bestuurder een abonnement heeft en de "inhoud" minstens 3 personen is. Anders moet je verderaf parkeren en "leren wandelen".
Nu is de verteller ook een zeer frequent fietser, maar zijn reactie sprak boekdelen toen hij sprak over een breed fietspad en amper 2 rijvakken (wellicht 1 per rijrichting) voor de auto's. Waarbij hij niet begreep waarom er niet meer parkeerruimte direct rond het stadion is en waarom de fietsers zoveel ruimte moeten krijgen en de auto's zo weinig op de weg.
Ik zelf was geschokt toen ik deze woorden hoorde van een toch wel fervent fietser (die ook een auto heeft, maar niet voor elke meter de auto nodig heeft). Maar zo blijkt dat zelfs fietsers soms onbewust zeer "automatisch" denken aan bereikbaarheid per auto. Dat terwijl het in dit geval ook over een sportevenement of -infrastructuur gaat...

Na bericht: het verbaasde me vooral omdat de verteller naar het stadion (vooral om het plaatsen van de nieuwe brug te zien gebeuren) was geweest met de fiets.

1 opmerking:

  1. LOL misschien is je medefietser zeer begaan met het lot van alle dikke voetbalsupporters? Het lijkt me in elk geval iemand met een zeer democratische instelling ;-)

    BeantwoordenVerwijderen