zondag 30 juni 2013

Spookrijden is veiliger.

Het klinkt raar, maar in sommige gevallen kan je beter spookrijden dan je aan de regels te houden. 
Voor het woon-werk verkeer moet ik dagelijks langs de rotonde aan de Drieselstraat-Smalleheerweg in Oostakker aan de Volvo vrachtwagenfabriek. Als ik vanuit de Smalleheerweg kom richting Drieselstraat, dan kom ik van een 2 richtingsfietspad aan de linkerkant van de Smalleheerweg en dan moet ik naar een ander 2 richtingsfietspad aan de rechterkant van de Drieselstraat, maar ik moet dan wel de straat links in. Als ik het volgens de regels doe dan moet ik naar rechts over de rotonde, 3 straten oversteken, waarbij de fietsers op de rotonde geen voorrang hebben. De rotonde is zo aangelegd dat ik met de ligfiets zo goed als geen zicht heb op het verkeer dat vanachter mij komt. Bovendien zijn de bochten zo aangelegd dat ik die niet of nauwelijks kan nemen zonder te vallen. En ik heb daar al gezien dat er autobestuurders zijn die hun voorrang ook echt nemen en de fietser zouden van de weg rijden als die fietsers de regels niet toepassen. Op de rotonde tussen de auto's rijden viel opzich wel mee, de meeste hebben er geen problemen mee, op een paar dwazen na die dachten me op de rotonde in te moeten halen en me erop wijzen waar het fietspad is (waar ze wellicht elders wel eens graag op parkeren). Om het voor mij veilig te houden ga ik dus gewoon de verkeerde kant op fietsen en kruis ik als "spook" 1 straat om dan op een fietspad in eigen bedding terecht te komen.

Maar wat blijkt nu, bij dat spookrijden heb ik nauwelijks een auto die me geen voorrang heeft. Ik kan wel stellen dat zowat maximum 1 % me daar zou doen wachten. Ook al zou ik de straat blind over knallen, nog is de kans heel klein dat ik er wat aan overhoud. Dat laatste doe ik natuurlijk niet, de autobestuurders behouden het recht op voorrang, tot ze die afstaan. En ze staan die zowat allemaal af.

De laatste tijd is er zelfs meer. Nu het gras daar behoorlijk hoog staat is het zicht zeer beperkt geworden. De camera op mijn helm ziet veel meer dan ik zelf zie, ik zie tegenwoordig enkel de bovenste rand van de auto's en bijgevolg neem ik aan dat de bestuurders me zo goed als niet of helemaal niet zien. En toch, nu zijn er bij die zo goed als een noodstop uitvoeren om toch maar te kunnen stoppen om me door te laten.

In onderstaande geval was ik echt geschrokken dat de bestuurder stopte om voorrang te geven. Ik was ten eerste nog niet zo heel dicht bij de oversteekplaats en de auto zelf kwam behoorlijk snel aan. En toch... netjes gestopt om me door te laten. Of was het omdat hij een knipperlampje aan zag komen net boven het gras en niet wist wat er onderstak en dus het zekere voor het onzekere nam? Terwijl ik zelf traag aankwam en op het moment dat hij stopt ik ook stilstond. Maar ik mocht direct doorstarten en als eerste de straat op.





2 opmerkingen:

  1. Gelukkig zijn er nog beleefde mensen op de wereld. Ik moet zeggen dat ik hier in het oosten vaak voorrang krijg waar ik het niet heb (omgekeerd ook weleens).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beleefd is wel relatief hoor. Als je je aan de regels houdt zouden ze je van je sokken vlammen. Als je je zin doet hebben ze plots 'respect' voor je?

      Verwijderen