dinsdag 18 juni 2013

Geradbraakt.

Het voorbije weekend was een WOL-toertocht gepland in Ieper. Net als vorig jaar maak ik er een weekend van, anders lijkt het me nogal ver. Een heenrit van 100 km met aankomst om 9 uur aan Ieper station... dat lijkt me nogal onmogelijk.
Nu zijn zo een afstanden me niet onbekend, zelfs behoorlijk vertrouwd, maar toch, ik ben geradbraakt terug thuis gekomen. Ten eerste was er de felle tegenwind op zaterdag, vooral in de Westhoek waaide het wel heel erg hard, de voorspelde 50 km/u leek mij aan de lage kant. Het was zo erg dat ik op het eind zelfs vlak amper 10-15 km/u haalde.
Maar er is meer, ik had niet mijn gebruikelijke schoenen (voor de trike) aan, maar deze die ik gebruik voor de Grasshopper. Opzich niets ergs, maar bleek dat na een tijdje ik het gevoel had dat mijn voeten vooral de linker scheef stonden, daarmee bedoel ik de buitenkant van de schoen werd omhoog gedrukt. Ik vond het reeds te ver om terug te keren, maar hoe verder ik kwam hoe erger het aanvoelde en op den duur kreeg ik ook nog eens irritatie aan de voet. Bij aankomst in Loker (bij Ieper) ben ik bij Eric, de organisator van de WOL-toertocht, de werkplaats ingedoken en de blokjes van de schoenen gehaald, want de zijkant bleek te drukken op de pedalen. Met een vijl er een hoop afgehaald en daarna bleek dat toch een stuk beter te gaan. Mijn knieën hadden er niet onder geleden (toch geen pijn).
Verder had ik ook last van wat zetelpijn, nochtans, de zitting is pas aangespannen een maand geleden en ik heb er daarna reeds enkele ritten (+ 100 km/rit) mee gemaakt zonder enig probleem. En ik had ook reeds last van enkele pijnlijke plaatsen op de rug. De huid was op 2 plaatsen geïrriteerd geraakt (onderaan aan de wervels en aan de punt van het linker schouderblad). Vroeger had ik er ook last van maar sinds een stuk slaapmatje erin te leggen was het euvel tot nu toe mooi opgelost, nu reed ik ook met het matje maar veel hielp het blijkbaar niet.
Ik moet wel toegeven door de slechte plaatsing van de voeten zat ik nu niet bepaald echt lekker en het harde gevecht tegen de wind, waarbij ik op het laatst puur op karakter verder ging, zal er ook wel wat mee te maken hebben. 

Zondag viel het goed mee om te fietsen, de groep volgen was totaal geen probleem en tijdens de terugweg heb ik het grootste deel van de rit een kruissnelheid van 25-26 km/u kunnen aanhouden. Dat is ook iets dat ik vroeger niet kon. Maar toen ik mandagmorgen opstond had ik een toch wel zeer onaangenaam gevoel in mijn knieën. Deze waren helemaal stijf, ik kan me niet herinneren wanneer ik dit nog heb meegemaakt. Het is zo dat het na enkele uren al veel beter ging.
Verder had/heb ik spierpijn in de bovenbenen. Iets wat ik niet meer kende, ook niet bij zware tochten, maar het kan dus blijkbaar nog steeds. En ook had ik zondagavond irritatie aan de achillespees van de linkervoet. Dat laatste was maandagmorgen wel over.  

Nu is het zo dat ik bij het bekijken van de pedalen van de 2 fietsen ik een duidelijk verschil zie op de pedalen. En het is zeker, de pedalen van de trike gaan eraf en worden vervangen door dezelfde als op de Grasshopper.


de pedaal zonder problemen 

de pedaal met problemen.

Ik had het voorbije weekend 270 km op de teller. Dit is niet zo uitzonderlijk, dat heb ik vorig jaar verschillende keren gedaan, en zelfs eens 320 km op 2 dagen, met de 6 volgende dagen erbij kwam ik aan 1000 km op de trike, dit zonder problemen.

Maandag middag richting werk reed het wat houterig en moest het lichaam wat loskomen, maar de rit huiswaarts na 22.00 uur ging al heel soepel. Beide heb ik wel rustig afgelegd, iets wat de hele week wil doen.
Het komende weekend is een rustweekend, dit alleen al vanwege de plannen.
En deze week nog worden de pedalen van de trike vervangen.

Veel foto's zijn er niet gemaakt, er zijn maar enkele meer dan hieronder te zien.
Verder was de familie Vercruysse ook van de partij met een plaatjesschieter.
Mijn sportcamera's waren er ook bij, maar de montage van de opnames zal nog een poosje opzich laten wachten. Daar gaat wel wat tijd insteken en die is nu niet voorradig.

verzicht in de westhoek

De WOL-lers tijdens een pauze

De WOL-lers na de rit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten