donderdag 13 december 2012

T'is fris aan de vis.

Ik weet niet welke vis bedoeld wordt, maar dit werd gisterenochtend verteld achter mij aan de ingang van de fabriekspoort. En die vis had het blijkbaar frisser dan dinsdagmorgen.
Veel heb ik daar toch niet van gemerkt. Dinsdag had ik (eindelijk) mijn fietshandschoentjes omgeruild voor dikke handschoenen, het fietsjasje is ingeruild voor een iets dikkere jas en de ligfiets blijft ook thuis want de Brompton wordt de kou ingejaagd.
Maar met een kruissnelheid van 23 km/u bakt mijn vis behoorlijk bruin. Na 11,7 km kom ik aan in de fietsstalling en het eerste dat dan gebeurd is die handschoenen uit, helm af en jas open, zodat de stoom uit mijn poriën kan.
Dat terwijl al die 'slimme' mensen koukleumend de fabriek binnenkomen (hebben moderne auto's geen verwarming?) zit ik, na omkleden, de eerste minuten in mijn t-shirt zodat de stoom helemaal kan opdrogen en dan pas gaat mijn werkjasje aan. En pas na de eerste break (aankomst fabriek 5u30, eerste break 8 uur) voel ik hoe koud het in de fabriek aanvoelt.

Net als bij een auto (toch deze waar ik mee reed 18 jaar geleden) wordt het pas na een tijdje rijden warm op de fiets. Maar waar ik bij het uitstappen uit de auto de warmte direct kwijt was, blijkt de warmte van de fiets me te volgen en me nog een (behoorlijk) tijdje warm te houden. Hoezo er is geen verwarming op de fiets?


2 opmerkingen:

  1. Klopt helemaal, ook in de winter op een open fiets, meestal heb ik het de eerste 5 km koud, daarna gaat de kachel aan, en die blijft nog een hele tijd nagloeien.
    Die autorijders weten niet wat ze missen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi verwoord: de kachel blijft nagloeien.
      Idd, de autogebruikers denken beter af te zijn, maar ze zijn het niet...

      Verwijderen