zondag 30 december 2012

Apegapen en poetsen.

De laatste dagen lig ik een beetje op apegapen. Ik heb enkele dagen rust genomen omdat ik me alles behalve fris voel. Ondertussen heb ik de redenen (het waren er 2) gevonden en 1 dag later gaat het nu plots al veel beter. 
Maar ondertussen heb ik, uit pure verveling, ff een doek over de fietsen gegooid. Want jezelf irriteren is toch zowat het ergste dat je kan doen. En wat een doek allemaal kan doen. Na de "tocht door het duister" mid december zag mijn trike (die al niet mooi meer was) er ongelooflijk uit. 

De fietsen staan, in mijn ogen althans, er weer piekfijn bij. Ik ben er met een oude stofdoek over geweest en er al het zand (toch het meeste) afgehaald en nadien is het ff schrikken wat er allemaal los is gekomen. Natuurlijk is dit niet hetzelfde als met de spuit erop, insoppen, droogwrijven, waxen,... en wat weet ik nog allemaal, maar voor mij is dit al heel wat. Als je bedenkt dat mijn city bike in zijn 20 jarig bestaan NOOIT een poetsdoek van dichtbij heeft gezien... laat staan gevoeld.









Ik heb ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om 3m spaakreflectoren over de spaken te schuiven. kwestie van de fietsen in een nuttige zin wat te pimpen ;-) 



Ik heb ook van het moment gebruik gemaakt om de gemonteerde SunUp eco dynamo te schieten.


"Spijtig genoeg" heb ik geen foto's genomen voor ik begon met de poetslap.

De kettingen krijgen heel regelmatig een doek te verwerken. Normaal 1 keer per 2 weken, tenzij ik in de regen moet fietsen. Dan worden ze de dag erop droog gewreven. Smeren gebeurt normaal om de 1000 km, maar met de regen van de laatste tijd doe ik dat meer op het gevoel. Begint de ketting droog te lopen is het tijd voor een smeerbeurt (teflon spray). En de banden worden 1 keer per 2 weken op druk gecontroleerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten