donderdag 27 september 2012

Zelftransport.

De week van het vervoer is wel al voorbij en daarbij is "ontdekt" dat veel autobestuurders zelfs voor minder dan 500 m (VIJFHONDERD METER) de auto gebruiken. Ook al weten ze voor ze instappen dat er parkeerproblemen gaan zijn. Je zou gaan denken dat het sadomasochisten zijn.

Maar daar gaat het nu ff niet om.
Ik heb de laatste dagen eens naar mijn eigen gedrag gekeken.
En nee ik verplaats me ook niet met de fiets voor afstanden van amper 500 m.
Meer zelfs, afstanden tot ongeveer 3 km daar neem ik de fiets niet voor. Die afstanden doe ik tevoet.
De kleinste afstand die ik geregeld met de fiets doe is 6 km. En de stad in is meestal tevoet.
Ik heb ook steeds een buskaart bij. Deze is de laatste keer gebruikt op 7 juli en in augustus heb ik eens de trein genomen.
Dus de laatste 3 maanden mijn verplaatsingen in kaart brengen is niet moeilijk.
Zo een 90% is met de fiets, en een 10% te voet, en een halve % met het openbaar vervoer.

Om een idee te geven, in juli, augustus en september samen heb ik nu reeds 4100 km gefietst.

3 jaar geleden toen ik niet fietste gebeurden de verplaatsingen ietsje anders.
Toen was het ongeveer 80% met het openbaar vervoer (hoofdzakelijk de bus) en de rest te voet.  

5 opmerkingen:

  1. Mm...interessante waarneming.

    Even mijn verschillende observatie/indrukken.
    -Sinds een half jaar zie ik diverse fietsende bekende, vrienden uit mijn omgeving de auto de deur uit doen. Ipv 2e auto kiest men de velomobiel of racefiets.
    -Ik heb de indruk dat er minder files zijn in die zelfde tijd, maar dat kan vertekend zijn door vakantie. Als er file is dan is dit meestal door een ongeval, niet door drukte. Of de anti file maatregelen moeten in eens wel gaan werken.
    -Ik hoor (lokale en provinciale) overheden steeds vaker serieus aandacht hebben voor snelfietspaden en meer investeren in fietsers. Ik kan natuurlijk een gekleurd aandachtsgebied hebben.
    -Als men al de auto laat staan, dan kiest men vaker liever de fiets als alternatief dan openbaar vervoer.

    Ben benieuwd of dit het komend half jaar voortzet.
    Per 1 oktober gaan brandstoffen van 19 naar 21 procent tarief in Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ik hier reeds vernomen heb is:
      -dat er wel gezinnen zijn die hun tweede auto vervangen door een scooter. Voor een fiets zijn en blijven veel Vlamingen te lui.
      -Een tweede fenomeen is dat, al dan niet milieu bewust, jongen gezinnen (met eventueel kinderen), geen auto aankopen, maar 2 vouwfietsen met een kinderkar. Het is niet altijd een ecologische keuze, maar soms gewoon financieel. Een huis is voor jonge gezinnen (zowel kopen/bouwen als huren) nauwelijks of niet combineerbaar met een auto. Dus kiezen ze voor 2 vouwfietsen (niet zelden dure birdy's), die zijn bruikbaar voor het woon-werk in combinatie met openbaar vervoer als voor andere uitstappen. Trouwens, als je 1 auto hebt, moet sowieso een ook nog zorgen dat die op een andere manier op het werk geraakt. En 2 auto's, da's voor de meeste jonge gezinnen totaal onmogelijk.

      En de kostprijs van het hebben/gebruiken van een auto, dat gaat alleen maar stijgen. En ik weet zelf uit ervaring wat je kan uitsparen door die kar aan de kant te zetten.

      Verwijderen
  2. Ronny, je moet ook rekening houden met omstandigheden. Bij jou is het iets meer werk om de fiets te nemen; ik open de garagepoort en fiets buiten. Daardoor wordt de fiets makkelijk genomen, ook voor kortere afstanden. Makkelijk om bagage mee te nemen en het spaart tijd uit (in mijn/ons geval). Als je de fiets langs een trap of lift naar buiten moet slepen en dan openklappen/monteren, ben je in die tijd vermoedelijk al 500m verder gestapt...
    In elk geval is de verhouding fiets/auto bij mij de laatste twee jaren ook fel geëvolueerd. In 2010 tot zomer 2011 zal het zowat half om half geweest zijn en met de komst van eFAW is een echt omslagpunt bereikt: nu doe ik naar schatting drie keer zoveel kilometers met de fiets als met de auto (die soms weken stilstaat voor de deur).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja Jan, ik weet dat ik rekening moet houden met de omstandigheden. Ik sprak dan ook puur voor mezelf. Het was gewoon dat ik mezelf eens onder de loep heb geplaatst. Iets dat iedereen regelmatig eens zou moeten doen. Dat een ander zijn omstandigheden niet dezelfde zijn besef ik maar al te goed. Maar zo zag ik ook dat mijn reguliere minimum afstand per fiets zo een 6 km (enkele rit) bedraagt. Mijn langste reguliere wandelafstand bedraagt zo een 3 km. Daartussen heb ik een (zelden voorkomende) afstand dat ik opvul naar gelang de omstandigheden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil ook jouw rekening niet maken ;-) Het blijft hetzelfde voor jou, voor mij, voor veel fietsers: bewust omgaan met transportmiddelen en afwegen op welke manier je best een bepaalde verplaatsing doet. Dat staat in schril contrast met de blijkbaar erg veel Vlamingen die die afweging niet maken en zonder nadenken telkens de auto nemen.

      Verwijderen