woensdag 26 september 2012

Regen: een valse reden om de auto te nemen.

Veel mensen "willen" wel de fiets nemen, maar verschuilen zich achter het typische Belgisch weer om toch de auto te kunnen nemen.
Er zijn al veel statistieken opgedoken waarin wordt gemeld dat het hooguit 6 tot 8% van het woon-werk verkeer regent.
Optimisten zeggen dat het weinig is en nemen de fiets.
De pessimisten geloven het niet, volgens hen regent het ALTIJD, de perfecte reden om de auto te nemen, ook voor een paar kilometer.
Ik fiets een woon-werk afstand van 11 km (dit is een veiliger omweg, de kortste weg is 5.5 km). Dat is een goed halfuurtje fietsen.
Het mag dan al 23 uur regenen, als het die 2 halve uurtjes droog is, heb ik droog fietsweer. Klinkt belachelijk? Dat valt nogal mee. Gisterenavond was het om 21.00u stevig aan het regenen. Rond 21.30u was het nog niet droog, maar toen ik na 22.00u naar de fiets ging heb ik geen druppel opgemerkt (behalve onder enkele bomen). En het is niet de eerste keer dat ik dat gemerkt heb.

Uit nieuwsgierigheid heb ik besloten een lijstje bij te houden met het weer waar ik in moet forenzen.
Waarbij ik 5 categorieën heb om het forensweer aan te duiden, en voor de 2 dagdelen apart (heen en terug), en daarnaast kan ik nog eens aangeven aan welke omstandigheden ik ontsnapt ben (het ergste ik die dag (=24 uur) heb opgemerkt).

Dit hou ik bij in een spreadsheet van google: --> hier zo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten