donderdag 13 september 2012

Hey, uw lichten branden.

De titel heb ik als reactie al meer gehad.
Ik rij namelijk gemakkelijk met licht, ook overdag.
Ik vergat ze vroeger wel eens uit te zetten en ook had ik reeds opgemerkt dat zelfs bij heldere en zonnige zomer dagen een fietser met licht nog steeds ietsje meer opvalt dan een ander.
Dit kan je zien bij de bukfietsen die een naafdynamo hebben waar alleen het voorlicht op aangesloten is en ze zetten die dynamo nooit af.
Reeds vorige winter liet ik de naafdynamo steeds aanstaan en deze zomer stonden mijn lichten ook meer aan dan uit.
En de laatste weken heb ik besloten om er nooit meer aan te komen. Gewoon laten branden die handel.
Veel energie vragen die niet, je hoort de dynamo ook niet en als het een klein beetje aan je veiligheid kan meehelpen waarom niet.

Maar nu vraag ik me af, deze die me erop attent maken dat overdag mijn lichten branden, attenderen ze lichtloze fietsers er ook op als ze snachts zonder licht rijden?
Want dat laatste merk ik veel op en dat is pas echt gevaarlijk.
Dit weet ik uit eigen ervaring omdat ik ooit zelf eens 2 fietsers maar net op tijd heb kunnen ontwijken (met de auto) die midden op de straat aan het fietsen waren zonder licht, en dat was niet overdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten