maandag 3 september 2012

Ketting smeren.

Ik smeer normaal de ketting om de 1000km. 
Daartussen wrijf ik ze af om de 2 weken.
Als ik in de regen gelegen heb wrijf ik ze dag nadien droog met een doek.
Maar eind vorige week ben ik dat vergeten (mijn verkoudheid had daar wellicht veel met te maken). Zowel op donderdag als op vrijdag lag ik in de regen huiswaarts te keren van het werk. En op vrijdag had ik al gezien dat er roest op mijn ketting ging (zeer oppervlakkig natuurlijk).

Maar dit weekend een beetje een raar weekend gehad.
Bij het uitzieken van de verkoudheid heb ik zaterdag eigenlijk niets uitgespookt behalve slapen en suf naar een film kijken. Op zondag is het er ook niet van gekomen en deze morgen vond ik de ketting toch wel wat rammelen. Nee het is niet zoals veel kettingen van de fietsen van scholieren die haast uit elkaar rammelen, maar toch, ze klonk anders en ik wil ze toch een minimum aan onderhoud geven. 
Daarnet ff met een doek over geweest en nog nooit is er zoweinig vuil afgekomen.
Blijkbaar is het er allemaal afgeregend voor het weekend.
Na de poetsdoek is er PTFE spray over de ketting gespoten en nu kan ze er weer tegen.

De Grasshopper is over enkele dagen 1 jaar oud en heeft een mooi getal van 6300 km.
Het is wel plezant omzien dat de ketting er nog steeds mooi uitziet en er nog geen merkbare slijtage aan is. Ik zie wel dat er gebruikssporen op zijn en er is een beetje rek op, maar nog niet direct om paniek te zaaien.
Om maar een voorbeeld te geven, na 3500 km is de Brompton toe een nieuwe ketting, want dan trek ik gewoon de ketting over het voorblad.

Ik heb me wel voorgenomen om de Grasshopper (dat geldt ook voor de trike) ten laatste bij 10 000 km  de herstelplaats in te rollen voor een groot onderhoud, wat ook direct impliceert dat er dan een nieuwe ketting opkomt. Ik ga niet wachten tot ik ergens in de middle of nowhere sta te koekeloeren. 
Zelf ga ik het niet doen, ik heb er de ruimte niet voor en een auto laat je toch ook onderhouden door een vakman. Alhoewel, ik heb al meer gehoord dat nogal wat mensen "vergeten" de auto zijn/haar onderhoud te geven (willen geld uitsparen denk ik)... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten