maandag 28 mei 2012

Helmen

Je ziet ze meer en meer op straat, fietsers met een helm.
En toch, het blijft een rariteit. De meest uitlopende fietsers zie je met helm, de meest uitlopende fietsers zie je zonder...

Uiteindelijk kijk ik eens naar mezelf, daar kan ik al deels een verklaring vinden.
Op mijn bukfietsen heb ik nooit gehelmd. Maar toen ik met de leen-ligfiets reed kocht ik me na 2 weken een helm. Niet dat ik me er minder veilig op voel, integendeel, op de bukfiets ontmoette ik de meest gevaarlijke situaties. Ook is een val met een bukfiets veel erger. Je valt immers van hoger, bij een frontale botsing krijgt in veel gevallen het hoofd de eerste klap te verwerken. Bij een ligfiets kan je zo goed als onmogelijk overkop gaan. Je ligt trouwens tussen (of net boven) je wielen en met bovenlichaam bijna letterlijk op je achterwiel. Je voeten steken vooraan en vangen de eerste klap op bij een frontale crash. Dat is ook erg natuurlijk, maar gebroken benen, enkels, voeten, daar kan je relatief eenvoudig verder mee leven. Met een gebroken hoofd daarentegen... dat is (denk ik) meestal over en uit.

Wat ik ook veel zie, de ouders zijn zeer bezorgd over hun kindjes en zetten een helm op de kleine hoofdjes, maar zelf hebben ze dan weer geen op. Dat ze willen dat hun kinderen veilig zijn dat begrijp ik. Maar die kinderen willen toch ook dat hun ouders veilig zijn...

Nee ik gooi naar niemand een steen, want ik begrijp ook niet waarom ik geen helm droeg (draag) met de bukfiets en er steeds een draag bij de ligfietsen. Zelfs op de driewieler, die toch wel de veiligste fiets van de 3 is en niet op de Brompton die toch de minst veilige is of voor mij toch aanvoelt maar wel de handigste in het, al dan niet druk, verkeer. Als ik de ligfiets naar beneden breng en ik ben mijn helm vergeten, vertrek ik niet voor ik die op ga halen. Ik heb me wel voorgenomen als ik nu nog ga bukken, om dan ook de helm te dragen. Nu gebruik ik de Brompton niet, maar de komende winter als ik het te gevaarlijk vind (gladde wegen) met de ligfiets om te gaan werken... En zeg nu zelf in de sneeuw gaan fietsen zonder helm... ge moet goed zot zijn. Juist, in februari was ik goed zottoen ik met de Brompton door de sneeuw ploeterde en de helm lekker thuis en mooi warm lag.

Het zit wellicht gewoon allemaal in het hoofd en ook de gewoonte van nooit een helm gedragen te hebben op de fiets, ik ben dan ook al heel wat ouder dan de helm reeds bestaat. Maar dat wat in het hoofd steekt beschermen... wordt blijkbaar veel vergeten.


1 opmerking:

  1. Als ik deze foto zie en jou verhaal lees denk; Allemaal goed en wel maar als er een aanrijding van opzij is ligt je hoofd wel op de motorkap van een auto....
    Alleen dan komt de vervolg vraag, wat is het letsel? Gebroken arm en/of been? Vast wel. Hersenschudding? Misschien, gebroken nek? ehh......

    Helm wel of geen zin? Ik weet het niet. Wellicht in sommige gevallen ben je blij dat je een helm op had en erger kon voorkomen. In andere gevallen doet hij niets of kan hij juist bijdrage aan nog meer schade.
    Toch, als ik kan, draag ik een helm. Maar meer om andere practische redenen.

    BeantwoordenVerwijderen