dinsdag 15 mei 2012

Crash Test Dummy

Zaterdag heb ik nog eens een tocht gemaakt van 106 km.
Het was een uitgestippelde route Gent - Zulte - Gent .
Maar het is wel een rit die me langt zal "heugen".
In de Karrestraat ergens tussen De Pinte en Deinze ben ik onderuit gegaan in een bocht waar de straat vol bleek te liggen met steenslag. Ik had niets opgemerkt en ging voluit (voor mij is voluit 25 km/u) de bocht in en mijn achterwiel schoof weg en daar lag ik dan midden op de weg.
Aan de fiets was niets behalve de ketting eraf vooraan en de drinkbus houder op het stuur geplooid.
Ik was er erger aan toe, vel kwijt aan mijn hand en schaafwonde aan de elleboog. Dat ben ik gaan verzorgen bij het eerste huis dat ik tegenkwam. Bij thuiskomst bleek ook dat ik schaaf wonden had aan mijn heup. Verder doet mijn linkerkant nog steeds pijn, de spieren hebben een behoorlijke klap gekregen. Van de nek tot aan mijn voeten heb ik overal wel ergens iets dat trekt. Ik heb mijn rit wel verder gezet (ik was pas 25 km ver) en dus 106 km gefietst.

Waar ik me veel meer over verbaasd heb is het rijgedrag van de autobestuurders. Tijdens de verzorging kreeg ik te horen dat daar zeer veel verkeer is wegens de werken aan de Kortrijksesteenweg. Maar blijkbaar rijden ze daar even snel op de secundaire wegen als op de hoofdwegen. De secundaire wegen zijn daar wel iets breder en met minder bochten dan ik wat ken van vroeger in Zwalm. En tijdens het inhalen lieten ze wel ruimte genoeg tussen de fiets en de auto. Maar ze halen wel overal en altijd in. En meestal zonder veel te vertragen. Ik zag er door grasbermen dokkeren, over een grindberm (met putten) racen om mij toch maar in te kunnen halen, alsof hun leven ervan afging. Ook een paar keer gezien dat de tegenligger moest wijken (lees stoppen) om plaats te geven aan deze die me inhaalde. En inhalen net voor/in een blinde bocht is ook geen probleem, misschien volgen ze daar het Dehaene principe "het probleem pas oplossen als het zich stelt". Dat kan wel eens verkeerd uitpakken als je in een (te) smalle bocht plots een tegenligger voor je krijgt die ook dacht daar alleen te zijn. Een keer een bestelwagen uit een blinde bocht zien komen aan een snelheid waarmee nauwelijks de wagen in bedwang werd gehouden, net nadat een wagen mij had ingehaald en luttele seconden eerder achter de bocht was verdwenen. De straat was relatief breed, maar als je een fietser inhaalt rij je wel links en als je dan in de bocht nog steeds niet uiterst rechts rijdt (of kan rijden) kan je aan die snelheden enkel de eerste prijs winnen. Maar blijkbaar zijn zeer weinigen zich daar van bewust.

De laatste tijd ben ik vrij veel bezig met het bekijken van het gedrag van mensen (ik neem ook mijn eigen gedrag wel eens onder de loep) en daar zie ik nogal wat (voor mij toch) schokkende dingen. Waarbij ik het gevoel heb dat veel mensen helemaal niet meer nadenken, maar gewoon de kudde volgen en we zien dan wel waar we uitkomen. En iedereen heeft het blijkbaar zeer druk, maar met wat vraag ik me wel eens af. Zijn velen niet vooral bezig met druk bezig zijn, gewoon zonder reden?

Nouja ik ga er niet verder over leuteren, wel weet ik dat ik deze trip niet zo heel snel meer zal maken. En zeker niet op een zaterdag, het zal wel een zondag zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten