dinsdag 22 mei 2012

De droom die uitkomt.

Toen ik nog met de citybike rondjes reed droomde ik er al van. Om met de fiets erop uit te trekken, zonder s'avonds thuis te moeten komen, of anders gezegd in andere streken te gaan fietsen of nog anders gezegd fietsvakanties te maken. Maar toen slaagde ik er nog niet in om bij mijn ouders te overnachten en daar dan tochten te maken. Mijn actieradius was met de citybike was zo een 70 km en aan 80 km zat ik echt wel aan mijn maximum. Nu zijn we 10 jaar verder en ook technologisch een sprong vooruit. De computers en internet is geëvolueerd waardoor routes thuis zowat perfect uitgestippeld kunnen worden en met de komst van de GPS hoef je geen vingertje op de kaart te houden.

Nog voor ik de Grasshopper FX kon ophalen had ik al tassen gekocht waarmee ik kon gaan trekken. Omdat ik na een paar weken met de leenfiets reeds wist dat ik met zo een fiets veel meer ging kunnen dan met de "gewone fiets".  Het voorbije verlengde weekend ben ik er dan op uit getrokken. Niet zo ver, namelijk Aalter-Ruiselede-Tielt. Het is een beetje spontaan gepland geworden omdat ik zag dat op 20 mei een Gentseliggers tocht werd georganiseerd in Tielt, het een lang weekend was en ik de week erop jarig ben.

Op donderdag ben ik net voor de middag vertrokken. Een tocht van 65 km bracht me naar Bed & Breakfast Apollonia. Daarbij maakte ik wel een omweg via de Klimop. Dat is een boerderij waar ook kaas en ijs wordt gemaakt. Ze staan ook op de boerenmarkt aan de puntfabriek in Gentbrugge en daar heb ik Frans (de boer) leren kennen. Ik wist dat ze niet open waren, maar het weer was wel lekker en daarom koos ik toch voor de lange route. Ik kom verrassend snel aan op mijn eind bestemming met een gemiddelde van 20,6 km/u. Dat is misschien niet veel, maar ik ben er zeer tevreden mee, het is ook met alle bagage op het achterwiel. Het heeft me ook de kans om eens iets te zien, en ik heb mijn fototoestel mee om eens een foto te nemen.

net gestart langs het jaagpad, Schelde-Gent
Petedonkstraat, vaart Gent-Brugge
ff pauze aan de gesloten Klimop
 Het plan was steevast geweest om met de trike de vakantie te fietsen. Dit omdat de geplande ritten niet zo lang waren (50-65 km) en enkel de laatste dag om en bij de 100 km gepland was. Uiteindelijk was ik wel blij dat ik 3 wielen onder mij had, want het blijkt dat veel straten vol steenslag liggen en met de val van vorige week nog heel vers in het geheugen.....
dit heb ik veel gezien en zeer gevaarlijk voor fietsers
Daar in de streek vullen ze de straatkanten aan met steenslag. Dat lijkt handig en gemakkelijk, maar de auto's (en ander zwaar vervoer) rijdt dat uit de kant en dan komt het op de weg terecht. Maar ze werken ook met alternatieven. Die zijn een stuk beter, zowel voor fietser als voor de autobestuurder.


Dit zie ik meer en meer

Meestal ligt het gelijk of iets lager dan het wegdek

Toen ik aan de B&B aankwam ben ik ff te ver gereden en op mijn stappen moeten terug keren. Het klinkt raar, want er staat een duidelijk bord. Alleen staat het links van het fietspad en omdat ik rechts kijk naar de (verkeers)borden keek ik er gewoon over. Daarom heb ik er ook een foto van genomen.



Na de foto's ging ik terug in de fiets liggen en direct bleek ik het bord niet meer te zien.

Op vrijdag stond er in de namiddag een tocht van 65 km op het programma. Namelijk een aangepaste Bulskampveldroute. Maar in de voormiddag stond een bezoek aan Van Eyck. Een fietswinkel in Aalter met ruime keuze aan kleding. Ik was nog opzoek naar een compact regenjasje, een regenbroek (die had ik nog steeds niet, wel een windstopper), een windstopper met afritsbare mouwen en andere schoenen. Deze laatste omdat de schoenen die ik nu heb (wellicht door ouderdom) een zeer gladde zool hebben. Een natte tegelvloer, de witte stroken op de weg, ... ik glijd er tegemakkelijk op uit. Voor vrijdag werd de mooiste dag van het weekend beloofd. Mja, mooi? na de middag ik was nog niet lang op weg en ik bleek mijn regenjasje al nodig te hebben. Alhoewel, een beetje te voorbarig, want voor het goed en wel begon was het alweer voorbij en heb ik geen regen meer gezien (het hele weekend trouwens). In de voormiddag scheen de zon, maar in de namiddag was het wel koud. De Bulskampveldroute is een tocht in de groene gordel, veel onverharde paden en wegen. Snelheid haal je er niet en met een 2 wielige ligfiets?... Nee ik zou passen. Maar verder wel een leuke route.

de groene Bulsveldkamproute

de groene Bulsveldkamproute

de groene Bulsveldkamproute
De route had ik omgeleid naar de Boerderij De Klimop. Ik wist dat ze open waren en ik had beloofd dat ik ging langs komen. Een ijsje, een pint en enkele foto's met de zeer enthousiaste kleinkinderen die graag op de ligfiets wilden zitten. Mijn voorwaarde dat ik foto's mocht nemen namen ze er graag bij:

Die ziet het al helemaal zitten



een beetje korte beentjes, maar verder alles ok 

mag poes mee op de foto?


kijken naar het vogeltje ja, maar lachen?

 Voor zaterdag wordt zeer slecht weer voorspeld. Maar in de ochtend schijnt de zon. Direct na het ontbijt besluit ik eieren voor mijn geld te kiezen en niet te wachten tot na de middag om mijn rit te maken. De rit is de (aangepaste) Molendorp route met een afstand van om en bij 55 km. Rond 13 uur ben ik zowat terug aan de B&B en wil het weer maar niet veranderen. Het is warm en zonnig en ik besluit om rechtsomkeer te maken richting Tielt naar de Boerenmarkt, waar ik een ijsje wil gaan eten (rara bij welke boer ;-) ) Daar ontmoet ik totaal verrast nog 2 andere boeren die op de markten in Gent staan. Van daaruit dwaal ik dan verder (rustig) richting Ruiselede - Aalter maar blijkt dat ik telkens weer richting Tielt en Wingene verdwaal. De totaal afstand die dag bedraagt uiteindelijk ruim 105 km. 

Op de tocht in de morgen stop ik bij een vrouw die de straat schoonveegt. Daar is de straat nieuw geasfalteerd en de berm is aangevuld (jawel) met steenslag, dat op straat wordt gereden door het zwaarder vervoer (zwaarder dan fietsen). Daar ze zelf een wandelaarster en fietster is wil ze niet dat de fietsers tegen de vlakte gaan, na een lang gesprek (ook over de ligfiets) en een paar foto's trek ik weer verder.

straatveger van dienst. 
  
Om mooie beelden te zien hoef je echt niet ver te gaan. China, Turkije, Egypte, ... zal wel mooi zijn. Maar zijn er in België geen mooie plaatsen?



een werkende molen, draaide toen niet.














vanop de trike achter een berm, een fantastisch verzicht ;-)
In de namiddag cirkelde een helicopter in de lucht en plots had ik het gevoel dat die rond mij rondjes draaide, had die mij in het vizier of niet zal ik nooit weten. Maar 3-4 keer rond mij een cirkel maken terwijl ik aan het verder fietsen ben valt toch op.


Verder zag ik in de streek vooral grotere en grote boerderijen (zelf heb ik een landbouw verleden, en die interesse blijft altijd wel hangen).


Op zondag stond een WOL tocht op het programma en daarna terug naar Gent. De terugweg naar Gent heb ik (tot in Deinze) samen met Karel gemaakt, ook een ligger natuurlijk. Zo heb ik een nieuwe route gevonden tussen Deinze en Tielt, want de Deinsesteenweg is een zeer gevaarlijke weg met een zeer smal fietspadje (zelfmoordstrookje) waar de auto's heel dicht langs je heen razen en daar ben ik niet dol op en met de trike tussen het snelle verkeer is ook al helemaal een zelfmoord gedachte. 
Enkele foto's van de liggers die op afspraak waren:






veel lachen zat er blijkbaar niet in;-)

Op de terugweg naar huis passeerden we nog eens de houten molen, nu was die wel in actie en met een paar zeilen op de wieken:



Uiteindelijk ben ik thuis gekomen met 361 km in de benen (de fiets computers telt 3% teweinig, volgens de gps waren het er 373, maar officieel tel ik enkel de fietscomputer kilometers, liever meer gereden dan opgetelt, dan teveel spook kilometers). Natuurlijk ben ik moe en heb ik stramme benen, maar ik ben helemaal niet kapot gereden. Maar verder ben ik er heel tevreden over. Of er nog een vervolg komt? Ja zeker en vast. Of ik naar die streek nog terug ga? Ook zeker en vast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten