zaterdag 12 mei 2012

GPS een fantastische uitvinding...

..als het werkt zoals het hoort natuurlijk.
Gisteren na het werk een avondrit gemaakt. De route was 30 km lang, maar veel heb ik er niet van gezien. Eerst dacht ik dat de route niet getoond werd en volgde ik de afslagbegeleiding. Opzich werkt dat perfect, maar ik heb al gemerkt dat die me soms een andere route aanprijst dan de track. Wellicht omdat de kaart ergens een straat niet bevat. Maar deze keer ging het grondig fout. Ik bleef de afslag begeleiding volgen maar ik kreeg ook de melding "van route", dus ik zat verkeerd, maar aangezien ik de route niet zag wist ik ook niet welke kant ik uit moest. Op gegeven ogenblik begon ik wel zaken te herkennen waar ik ooit al gefietst had, maar die zeker niet in de te volgen route zaten en na 17 km besefte ik plots dat ik amper een paar km van huis was. Ja da's leuk, wil ik een rit van 30 km maken zoekt de gps een kortere route voor me uit.

Ik heb wel nog een andere (me bekende) weg genomen en uiteindelijk 50 km gefietst midden in de nacht. En daarna uitgezocht wat er fout was. Blijkt dat de track nu plots anders wordt aangeduid. Ipv een donker rode lijn nu plots een licht roze lijn die veel teveel gelijkenis vertoond met de kleur van de wegen op de kaart. Ik heb ff met de instellingen zitten knoeien en nu zie ik het weer duidelijker, maar er moet iets fout zijn met de software van de gps. Sinds ik een SD geheugen kaart heb bijgevoegd en zitten knoeien om daar de kaarten en tracks op de SD kaart te krijgen, heeft de GPS zijn kuren. Leuk is anders. Straks maak ik nog een tocht met de gps en hopelijk kan ik de lijn van de rit nu volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten