zondag 16 december 2012

1 kaarsje

Vorig jaar, als ik me goed herinner, ben ik op 16 december de trike gaan afhalen.
De trike is er gekomen na een fietstocht met de Gentseliggers in november 2011, waar we langs nogal wat vettige landbouwwegen kwamen en ik steeds met een ei zat uit schrik dat ik ging onderuit gaan (wat een ander wel enkele keren gedaan heeft) en waar ik de trikers al lachend door de bochten zag zwieren, of de weg nu vettig en glad lag of niet.

Uiteindelijk was het de bedoeling om er dus in de winter mee te karren en ik had het idee er 3000 km mee te liggen per jaar. Maar het is wel een beetje anders uitgedraaid. De trike is en blijft een sensatie om mee te rijden en ik doe er dus veel meer kilometers mee. De fiets is naast de winterfiets ook de vakantiefiets en de lange afstandsfiets bij uitstek geworden. In totaal heeft de trike in een jaar tijd 5920 km onder de wielen zien passeren.

Op lang weekend in Aalter-Ruiselede-Tielt, mei 2012.

De verjaardag is gevierd met een tochtje huiswaarts vanuit Tielt, net na middernacht. Dit na een avondtocht in Tielt met de WOL(lers). Meer daarover kan je lezen op --> Bicky en zijn fietsen.
Het is een regelrechte doop geworden, van de 42 km die moesten afgelegd worden was ruim de helft in de regen. En de fiets die er al niet echt proper meer uitzag ziet er nu echt "lief" uit.

Maar wie denkt dat de Grasshopper nu staat te verkommeren heeft het mis. Deze heb ik opgehaald op 10 september 2011 en heeft ondertussen 7570 km zien passeren.


vrijdag 14 december 2012

fietsen IS gevaarlijk...

...als de anderen nergens naar omkijken.
Vandaag stond weer eens een auto met aanhanger op het fietspad geparkeerd.
Ik heb de aanwezige persoon bedankt (letterlijk) en gezegd dat het een fietspad is, ik kreeg wat gemompel terug...
Maar wat erger is, het was aan het regenen en het was behoorlijk donker (om 14u30). Ikzelf reed met, naast de dynamo verlichting (die standaard altijd aanstaat), ook met de lichten op de helm op knipperstand. Die auto stond net na de het begin van het  (2richtings) fietspad. Daar ik een kleine jump moet maken om de drempel over te gaan (van weg naar fietspad) en dat met een natte bril keek ik niet zo heel ver voor mij uit. Als ik op het fietspad ben en voor mij uitkijk schrik ik me een ongeluk omdat daar dan plots enkele meters verder een auto met aanhanger staan. Door de duistere dag was die heel moeilijk te zien, maar lichten aanzetten, ho maar (en dan spreek ik niet over reglementair parkeren).

Een straat verder iets dat ik vorige week ook meemaakte, een auto die me nog snel inhaalt (ook al geef ik signaal da ik linksaf moet). Deze keer was ik minder dan 50 m van het kruispunt, mijn signaal straal negerend en na het inhalen direct knal voor mij gaan rijden (en stoppen want we zijn aan het kruispunt). Hij kon me niet negeren want ik heb me gewoon met mijn stem uitgeleefd. Maar wat meer is, het blijkt een woonstraat of erf te zijn, er zijn drempels om het verkeer te vertragen en er staan borden met de vraag traag te rijden vanwege spelende kinderen... of hoe laag kan je vallen als autobestuurder als je daar al geen rekening mee houd.
Maar hij gaf totaal geen reactie, iets wat onbeschrijfelijk is. Ze kunnen dan wel beweren dat de fietsers geen manieren hebben. En sommige fietsers zijn echt wel bot. Maar geen nood, jullie zijn geen haar beter, en misschien hebben veel fietsers het van jullie geleerd, althans ik leer veel van de autobestuurders, maar weinig goeds.

Dus geachte autobestuurder, je moet nu echt niet boos zijn als we lomp, bot of bruut zijn. Misschien beschouwen we jullie als ons voorbeeld!

donderdag 13 december 2012

T'is fris aan de vis.

Ik weet niet welke vis bedoeld wordt, maar dit werd gisterenochtend verteld achter mij aan de ingang van de fabriekspoort. En die vis had het blijkbaar frisser dan dinsdagmorgen.
Veel heb ik daar toch niet van gemerkt. Dinsdag had ik (eindelijk) mijn fietshandschoentjes omgeruild voor dikke handschoenen, het fietsjasje is ingeruild voor een iets dikkere jas en de ligfiets blijft ook thuis want de Brompton wordt de kou ingejaagd.
Maar met een kruissnelheid van 23 km/u bakt mijn vis behoorlijk bruin. Na 11,7 km kom ik aan in de fietsstalling en het eerste dat dan gebeurd is die handschoenen uit, helm af en jas open, zodat de stoom uit mijn poriën kan.
Dat terwijl al die 'slimme' mensen koukleumend de fabriek binnenkomen (hebben moderne auto's geen verwarming?) zit ik, na omkleden, de eerste minuten in mijn t-shirt zodat de stoom helemaal kan opdrogen en dan pas gaat mijn werkjasje aan. En pas na de eerste break (aankomst fabriek 5u30, eerste break 8 uur) voel ik hoe koud het in de fabriek aanvoelt.

Net als bij een auto (toch deze waar ik mee reed 18 jaar geleden) wordt het pas na een tijdje rijden warm op de fiets. Maar waar ik bij het uitstappen uit de auto de warmte direct kwijt was, blijkt de warmte van de fiets me te volgen en me nog een (behoorlijk) tijdje warm te houden. Hoezo er is geen verwarming op de fiets?


dinsdag 11 december 2012

Heb jij al eens naar de autoparking gekeken?

Op het werk net voor we moeten beginnen komt iemand bij mij en zegt die heel ernstig: "heb jij al eens naar de autoparking gekeken?"
Ik bekijk die persoon alsof die een klap op zijn hoofd heeft gekregen en dan vervolgt hij:"DIE STAAT HELEMAAL VOL, ECHT VOL HE".
Het enige dat ik kon antwoorden was dat de fietsstalling ruim halfleeg was.

Het ergste is, die persoon weet dat ik ALTIJD met de fiets kom en dat ik niet in auto's geïnteresseerd ben.

zaterdag 8 december 2012

Reacties de laatste week.

De laatste dagen regent het reacties ivm fietsen naar het werk.
2 reacties waren specifiek naar het ligfietsen toe, waarbij werd gevraagd naar de snelheid.
Waarbij ik een opmerking kreeg dat ik toch wel behoorlijk snel ging, mja, het stuk waar hij me passeert daar ga ik regelmatig tussen de 27 en 30 km/u, maar mijn gemiddelde het eind van de week is steevast tussen 21-22 km/u. Ik kreeg ook een vraag of ligfietsen niet onveiliger was vanwege het liggen en het lager zijn. Daar moest ik niet eens op antwoorden omdat een (buk)fietser zijn relaas gaf van een bijna aanrijding die dag van een auto die hem bijna (op een paar cm na) had geramd, terwijl de fietser met licht reed (overdag), hij rijdt wel met donkere kleding, maar draagt een licht (groen/geel) gekleurde rugzak. Daarna gaf ik het relaas van anderhalf jaar bukken op de Antwerpsesteenweg. Wat eigenlijk gevaarlijker was dan de ligfiets nu, omdat de bukfiets(er) veel meer als straatmeubilair wordt aanzien.

De andere vragen gingen over het (lig)fiets forenzen en de wintertoestand deze week.
Hoezo wintertoestand, van de kou heb ik weinig tot geen last (mijn vingers misschien omdat ik nog steeds enkel de fietshandschoenen draag). Het vroor nog net niet waardoor de sneeuw niet bleef liggen. Het enige probleem was de zichtbaarheid op woensdagmiddag waarbij, door de duistere dag met regen-sneeuw, de onverlichte auto's en fietsers zeer moeilijk te zien waren.
1 Opmerking was: "ge zijt nu toch niet met de fiets", toen ik verklaarde dat ik zelfs met de ligfiets was komen opdagen keek die me toch wel heel raar aan. Terwijl het helemaal niet gevaarlijker was dan op een zomerse regendag.

Gisteren (vrijdag) was ik thuis en ik moet wel toegeven dat ik vanaf gisteren (vorst ook overdag) pas om met de Grasshopper opstap te gaan. Op 2 wielen liggen vind ik nu (voor mezelf) toch wel gevaarlijk worden. Maar de trike en Brompton zijn HET alternatief. En wordt het echt te grof, dan kan ik nog steeds afstappen en een eind te voet gaan. De afstand van 11,7 km kan ik in nood steeds inkorten tot 6 km.

vrijdag 7 december 2012

Alle oproepen ten spijt...

Er wordt heden ten dage tot in der treurnis gevraagd om het op de weg rustig te doen.
Maar veel autobestuurders laten hun verstand zelfs in huidige weersomstandigheden thuis.

Donderdag avond na het werk kom ik aan het eind (< 100 m) van een rustige brede straat (met verkeersdrempels om het snelheid te drukken). Ik hoor (door omstandigheden was ik met de Brompton onderweg en die heeft geen spiegels) een auto achter mij aankomen en om het inhalen te beletten (ik moet naar links) steek ik mijn arm uit. Krijg ik direct een versnellende motor te horen en een claxonstoot, direct komt de auto naast me om me in te halen om dan aan het kruispunt rechts af te moeten??? Als je weet dat ik het gevoel had aan het begin van de straat ijs op een plasje water te zien weet je dat je best zo een spelletjes, zeker nu, achterwege laat (en beter nooit speelt).

Moeten zoveel bestuurders echt eerst crashen om te leren (en dan nog)?

Maar ook, zo een mensen, staan die er nooit bij stil dat familie van hen (bvb kinderen, kleinkinderen, neefjes, nichtjes) ook wel eens met de fiets de weg opgaan en hoe zouden ze reageren als ze op die manier aangereden worden? De autobestuurder gaan feliciteren voor zijn gedrag, of zou het kot te klein zijn voor fouten die ze zelf maken???

maandag 3 december 2012

WOL soeptocht Ingelmunster --> The movie

Op 25 oktober werd de soeptocht in Ingelmunster gereden.
Foto's daarvan zijn reeds in een eerder bericht geplaatst.
Maar vandaag ook een montage afgewerkt van de video opnames.





Eerder werd vermeld dat de tocht in Izegem werd gereden.
Dit was verkeerd en is nu aangepast naar Ingelmunster.
Ook de intro van de film werd aangepast.