dinsdag 19 maart 2013

Ziende blind!


Ik ben al een hele tijd opzoek naar de juiste fietsverlichting. Niet zozeer om gezien te worden, maar om zelf te zien. Ik fiets graag in het donker en op een jaagpad kan het dan echt wel donker zijn. En met mijn nachtblindheid is dat niet altijd zo evident. Rechtuit fietsen gaat heerlijk, maar bochten zijn zo moeilijk te zien, en bij nat wegdek had ik ook altijd problemen. 

De laatste weken ben ik 2 keer bijna van de weg afgereden. Een keer zag ik gewoon niet dat na een onderbreking (een brug met eronder ander wegdek) van het wegdek, de weg iets meer naar links startte, en ik ben vol in de remmen het gras ingedoken (gelukkig niet de Schelde in). Een andere keer miste ik ei zo na een bocht en donderde ik net niet de dijk af. 

Met de spaakdynamo op de trike te plaatsen had ik al een behoorlijk voorlicht (B&M van 60 lux, ter vervanging van de verblindende Ignite X) met afgetopte lichtbundel zodat het in het verkeer ook bruikbaar is. Het heeft veel licht, maar ik had weer hetzelfde probleem in de bochten. De trike heeft dan wel het voordeel stabiel te zijn zodat ik een bocht stapvoets in kan gaan, maar de Grasshopper heeft die stabiliteit niet en ik was opzoek naar een vervanger van het 40 lux voorlicht

Op de trike gebruikte ik ook wel eens de Ignite X als extra lamp (niet afgetopt en 800 lumen) om bij te lichten, maar op de Grasshopper kon ik die niet plaatsen. 

Ik had al eens vaag gedacht of ik die Ignite X batterij lamp niet op de helm kon plaatsen, maar er niet dieper op ingegaan (terwijl ik er wel over dacht om een helmlamp te kopen). Nu was ik de laatste dagen wel tot het besef gekomen dat ik geen zwaardere verlichting op de fietsen moest plaatsen (de Brompton zou wel kunnen, want dat halogeen lampje is perfect om gezien te worden, maar om zelf te zien???). Veel verlichting zal er niet zijn die om de hoek kan schijnen.

Maar hoe blind moet je zijn om niet te zien dat je alles in huis hebt maar er geen optimaal gebruik van maakt. Vorig weekend ben ik (eindelijk) aan het klooien gegaan om de Ignite X als helmlamp te gebruiken. De eerst resultaten vielen tegen omdat de lamp niet op zijn plaats bleef zitten en te laag wou schijnen. Maar uiteindelijk was een stukje touw de oplossing om de lamp op de juiste plaats het licht te laten werpen. Meteen heb ik een superlamp waarmee ik om de hoek kan kijken, superveel licht geeft. Het is een lamp die enkel kan gebruikt worden als er geen tegenliggers zijn, want ik vrees dat iedereen verblind wordt. Maar eens het donker is, is er niet veel verkeer op het jaagpad. En ik heb ze enkel nodig in de bochten, de rechte lange stukken kan ze uit.  
De lamp opzich weegt niet veel, maar de batterij die eraan hangt is geen doetje, en samen met nog eens een camera op de helm, begint die wel aan gewicht "te winnen". Uiteindelijk na een paar ritten valt het mee. Doordat de camera helemaal bovenstaat en de lamp vooraan en de batterij achteraan, heb ik een behoorlijk goede gewichtsverdeling, de helm trekt niet naar de een of andere kant. Maar ik voel wel dat de helm wel meer wil schommelen. Nu is het nog afwachten wat de toekomst brengt, steeds die verzwaarde helm dragen (in de zomer gaat die lamp er wel af). Op het jaagpad is het wel fantastisch om de bochten reeds vooraf verlicht te zien zodat ik weet waar ik terecht kom. Een paar maanden geleden reed ik steeds met de gps aan, daar zag ik dan de bocht op het scherm verschijnen, maar dat is ook niet zo leuk rijden.






De lamp heeft 1 nadeel, ze geeft zoveel licht dat de weerkaatsing op de verkeersborden me helemaal kan verblinden.


1 opmerking:

  1. Als je die kabel zou kunnen verlengen zou het mogelijk zijn de batterij om je nek te hangen, zodat hij op je borst ligt.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen