zaterdag 16 maart 2013

En het venijn? Het zit in de staart...

Geheel onverwacht heeft de winter zijn staart nog eens geroerd (en hoe).
Maar nu we kunnen stellen dat de laatste echte stuiptrekking van de winter voorbij is kan ik een balans opmaken van de winter en mijn (vooral) woon-werk verkeer.
Wat heeft me deze winter bij gebracht?
Ten eerste dat er enkele jaren geleden geklaagd werd omdat er geen winters meer waren. Nu zijn ze aan het zagen dat de winter te streng was! Het is ook nooit goed.

Ten tweede heb ik geleerd dat een winter, hoe streng ook, me weinig kan deren. Als het te koud (en vooral te glad) wordt, laat ik de fietsen beter op stal en ga ik beter te voet. De afstand naar het werk is het amper 6,8km en dat overbrug ik in amper 65-70 minuten (van deur appartement tot kleedkastje in de fabriek). 

Ten derde nog maar eens gemerkt dat het echt nodig is om eens verder te kijken dan je neus lang is. Door met google maps "te spelen" heb ik een doenbare (lees veilige) weg gevonden om al wandelend naar het werk te gaan (ipv. de levensgevaarlijke voetpadloze Antwerpsesteenweg) en heb ik ook nog eens een nieuwe (welliswaar nog iets langere) fietsroute gevonden (13 km), waar het zeer rustig en zelfs aangenaam fietsen is, dit omdat er zeer weinig verkeer (en blijkbaar geen sluipverkeer) opzit. Straks ga ik nog met plezier werken!

Op het werk weten veel mensen dat ik er soms (voor hun toch) ietwat rare ideeën op na hou. Toen ze vernamen dat ik te voet naar het werk kwam (en zonder mopperend, wat veel autogebruikers met de sneeuw wel deden), keken er nogal wat zeer raar op. Want 65 minuten stappen: "ge zijt goed zot". Op dinsdagavond ben ik zowat in een auto gesleurd en naar huis gebracht (door iemand die niet eens in die buurt moest zijn), omdat die het niet vond kunnen dat ik na 22,00 uur nog een uur moest stappen naar huis. 
Het enige wat me irriteerde waren de soms zeer schuin aangelegde voetpaden. En niet alleen aan de opritten. Als het glad is kan je daar moeilijk op recht blijven, dan glijd je automatisch naar de straatkant. Verder hebben mijn army boots me heel goed geholpen, waterdicht en de zolen hebben goede grip. 

Is 65 minuten wandelen echt zo lang? Er zijn veel mensen die uren naar een tv zitten te kijken, of zich 90 minuten gaan afbeulen in een fitness center. En dan de verhalen die ik hoor over een halve nacht zitten chatten op facebook, of een of ander spelletje (op het internet) tegen elkaar zitten spelen. Dan zijn die 65 minuten toch wel goed besteed vind ik.

Heimelijk kijk ik al uit naar de volgende winter ;-)

5 opmerkingen:

  1. Ik heb ook wel eens naar huis gelopen omdat ik een lekke band had maar met je fiets aan de hand loopt het toch minder fijn. in geval van extreem weer kan ik ook altijd nog lopen en dat is ook dik een uur (bijna anderhalf). Het is af en toe wel eens lekker om te doen maar elke dag ... nee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had ook wel eens het idee opgevat om ook bij extreem weer de fiets te nemen en indien nodig af te stappen en te voet verder. Maar het idee: wandelen met een fiets aan de hand, leek me niet zo evident, zeker niet als je jezelf nieteens zo eenvoudig rechtop kan houden. Daardoor vertrok ik gewoon zonder fiets en nam ik natuurlijk een korte weg. Maar ik vind ook dat (uitzondering daargelaten) zo een 7 km toch het verste is, en dan nog niet elke dag (tenzij je een verstokte wandelaar bent). Eens je langer dan en uur onderweg bent vind ik ook dat het leuk is geweest.

      Verwijderen
  2. Hallo,

    Laat ze maar zeggen dat ge zot zijt, dat hoor ik ook regelmatig, als ik naar huis fiets na een middagdienst. 23.15 wegfietsen van het werk, thuis circa 00.30 of 00.45, dan ben je goed gek dus volgens collega's die voor 500 meter al in de auto stappen. Ik heb me nog geen enkele winter zo goed gevoeld! Prima uitvinding zo'n velomobiel!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Adri, mij vinden ze een rare en "goed zot". Maar ... die zot kennen ze wel allemaal. Terwijl ze zelf als grijze muis helemaal niet opvallen, en je moet eens zien hoe ver ze soms gaan om toch maar een beetje aandacht te krijgen, dat terwijl ik er meer krijg dan ik wens.
      En verder... ik doe gewoon waar ik zin in heb.

      Verwijderen
  3. In de zomer wel lekker zeker, dan zie je de zon opkomen ?

    BeantwoordenVerwijderen