maandag 3 september 2012

Ketting smeren.

Ik smeer normaal de ketting om de 1000km. 
Daartussen wrijf ik ze af om de 2 weken.
Als ik in de regen gelegen heb wrijf ik ze dag nadien droog met een doek.
Maar eind vorige week ben ik dat vergeten (mijn verkoudheid had daar wellicht veel met te maken). Zowel op donderdag als op vrijdag lag ik in de regen huiswaarts te keren van het werk. En op vrijdag had ik al gezien dat er roest op mijn ketting ging (zeer oppervlakkig natuurlijk).

Maar dit weekend een beetje een raar weekend gehad.
Bij het uitzieken van de verkoudheid heb ik zaterdag eigenlijk niets uitgespookt behalve slapen en suf naar een film kijken. Op zondag is het er ook niet van gekomen en deze morgen vond ik de ketting toch wel wat rammelen. Nee het is niet zoals veel kettingen van de fietsen van scholieren die haast uit elkaar rammelen, maar toch, ze klonk anders en ik wil ze toch een minimum aan onderhoud geven. 
Daarnet ff met een doek over geweest en nog nooit is er zoweinig vuil afgekomen.
Blijkbaar is het er allemaal afgeregend voor het weekend.
Na de poetsdoek is er PTFE spray over de ketting gespoten en nu kan ze er weer tegen.

De Grasshopper is over enkele dagen 1 jaar oud en heeft een mooi getal van 6300 km.
Het is wel plezant omzien dat de ketting er nog steeds mooi uitziet en er nog geen merkbare slijtage aan is. Ik zie wel dat er gebruikssporen op zijn en er is een beetje rek op, maar nog niet direct om paniek te zaaien.
Om maar een voorbeeld te geven, na 3500 km is de Brompton toe een nieuwe ketting, want dan trek ik gewoon de ketting over het voorblad.

Ik heb me wel voorgenomen om de Grasshopper (dat geldt ook voor de trike) ten laatste bij 10 000 km  de herstelplaats in te rollen voor een groot onderhoud, wat ook direct impliceert dat er dan een nieuwe ketting opkomt. Ik ga niet wachten tot ik ergens in de middle of nowhere sta te koekeloeren. 
Zelf ga ik het niet doen, ik heb er de ruimte niet voor en een auto laat je toch ook onderhouden door een vakman. Alhoewel, ik heb al meer gehoord dat nogal wat mensen "vergeten" de auto zijn/haar onderhoud te geven (willen geld uitsparen denk ik)... 

zaterdag 1 september 2012

Een vlag? niet altijd aan te raden!

Ik heb altijd een vlag op de liggers staan.
Niet zozeer om overdag zichtbaarder te zijn, maar vooral snachts.
Met 2 knipperlichtjes erop wordt het leven een stuk meer helder en val je snachts meer dan behoorlijk op.






Maar een vlag heeft ook zijn nadelen.
Ik heb al een tijdje gemerkt dat nogal (de overgrote meerderheid) wat paarden niet zo heel leuk reageren op mij en mijn ligfiets.
Ook als er in groep wordt gereden en ik ergens in het midden lig.
De paarden laten de eerste rustig passeren om dan plots met mij in de nabijheid te willen weglopen, stijgeren, standepede een bocht van 180 graden maken...

Nu stond ik overlaatst op een jaagpad bij enkele losgebroken runderen samen met andere fietsers (we hadden de politie erbij gehaald). Blijken die mensen paardenhouders te zijn.
Spontaan beginnen we over ligfietsen en paarden, dat het niet steeds een goede combinatie is.
Waarbij ik ook laat weten dat paarden soms specifiek naar mij toe schrikreacties hebben terwijl ze andere liggers ongemoeid laten.
Daarbij wijst de vrouw direct naar mijn vlag: "Dat bewegend stokje en vlag zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van de schrikreacties van de paarden".

donderdag 30 augustus 2012

BBQ fietstocht video.

Op 18 augustus is de BBQ tocht gefietst met aansluitend een BBQ.
De tocht is ook gefilmd geweest met een Contour Roam sportcamera.
Met de beelden daarvan is nu een video in elkaar geknutseld en op YouTube geplaatst.


zondag 26 augustus 2012

Bukken..., een ramp...

De laatste 3 weken maak ik in het weekend even gebruik van de Brompton (12 km H&T dwars door Gent).
De eerste keer dat ik het na 4 maand nog eens probeerde kon ik nauwelijks vertrekken en toen ik eindelijk op weg was had ik steeds het gevoel over mijn voorwiel te tuimelen.
Vandaag nog eens gebukt en weer kwam dat zeer raar over.
Dat vertrekken bleek weer tegen te vallen en toen ik dan een trapje (wegenwerken en ik moet ff een drempel afspringen) dacht ik over het stuur te gaan en ben ik moeten afstappen van schrik. Bij terugkeer aan dat zelfde opstapje (dat ik nu op moest jumpen) was ik bijna gecrashed, omdat ik mijn voorwiel er niet over kreeg (amper 5 cm).
Gelukkig heb ik daar geen klikpedalen op of ik lag daar te spartelen.

Ik ben nooit een held geweest op de fiets, maar da's nu toch wel heel erg.
Het is alsof ik niet(meer) kan fietsen.
Toen ik na jaren (minstens 5 jaar) van niet fietsen 2 jaar geleden opnieuw op een bukfiets stapte had ik minder problemen dan nu. Dit na amper 4 maand niet bukken, maar wel 5000 km liggen.
Dat gaat wat geven als ik de komende winter de Brompton nodig ga hebben om te gaan werken. De Brompton ga ik gebruiken bij slecht weer (vorst, ijzel, sneeuw, storm, ...). Vorige winter ben ik met de Brompton door de sneeuw geploeterd en dat ging beter dan verwacht, maar met het gevoel dat ik nu met de bukfiets heb ben ik al helemaal niet meer zo zeker van mezelf. En met de Grasshopper op ijs? Laat maar, en sneeuw al helemaal niet. Ga ik dan toch met de trike moeten gaan werken?

De reden dat ik met de Brompton door het slechte weer wil karren is omdat het de goedkoopste fiets is en ik hem in de douche kan zetten om daar dan het smeltwater te laten afdruipen en daar kan ik ook het afspuiten (ontzouten), met de 2 andere fietsen lukt dat niet.

Beginnen liggen kan dus rare gevolgen hebben...

vrijdag 24 augustus 2012

De prijs van vervoer.

Gisteren, en ook deze morgen, was het niet uit het nieuws.
De dieselprijs bereikt recordhoogte.
En de vraag gaat alweer, kunnen we de taksen op de brandstof laten zakken zodat we rustig verder kunnen karren.
Mijn vraag is echter. Kunnen deze die zich per auto verplaatsen eens logisch gaan nadenken. Want ik heb meer dan eens het gevoel dat ze alles meenemen behalve het verstand als ze in hun wagen stappen.

Wat me het meest opvalt, en dit sinds de vorige herfst, is dat veel wagens wel ergens met draaiende motor staan te staan. Het is alsof de brandstofprijs niet in euro maar in FRANK aangemeld staat aan de pomp.
Gisteren nog maar eens, er staat een auto op de stoep met bestuurder in, terwijl ik er voorbij wandel zie ik die daar minuten lang staan niksen behalve de motor, deze staat te draaien. Wat verder staat er een busje aan de kant en een man is achteraan aan het uitlaten, met draaiende motor. Nog wat verder een SUV met een aanhangwagen dat geladen wordt, de motor draaiende...
Vorige zondag zag ik een man uitstappen uit een pick-up truck om geld te gaan afhalen, en liet de motor gewoon draaien. Wat verder zit ergens een man te telefoneren in zijn auto, de auto staat aan de kant, maar de motor draait.
In de zomer was ik ergens op een jaagpad aan het liggen, als ik op een kleine parking stop om te eten komt daar ook een auto staan. Het is blijkbaar ook om te eten. Maar de motor bleef draaien, minstens voor 10 minuten??? Pas als de bestuurder uitstapt om een sigaret te roken merkt hij blijkbaar dat het zeer storend is op die stille plaats en keert terug naar de auto om de motor stil te leggen.

Sinds de herfst 2011 is me dat beginnen opvallen. Ik moet maar 10 minuten buiten zijn en ik zie minstens 1 auto ergens staan ronken.
Blijkbaar moet het zeer moeilijk zijn om een motor van een auto stil te leggen. In mijn tijd was het gewoon de contactsleutel omdraaien. Is dat nu anders geworden, of is de "motor stilleggen mogelijkheid" een dure optie geworden, die velen er niet meer bijnemen.

En verder zouden misschien wat mensen mensen eens kunnen nadeken over hun gebruik van de auto. Of al die ritten wel degelijk nodig zijn, en niet enkel dienen om het gevoel "druk bezig te zijn" te bevestigen.

Nog iets anders, ik woon aan een klein maar toch zeer druk kruispunt, maar zondag kon ik nog maar eens horen dat er zeer veel stress bij het autorijden komt kijken. Want het was hier verbazend druk met zowat een konstant getoeter omdat het blijkbaar nooit snel genoeg ging. Ben ik blij dat ik geen auto meer heb. Dat is veel rustiger leven. Dat merk ik nu wel. Ik moet wel wat meer plannen maar na al die jaren is dat gewoon een manier van leven waar ik niet meer bij stilsta. Net zoals de autobestuurders er niet bij stilstaan dat ze gefrustreerd en gestresseerd achter het stuur zitten.

Vandaag ga ik naar de tandarts voor controle, geen wereldschokkend nieuws, maar het is nog steeds de tandarts waar ik als kind bij ging. Minstens 25 km ver. Ik ga met de fiets en ik ga er direct een rit van 45 km (enkel) van maken. Ik heb de hele dag verlof genomen, met de auto was dat laatste niet nodig geweest, maar ik had meer gestresseerd geweest en dan moest ik ook deze morgen om 4,15 opstaan om te gaan werken. En mag er op weg naar de tandarts geen file zijn. De (fiets)snelweg die ik nu gebruik is het jaagpad en daar gaat geen file zijn. En verder ga ik er van profiteren om een helling te beklimmen. Gewoon voor de lol.

zondag 19 augustus 2012

De grens bereikt?

Gisteren was er de BBQ fietstocht van de Gentseliggers.
Daarbij heb ik ook mijn doelstelling van 200 km op 1 dag te af te liggen waar kunnen maken.
Mijn totale afstand was 206 km met een gemiddelde van 21,6 km/u.
Dat gemiddelde is misschien niet zo indrukwekkend, maar voor mij is dat zeer goed.
Zeker over die afstand.

Ik heb ook foto's gemaakt en er is gefilmd geweest.
De foto's zijn reeds online, op de film moeten we nog ff wachten.

Verder heb ik 2 weken geleden de Mearlantroute gefietst.
Daarbij had ik de camera op de helm en van de beelden is een teaser gemaakt.

donderdag 16 augustus 2012

Stilte voor de storm?

Na een overrompeling van berichtjes ben ik de laatste dagen wat rustiger geweest.
Dat wil niet zeggen dat ik niet bezig ben geweest, en soms moet je kiezen wat eerst komt.
Ten eerste ben ik de laatste maand gaan shoppen.
Een paar andere klikschoenen die hopelijk wat meer grip hebben, met de oude gleed ik te gemakkelijk uit, wat niet zo prettig is met de 2wieler.
Naast de schoenen is er nog maar eens een nieuw jasje bijgekomen, nog maar eens zichtbaarheidsverhogend.
En last but not least is vorige week eindelijk mijn Contour Roam sport camera aangekomen. Die heeft er een maand over gedaan om te arriveren (de leverancier van de webshop had geen voorraad meer). Met deze laatste heb ik al aan het spelen geweest en daarna het (opnieuw) leren monteren. Ik heb ooit eens videomontage gevolgd in naschoolsonderwijs en ik kan het nu gebruiken. Het stof bleek niet zo dik te zijn als eerst was gedacht.
Normaal gaat de sportcamera er minstens nog 1 broertje bij krijgen, maar geduld is een schoon deugd.

Er zijn al een paar filmpjes klaar:

Het eerste is een test over het plaatsen van de camera op de fiets (frontboom, helm en bagagedrager).


Het tweede filmpje betreft iemand die met mijn Grasshopper probeerde te fietsen en de tweede poging was al raak. Ik heb er indertijd langer overgedaan om overeind te blijven met een 2-wielige ligger.