zondag 26 augustus 2012

Bukken..., een ramp...

De laatste 3 weken maak ik in het weekend even gebruik van de Brompton (12 km H&T dwars door Gent).
De eerste keer dat ik het na 4 maand nog eens probeerde kon ik nauwelijks vertrekken en toen ik eindelijk op weg was had ik steeds het gevoel over mijn voorwiel te tuimelen.
Vandaag nog eens gebukt en weer kwam dat zeer raar over.
Dat vertrekken bleek weer tegen te vallen en toen ik dan een trapje (wegenwerken en ik moet ff een drempel afspringen) dacht ik over het stuur te gaan en ben ik moeten afstappen van schrik. Bij terugkeer aan dat zelfde opstapje (dat ik nu op moest jumpen) was ik bijna gecrashed, omdat ik mijn voorwiel er niet over kreeg (amper 5 cm).
Gelukkig heb ik daar geen klikpedalen op of ik lag daar te spartelen.

Ik ben nooit een held geweest op de fiets, maar da's nu toch wel heel erg.
Het is alsof ik niet(meer) kan fietsen.
Toen ik na jaren (minstens 5 jaar) van niet fietsen 2 jaar geleden opnieuw op een bukfiets stapte had ik minder problemen dan nu. Dit na amper 4 maand niet bukken, maar wel 5000 km liggen.
Dat gaat wat geven als ik de komende winter de Brompton nodig ga hebben om te gaan werken. De Brompton ga ik gebruiken bij slecht weer (vorst, ijzel, sneeuw, storm, ...). Vorige winter ben ik met de Brompton door de sneeuw geploeterd en dat ging beter dan verwacht, maar met het gevoel dat ik nu met de bukfiets heb ben ik al helemaal niet meer zo zeker van mezelf. En met de Grasshopper op ijs? Laat maar, en sneeuw al helemaal niet. Ga ik dan toch met de trike moeten gaan werken?

De reden dat ik met de Brompton door het slechte weer wil karren is omdat het de goedkoopste fiets is en ik hem in de douche kan zetten om daar dan het smeltwater te laten afdruipen en daar kan ik ook het afspuiten (ontzouten), met de 2 andere fietsen lukt dat niet.

Beginnen liggen kan dus rare gevolgen hebben...

2 opmerkingen:

  1. Da's ernstig!
    Niet meer kunnen bukken. Tja, ik zit de laatste tijd weer meer op een bukker dan ligger, maar ik ken het gevoel. Vreemd sturen, enorme hoogte.
    Toch heb ik met de Bromton nooit problemen. Deze voelt aan als of ik loop met wielen onder mij. Ik pak hem te pas en te onpas voor kleine ritjes.
    Waar hij wel gevoelig voor is, zachte banden. Zowel voor als achter. Behalve zwaar trappen, wordt hij dweilerig van karakter. Ook rechtuit. In de bochten is het niet ondenkbaar dat hij onder je uit schiet met zachte voorband.
    De kleine wielen zijn niet geschikt voor het nemen van stoepranden e.d. Ook geen hele lage. Al helemaal niet met zachte banden.
    De mijne heeft geen lock op het achterwiel zoals de latere modellen. Dus als ik ga jumpen komt het achterframe los.
    Ik heb mijn banden (Marathon) op 5 bar.
    De winters doorhalen heeft van mijn Bromton een schroothoop gemaakt.
    Spatborden, spaken en later de versnellingsnaaf (water binnenin!) zijn zwaar geroest. Alle aluminium delen aangetast met bloemkolen. Zonde.
    Maar na bijna 20 jaar trouwe en intensive dienst kan ik niet anders zeggen: Een super fiets! Hij zal zeker nog vel jaren bij mij blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De banden staan zeker op druk (6.5bar zoals in de winkel uitgelegd). En ik heb der, voor ik de ligfietsen had, op minder dan en jaar tijd 7000 km met gefietst, dus ik kan er wel degelijk met fietsen. Maar het blijft een raar gevoel, zo hoog zitten, zo kort over je wiel hangen. Net zoals het een raar gevoel gaf na 2000 km met de trike nog eens op de 2 wieler ligfiets te liggen, maar daarmee was ik na 1 km liggen alweer vertrouwd.
      Ik weet dat ik met de Brompton niet zo vlug zal vallen, ook dat ik niet zo snel overkop zal gaan. Maar mijn gevoel zegt iets anders en dat is moeilijk te onderdrukken.
      Maar het is een ongewone ervaring dat je iets zo vlug gewoon bent (het liggen) en ook iets zo snel ongewoon wordt (het bukken).

      Verwijderen