dinsdag 22 mei 2012

De droom die uitkomt.

Toen ik nog met de citybike rondjes reed droomde ik er al van. Om met de fiets erop uit te trekken, zonder s'avonds thuis te moeten komen, of anders gezegd in andere streken te gaan fietsen of nog anders gezegd fietsvakanties te maken. Maar toen slaagde ik er nog niet in om bij mijn ouders te overnachten en daar dan tochten te maken. Mijn actieradius was met de citybike was zo een 70 km en aan 80 km zat ik echt wel aan mijn maximum. Nu zijn we 10 jaar verder en ook technologisch een sprong vooruit. De computers en internet is geëvolueerd waardoor routes thuis zowat perfect uitgestippeld kunnen worden en met de komst van de GPS hoef je geen vingertje op de kaart te houden.

Nog voor ik de Grasshopper FX kon ophalen had ik al tassen gekocht waarmee ik kon gaan trekken. Omdat ik na een paar weken met de leenfiets reeds wist dat ik met zo een fiets veel meer ging kunnen dan met de "gewone fiets".  Het voorbije verlengde weekend ben ik er dan op uit getrokken. Niet zo ver, namelijk Aalter-Ruiselede-Tielt. Het is een beetje spontaan gepland geworden omdat ik zag dat op 20 mei een Gentseliggers tocht werd georganiseerd in Tielt, het een lang weekend was en ik de week erop jarig ben.

Op donderdag ben ik net voor de middag vertrokken. Een tocht van 65 km bracht me naar Bed & Breakfast Apollonia. Daarbij maakte ik wel een omweg via de Klimop. Dat is een boerderij waar ook kaas en ijs wordt gemaakt. Ze staan ook op de boerenmarkt aan de puntfabriek in Gentbrugge en daar heb ik Frans (de boer) leren kennen. Ik wist dat ze niet open waren, maar het weer was wel lekker en daarom koos ik toch voor de lange route. Ik kom verrassend snel aan op mijn eind bestemming met een gemiddelde van 20,6 km/u. Dat is misschien niet veel, maar ik ben er zeer tevreden mee, het is ook met alle bagage op het achterwiel. Het heeft me ook de kans om eens iets te zien, en ik heb mijn fototoestel mee om eens een foto te nemen.

net gestart langs het jaagpad, Schelde-Gent
Petedonkstraat, vaart Gent-Brugge
ff pauze aan de gesloten Klimop
 Het plan was steevast geweest om met de trike de vakantie te fietsen. Dit omdat de geplande ritten niet zo lang waren (50-65 km) en enkel de laatste dag om en bij de 100 km gepland was. Uiteindelijk was ik wel blij dat ik 3 wielen onder mij had, want het blijkt dat veel straten vol steenslag liggen en met de val van vorige week nog heel vers in het geheugen.....
dit heb ik veel gezien en zeer gevaarlijk voor fietsers
Daar in de streek vullen ze de straatkanten aan met steenslag. Dat lijkt handig en gemakkelijk, maar de auto's (en ander zwaar vervoer) rijdt dat uit de kant en dan komt het op de weg terecht. Maar ze werken ook met alternatieven. Die zijn een stuk beter, zowel voor fietser als voor de autobestuurder.


Dit zie ik meer en meer

Meestal ligt het gelijk of iets lager dan het wegdek

Toen ik aan de B&B aankwam ben ik ff te ver gereden en op mijn stappen moeten terug keren. Het klinkt raar, want er staat een duidelijk bord. Alleen staat het links van het fietspad en omdat ik rechts kijk naar de (verkeers)borden keek ik er gewoon over. Daarom heb ik er ook een foto van genomen.



Na de foto's ging ik terug in de fiets liggen en direct bleek ik het bord niet meer te zien.

Op vrijdag stond er in de namiddag een tocht van 65 km op het programma. Namelijk een aangepaste Bulskampveldroute. Maar in de voormiddag stond een bezoek aan Van Eyck. Een fietswinkel in Aalter met ruime keuze aan kleding. Ik was nog opzoek naar een compact regenjasje, een regenbroek (die had ik nog steeds niet, wel een windstopper), een windstopper met afritsbare mouwen en andere schoenen. Deze laatste omdat de schoenen die ik nu heb (wellicht door ouderdom) een zeer gladde zool hebben. Een natte tegelvloer, de witte stroken op de weg, ... ik glijd er tegemakkelijk op uit. Voor vrijdag werd de mooiste dag van het weekend beloofd. Mja, mooi? na de middag ik was nog niet lang op weg en ik bleek mijn regenjasje al nodig te hebben. Alhoewel, een beetje te voorbarig, want voor het goed en wel begon was het alweer voorbij en heb ik geen regen meer gezien (het hele weekend trouwens). In de voormiddag scheen de zon, maar in de namiddag was het wel koud. De Bulskampveldroute is een tocht in de groene gordel, veel onverharde paden en wegen. Snelheid haal je er niet en met een 2 wielige ligfiets?... Nee ik zou passen. Maar verder wel een leuke route.

de groene Bulsveldkamproute

de groene Bulsveldkamproute

de groene Bulsveldkamproute
De route had ik omgeleid naar de Boerderij De Klimop. Ik wist dat ze open waren en ik had beloofd dat ik ging langs komen. Een ijsje, een pint en enkele foto's met de zeer enthousiaste kleinkinderen die graag op de ligfiets wilden zitten. Mijn voorwaarde dat ik foto's mocht nemen namen ze er graag bij:

Die ziet het al helemaal zitten



een beetje korte beentjes, maar verder alles ok 

mag poes mee op de foto?


kijken naar het vogeltje ja, maar lachen?

 Voor zaterdag wordt zeer slecht weer voorspeld. Maar in de ochtend schijnt de zon. Direct na het ontbijt besluit ik eieren voor mijn geld te kiezen en niet te wachten tot na de middag om mijn rit te maken. De rit is de (aangepaste) Molendorp route met een afstand van om en bij 55 km. Rond 13 uur ben ik zowat terug aan de B&B en wil het weer maar niet veranderen. Het is warm en zonnig en ik besluit om rechtsomkeer te maken richting Tielt naar de Boerenmarkt, waar ik een ijsje wil gaan eten (rara bij welke boer ;-) ) Daar ontmoet ik totaal verrast nog 2 andere boeren die op de markten in Gent staan. Van daaruit dwaal ik dan verder (rustig) richting Ruiselede - Aalter maar blijkt dat ik telkens weer richting Tielt en Wingene verdwaal. De totaal afstand die dag bedraagt uiteindelijk ruim 105 km. 

Op de tocht in de morgen stop ik bij een vrouw die de straat schoonveegt. Daar is de straat nieuw geasfalteerd en de berm is aangevuld (jawel) met steenslag, dat op straat wordt gereden door het zwaarder vervoer (zwaarder dan fietsen). Daar ze zelf een wandelaarster en fietster is wil ze niet dat de fietsers tegen de vlakte gaan, na een lang gesprek (ook over de ligfiets) en een paar foto's trek ik weer verder.

straatveger van dienst. 
  
Om mooie beelden te zien hoef je echt niet ver te gaan. China, Turkije, Egypte, ... zal wel mooi zijn. Maar zijn er in België geen mooie plaatsen?



een werkende molen, draaide toen niet.














vanop de trike achter een berm, een fantastisch verzicht ;-)
In de namiddag cirkelde een helicopter in de lucht en plots had ik het gevoel dat die rond mij rondjes draaide, had die mij in het vizier of niet zal ik nooit weten. Maar 3-4 keer rond mij een cirkel maken terwijl ik aan het verder fietsen ben valt toch op.


Verder zag ik in de streek vooral grotere en grote boerderijen (zelf heb ik een landbouw verleden, en die interesse blijft altijd wel hangen).


Op zondag stond een WOL tocht op het programma en daarna terug naar Gent. De terugweg naar Gent heb ik (tot in Deinze) samen met Karel gemaakt, ook een ligger natuurlijk. Zo heb ik een nieuwe route gevonden tussen Deinze en Tielt, want de Deinsesteenweg is een zeer gevaarlijke weg met een zeer smal fietspadje (zelfmoordstrookje) waar de auto's heel dicht langs je heen razen en daar ben ik niet dol op en met de trike tussen het snelle verkeer is ook al helemaal een zelfmoord gedachte. 
Enkele foto's van de liggers die op afspraak waren:






veel lachen zat er blijkbaar niet in;-)

Op de terugweg naar huis passeerden we nog eens de houten molen, nu was die wel in actie en met een paar zeilen op de wieken:



Uiteindelijk ben ik thuis gekomen met 361 km in de benen (de fiets computers telt 3% teweinig, volgens de gps waren het er 373, maar officieel tel ik enkel de fietscomputer kilometers, liever meer gereden dan opgetelt, dan teveel spook kilometers). Natuurlijk ben ik moe en heb ik stramme benen, maar ik ben helemaal niet kapot gereden. Maar verder ben ik er heel tevreden over. Of er nog een vervolg komt? Ja zeker en vast. Of ik naar die streek nog terug ga? Ook zeker en vast.

dinsdag 15 mei 2012

Crash Test Dummy

Zaterdag heb ik nog eens een tocht gemaakt van 106 km.
Het was een uitgestippelde route Gent - Zulte - Gent .
Maar het is wel een rit die me langt zal "heugen".
In de Karrestraat ergens tussen De Pinte en Deinze ben ik onderuit gegaan in een bocht waar de straat vol bleek te liggen met steenslag. Ik had niets opgemerkt en ging voluit (voor mij is voluit 25 km/u) de bocht in en mijn achterwiel schoof weg en daar lag ik dan midden op de weg.
Aan de fiets was niets behalve de ketting eraf vooraan en de drinkbus houder op het stuur geplooid.
Ik was er erger aan toe, vel kwijt aan mijn hand en schaafwonde aan de elleboog. Dat ben ik gaan verzorgen bij het eerste huis dat ik tegenkwam. Bij thuiskomst bleek ook dat ik schaaf wonden had aan mijn heup. Verder doet mijn linkerkant nog steeds pijn, de spieren hebben een behoorlijke klap gekregen. Van de nek tot aan mijn voeten heb ik overal wel ergens iets dat trekt. Ik heb mijn rit wel verder gezet (ik was pas 25 km ver) en dus 106 km gefietst.

Waar ik me veel meer over verbaasd heb is het rijgedrag van de autobestuurders. Tijdens de verzorging kreeg ik te horen dat daar zeer veel verkeer is wegens de werken aan de Kortrijksesteenweg. Maar blijkbaar rijden ze daar even snel op de secundaire wegen als op de hoofdwegen. De secundaire wegen zijn daar wel iets breder en met minder bochten dan ik wat ken van vroeger in Zwalm. En tijdens het inhalen lieten ze wel ruimte genoeg tussen de fiets en de auto. Maar ze halen wel overal en altijd in. En meestal zonder veel te vertragen. Ik zag er door grasbermen dokkeren, over een grindberm (met putten) racen om mij toch maar in te kunnen halen, alsof hun leven ervan afging. Ook een paar keer gezien dat de tegenligger moest wijken (lees stoppen) om plaats te geven aan deze die me inhaalde. En inhalen net voor/in een blinde bocht is ook geen probleem, misschien volgen ze daar het Dehaene principe "het probleem pas oplossen als het zich stelt". Dat kan wel eens verkeerd uitpakken als je in een (te) smalle bocht plots een tegenligger voor je krijgt die ook dacht daar alleen te zijn. Een keer een bestelwagen uit een blinde bocht zien komen aan een snelheid waarmee nauwelijks de wagen in bedwang werd gehouden, net nadat een wagen mij had ingehaald en luttele seconden eerder achter de bocht was verdwenen. De straat was relatief breed, maar als je een fietser inhaalt rij je wel links en als je dan in de bocht nog steeds niet uiterst rechts rijdt (of kan rijden) kan je aan die snelheden enkel de eerste prijs winnen. Maar blijkbaar zijn zeer weinigen zich daar van bewust.

De laatste tijd ben ik vrij veel bezig met het bekijken van het gedrag van mensen (ik neem ook mijn eigen gedrag wel eens onder de loep) en daar zie ik nogal wat (voor mij toch) schokkende dingen. Waarbij ik het gevoel heb dat veel mensen helemaal niet meer nadenken, maar gewoon de kudde volgen en we zien dan wel waar we uitkomen. En iedereen heeft het blijkbaar zeer druk, maar met wat vraag ik me wel eens af. Zijn velen niet vooral bezig met druk bezig zijn, gewoon zonder reden?

Nouja ik ga er niet verder over leuteren, wel weet ik dat ik deze trip niet zo heel snel meer zal maken. En zeker niet op een zaterdag, het zal wel een zondag zijn.

zondag 13 mei 2012

Hindernissen.

Je kent ze wel, de hindernissen die opgeworpen worden om de auto's (vooral de bestuurders) aan te manen het een beetje rustiger aan te doen.
Maar er zijn er blijkbaar die denken dat je als fietser solidair moet zijn. De ene plaatst zaken op het fietspad die er niet horen. Een ander legt een fietspad aan op een nogal rare plaats.

Waalstraat - Zulte
Ik zou het me bescheuren ware het niet dat dit zo triestig is.
Enerzijds willen ze van België een fietsland maken, anderzijds...

zaterdag 12 mei 2012

GPS een fantastische uitvinding...

..als het werkt zoals het hoort natuurlijk.
Gisteren na het werk een avondrit gemaakt. De route was 30 km lang, maar veel heb ik er niet van gezien. Eerst dacht ik dat de route niet getoond werd en volgde ik de afslagbegeleiding. Opzich werkt dat perfect, maar ik heb al gemerkt dat die me soms een andere route aanprijst dan de track. Wellicht omdat de kaart ergens een straat niet bevat. Maar deze keer ging het grondig fout. Ik bleef de afslag begeleiding volgen maar ik kreeg ook de melding "van route", dus ik zat verkeerd, maar aangezien ik de route niet zag wist ik ook niet welke kant ik uit moest. Op gegeven ogenblik begon ik wel zaken te herkennen waar ik ooit al gefietst had, maar die zeker niet in de te volgen route zaten en na 17 km besefte ik plots dat ik amper een paar km van huis was. Ja da's leuk, wil ik een rit van 30 km maken zoekt de gps een kortere route voor me uit.

Ik heb wel nog een andere (me bekende) weg genomen en uiteindelijk 50 km gefietst midden in de nacht. En daarna uitgezocht wat er fout was. Blijkt dat de track nu plots anders wordt aangeduid. Ipv een donker rode lijn nu plots een licht roze lijn die veel teveel gelijkenis vertoond met de kleur van de wegen op de kaart. Ik heb ff met de instellingen zitten knoeien en nu zie ik het weer duidelijker, maar er moet iets fout zijn met de software van de gps. Sinds ik een SD geheugen kaart heb bijgevoegd en zitten knoeien om daar de kaarten en tracks op de SD kaart te krijgen, heeft de GPS zijn kuren. Leuk is anders. Straks maak ik nog een tocht met de gps en hopelijk kan ik de lijn van de rit nu volgen.

woensdag 9 mei 2012

Het regent altijd!

Die reactie of een reactie in die richting krijg ik wel meer als het gaat over naar het werk fietsen.
Maar eigenlijk valt het allemaal wel mee. Uit onderzoeken is gebleken dat maar het 6% van de tijd zou regenen. Natuurlijk kan je wel pech hebben en een paar keer meer in de regen hangen dan nodig. Maar laatste weken wil het geregeld regenen en toch heb ik maar 1 keer echt in de gietende regen gelegen. En dat was gisterenavond. Verder heb ik dit jaar maar 2 keer in totaal echt in een plensbui gezeten. Die paar keer dat het wat druppelt daar houden we geen rekening mee. Ook al een paar keer meegemaakt dat het een half uur voor vertrek aan het plenzen is en dat op het moment dat ik vertrek toch lekker meevalt of zelfs de zon schijnt...

Ik heb al periodes gehad van weken met veel regen waarbij ik nooit regen had. Terwijl op andere momenten leek of de regen me zat op te wachten. Maar uiteindelijk valt het wel mee.

Natuurlijk moet je wel tegen een stootje kunnen, maar een degelijke regenjas en regenbroek en wat (voor mij) ook belangrijk is zijn spatborden. Zodat het enkel kan regenen van bovenuit en zodat na een regenbui  niet naar boven kan regenen.

Maar gisteren viel het toch wel tegen daar op een lang stuk van de weg de verlichting was uitgevallen en met een natte bril valt het dan toch tegen om te fietsen. Ook al heb ik een degelijk (naafdynamo aangedreven) voorlicht dat de hele weg (en graskant) verlicht. En door de houding op een ligfiets kan je niet zomaar ff boven je bril uitkijken en de voorlichten van de tegemoet komende auto's verblinden veel meer dan anders en daarbij leken ze ook trager te rijden dan anders zodat ze ook langer verblinden.

maandag 7 mei 2012

Wegomleggingen.

De laatste jaren ben ik al enkele keren bordjes gezien die fietsers een (eventueel aparte) wegomleiding aanbieden bij wegen werken. Dat is zeer positief, vroeger moesten we maar ons plan trekken. Maar soms doen ze het zo slordig. Staan de ene richting amper 2 bordjes, staan ze de andere kant verborgen. Of op crusiale kruispunten staat plots niets meer en mag je het zelf uitzoeken.
Bij de Sigmaplan (dijk verhoging tussen Wetteren en Dendermonde) staan bordjes, maar ze zijn zo slordig geplaatst... het heeft geen naam. Sommige bordjes staan achterste voor geplaatst, andere op de verkeerde hoek van een kruispunt en vooral vele staan er gewoon niet, en als je dan de streek helemaal niet kent of geen oriëntatie vermogen hebt dan zit je met een probleem. Verder zijn de bordjes zo klein, je kijkt er zo over heen. Ik heb ze ook maar toevallig ontdekt.

De bordjes zijn zo klein je kijkt er zo overheen


Het bordje hangt dus achterste voor


Het bordje staat dus achterste voor op de achterkant van de paal, wellicht bedoeld voor de fietsers die uit de staat achter de haag komen (daar loopt de omleiding heen) maar door die haag kan je dat bordje dus niet zien.