zondag 19 april 2015

Fietsen op zondag, niet steeds in mijn eentje.

Ergens in het najaar vorig jaar kreeg ik een tip over de fietstochtjes van Trafiek vzw. Elke 3 weken wordt er een tocht van 40 km georganiseerd. Daar ik op zondag veel ga fietsen, maar dan steeds in mijn eentje, vond ik het wel een idee om met dat gezelschap eens mee te fietsen. De tip had ik gekregen van een ligfietster, daardoor wist ik ook dat ik niet geweerd ging worden. Uiteindelijk blijkt het een bont gezelschap van fietsers en fietsen te zijn. De een is een "gestroomlijnde" wielertoerist, de ander een gewone dagdagelijkse fietser met een stadsfiets of zelfs een vouwfiets en telkens bleek ik niet de enige ligfietser te zijn. En vandaag werd het keur aan fietsen nog groter door 2 tandems.
Verder is het ook een leuk gezelschap, waar ik me direct vrij goed in voelde. Misschien komt het ook doordat ik in het najaar (november) begon mee te fietsen en de groep dan zeer klein is. En ik aard nu eenmaal beter in kleinere groepen. Telkens is er wel iemand die een (of meerdere) route(s) maakt en daar wordt dan uit gekozen door de voorrijder. Het is ook niet de bedoeling om snel terug thuis te zijn, er wordt dus niet echt snel gereden, anders zou het publiek ook snel uitdunnen en dan kan je ook niet meer spreken tussen het ademen door. Verder is er nog een stop halverwege waar een koffie (of sterker voor ondergetekende) gedronken wordt en waar een nogal geamuseerd gesprek ontstaat.


De foto is tijdens de tocht vandaag genomen op het veer van Langerbrugge. Naar mijn verrassing waren er geen auto's bespeuren en er zijn dus alleen fietsers te zien, maar onze groep is maar een beperkt deel van het totale aantal fietsers op het veer.
Net na de overvaart begrepen we waarom er geen auto's te bespeuren waren. Niemand dacht eraan dat het vandaag haven Gent loopt was (en ik had het moeten weten). Eer we daar terug uit weg raakten waren we al een eind verder op de klok. Maar als je mooi volk en veel zon rond je hebt valt dat niet zoveel op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten