zaterdag 25 april 2015

De sluisbrug.

In Gent is er een sluisbrugje tussen Gentbrugge en de kleine ring (R40) van Gent. Het was een brugje waar je enkel te voet over kon, als fietser moest je dus afstappen en te voet verder, en het waren echt maar enkelingen die niet afstapten. Dit vanwege de breedte en het opstapje.


De fietsersbond was al jaren vragende partij en ook de buurt stak er de schouders onder (en misschien nog andere krachten) en eindelijk kwam er schot in de zaak. Een brugje van 97 cm breed is nu 150 cm geworden en het opstapje is een oploopje geworden.

halverwege de werken (die 2 weken duurden)

Het is een tijdelijke oplossing, er komt ergens een nieuwe brug. Maar wanneer is een open vraag en hier zijn wel ervaringen van wachttijden tot 10 jaar en meer, veel hoop op snel een fantastische fietsbrug heb ik dus niet.

Het brugje opzich kende ik wel, maar maakte er geen gebruik van, dit omdat het er nogal bouwvallig uitzag en het leek alsof het verboden terrein was. Achteraf gezien bleek ik niet de enige met dat idee te zijn. Sinds de ludieke manifestatie in november vorig jaar (waar ik bij was) ken ik dus het brugje als iets dat frequent gebruikt wordt en ik maak er nu zelf ook gebruik van, tot gisteren enkel en alleen met 2 wielers.

te voet met de Brompton over de sluisbrug.

Het is wel een omweg maar het is voor mij een veilig alternatief voor de Gentbruggebrug, een brug die 2 buitenwijken van Gent verbindt maar een onderdeel is van een sluikweg tussen de Brusselsesteenweg en de Antwerpsesteenweg, waar zeer snel en agressief over gereden wordt. Ik heb er zelf zeer nare ervaringen gehad en ook andere fietsers gewoon de kant zien ingereden worden door autobestuurders. Er heerst daar wel een 30 km beperking, maar deze wordt enkel gerespecteerd bij file vorming.

Vandaag is de brug officieus geopend door de buurtbewoners (door de regen was er spijtig genoeg een matige opkomst) en ik was weer van de partij. Dit keer niet met de Brompton maar met de Sprint 26. Ik had ook een oproep gedaan of er een velomobiel en bakfiets bij kon zijn. Dit om er met 3 over te rijden en dat te filmen met mijn sportcamera's. Jan en Filip kwamen opdagen met respectievelijk een Orca (velomobiel) en een Nihola (bakfiets). Daarvan is een korte montage gemaakt en online geplaatst.


Sinds vandaag kan ik dus ook met de sprint 26 (en als de Orca is geleverd ook daarmee) de brug gebruiken en is voor mij de Gentbruggebrug definitief verleden tijd, alsook de angst als ik erover moest zijn. Want eerlijk gezegd, ik ben enkele keren omgereden naar de Heusdenbrug om daar aan de andere zijde van de oude Scheldearm te komen. Wat alweer een omweg is van zo een 10 km (enkel) en ik moest eigenlijk maar 3 km ver!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten