woensdag 23 juli 2014

Lokeren aanziet fietsers als idioten. Of toch niet?

In oktober berichtte ik reeds over een onveilige toestand in Lokeren. Het was toen de tweede keer dat ik via meldpuntfietspaden de klacht formuleerde over de situatie op het kruispunt Oudebrugstraat - jaagpad. De eerste keer kreeg ik geen reactie. De tweede keer kreeg ik dat wel. Het klonk in de eerste instantie alsof ik een zaag was, er werd geïnsinueerd dat ik reeds een bericht gestuurd had (dat klopte ook), met de mededeling dat ze het liefst op die manier hielden vanwege de veiligheid. In mijn ogen werd het daardoor pas echt onveilig. De eerste keer dat ik er kwam hielden de auto's die van rechts kwamen halt om me te laten oversteken, pas toen ik in het midden van het kruispunt was zag ik plots dat ik niet kon oversteken, vanwege veel te hoge boordstenen.

oude situatie

oude situatie

Je moet het je eens voorstellen, autobestuurders willen wel een paar seconden inhouden, maar geen minuut. Dus je moet in een seconde de situatie herzien, een beslissing nemen en actie ondernemen. Dit terwijl je midden op een druk kruispunt staat (ik was toen nog lange niet zo ligfietservaren als nu) en de autobestuurders per seconde ongeduldiger worden. Als je van de andere richting komt is het nog erger, als je er niet op bewust bent kan je zo van de hoge boordstenen naar beneden duiken de straat op. Ik moet er geen tekening bij maken wat je dan kan meemaken. Maar voor de beleidsmensen was het een doelbewuste keuze vanwege de veiligheid. Begrijp het maar eens.

De tweede keer dat ik de melding verstuurde kreeg ik dus wel antwoord en toen ben ik blijven doorzagen tot (denk ik) er geen antwoord meer kwam. Maar er werd melding gemaakt dat het ging voorgelegd worden aan de verkeerscel (november 2013).

Ik heb nooit een reactie gekregen over wat er in de verkeerscel is beslist, maar gisteren kwam ik er nog eens langs en zie eens, de boordstenen zijn verlaagd. Voor mij is het veel veiliger geworden. Nu had ik enkel naar het verkeer te kijken en kon ik daarna gewoon de drukke weg oversteken en mijn weg op het jaagpad vervolgen. Het is nog niet perfect natuurlijk, wat staan die hekken daar eigenlijk te doen. Maar deze zijn reeds vroeger verder uit elkaar geplaatst. Dit vanwege klachten van bakfietsers, deze konden er helemaal niet door (bij deze stuur ik dus ook geen melding meer, ook niet om te bedanken).

nieuwe situatie

nieuwe situatie

nieuwe situatie

nieuwe situatie 

1 opmerking:

  1. Ik weet niet of de situatie nu zo dramatisch is verbeterd. Ik heb deze nieuwe situatie ook opgemerkt afgelopen weekend.
    Er blijft nog steeds een boord om op te wippen , ook al is die minder dan vroeger. Vroeger ging ik dus steeds links erop , waar het laagst was.
    Lokeren blijft doen , wat ze wilt . Een goede maand terug stond een beetje verder een hoogtewerker in panne. Had zich vastgereden nadat hij van fietspad was gesukkeld en zo zijn transmissie waarschijnlijk stuk gereden. Die hoogtewerker is wel twee weken blijven staan op fietspad. En in plaats van te laten wegslepen , voerde ze een verbod in voor de fietsers om nog langs daar te rijden.
    Omgekeerde wereld dus , op de echte openbare weg ( fietspad is dat schijnbaar niet) is die hoogtewerker binnen de dag weggesleept.
    En nu zijn er de werken aan het pompgemaal , verder langs de dijk. Mooi persbericht , dat dijk open gaat tijdens bouwverlof. Maar afgelopen weekend , toch bouwverlof periode , gewoonweg compleet afgesloten nog. En dat allemaal zonder waarschuwing , op het moment dat je hier dus oversteekt. Dat is allemaal niet nodig voor stad Lokeren. Want eigenlijk kan men nooit de andere Durme oever bereiken dan aan pompgemaal , eigenlijk de enigste plek waar van oever kan verwisseld worden. Je moet dus van veel verder een alternatieve weg kiezen.
    Neen , dus helemaal happy met deze “verbetering “ alleen ben ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen