dinsdag 29 juli 2014

Toxy Flite, een jaar oud, een jaar ervaring.

Vorig jaar op 1 juli arriveerde de Flite bij mijn ouders, 5 weken eerder besteld rechtstreeks bij de fabrikant. Met een minimaal aan knutselwerk was de fiets rijvaardig.
De eerste ervaring was zeer positief, die eerste meters werden zelfs op een grasveld gereden, en daarna een tocht van een 20 tal km in de buurt. Daarna begon een ietwat minder leuke tijd. Toen ik daarna de weg wou aanvatten richting mijn eigen adres knalde ik al direct tegen de grond naast de fiets. Een eigenaardigheid die ik direct ervoer was dat de fiets zeer onstabiel werd als er 1 tas aan de bagagedrager werd gehangen, dit in tegenstelling tot de Grasshopper waar 1 zware zijtas helemaal geen invloed heeft op de stabiliteit. De rit naar huis met ook wat lichtere hellingen werd een niet zo leuke tocht. Ik voelde gewoon de fiets naar links trekken, en als je weet dat mijn rechtervoet mijn afzet voet is had ik direct een probleem. Ik heb toen behoorlijk wat kilometers afgelegd zonder de pedalen vast te klikken. Daarna heb ik me een hele tijd toch een beetje moeten dwingen om de Flite te nemen om te gaan fietsen. Eens op weg was het geen probleem. Maar dat starten wou wel eens moeilijk gaan, en dat is meteen in druk (bij wijlen agressief) verkeer en dan is het plezier er direct af. Ook in bochten leek het wel alsof ik soms het evenwicht dreigde te verliezen. En toch, eens de weg op viel het allemaal wel mee. Voor de kanalentocht vorig jaar met een geplande kruissnelheid van 27 km/u, die in werkelijkheid 32 km/u was, nam ik de Flite en dat viel beter mee dan gedacht. En toch, telkens als de fiets even thuis stil had gestaan leek dat starten niet altijd zo evident.

foto Bicky, kanalentocht augustus 2013

Zover zelfs dat toen ik dit voorjaar de Flite van stal haalde (direct voor een tocht van 100 km, wat misschien niet zo slim was) ik me afvroeg waarom ik het in mijn hoofd had gehaald zoveel geld uit te geven voor die fiets. Zeker omdat de rit er een was met behoorlijk wat paaltjes, korte, soms niet te nemen, bochten en ik me telkens weer opgang moest trekken en proberen dat evenwicht te behouden. Dat laatste bleek niet altijd zo evident.
Maar het kan verkeren. Een paar tochten (dan spreek ik over 100 tot 200 km/rit) later komt er een kantelmoment. Als ik dan een rit maak met de Grasshopper krijg ik plots het gevoel op een trike te zitten. Je moet er al iets voor doen om ermee om te vallen, maar korte bochten nemen lijkt met de Flite toch iets handiger. Het lijkt alsof ik de Flite onder de duim krijg en de fiets begint zijn ware aard te tonen. De tocht naar Staden voor het Intergemeentelijk Sportevenement LAKOSTA in juni deed ik ook met de Flite en dat werd wel een hele leuke tocht van ruim 208 km met een behoorlijk gemiddelde (ik kwam wel doodop thuis, maar na 200 km mag dat wel). Dat werd zo een beetje een kantel moment. Zowel de Grasshopper als de Flite zijn touring modellen, ik verwacht dus geen monster snelheden en ik had ook gedacht dat de Flite trager ging zijn, maar al een tijdje wilde ik ervaren dat de Flite ietsje sneller is. Veel is het natuurlijk niet en daarvoor zou ik ook niet veranderen van fiets. Maar wat ik voorbije weekend ervaren heb is dat ik op de Flite behoorlijk behendig ben geworden.

Een veerpont over de Schelde, richting Genk

Ik ben ff naar Genk gereden om er BBQ-tocht mee te liggen met de Limburgse Liggers. En daar was ik behoorlijk onder de indruk van mijn kunnen. Er wordt niet snel gereden, zeker als we door paaltjes of korte bochten moeten en dan is het soms nodig om zeer snel te reageren om niet om te vallen of tegen de voorligger te knallen. En dat viel allemaal reuze mee, het viel me op hoe snel en soepel ik kon reageren, vooral ook hoe kort ik soms een bocht kon nemen. Ook deze keer had ik een zijtas mee, die enkel de (zomer)kleren voor 3 dagen bevatte, de rest zat in de toptas. Toen ik thuis vertrok voelde ik die zijtas ook trekken, maar deze keer hing ze aan de rechterkant, waar ook mijn afzetvoet zich bevind, wat bij het vertrekken en stoppen voor meer stabiliteit zorgt. Uiteindelijk na enkele kilometers had ik daar helemaal geen last meer van. Tijdens de 4 daagse van vorig weekend werd een afstand afgelegd van 542 km, waarvan de heen en terugtocht telkens ruim 180 km is en ik toen ook de zijtas aan de bagagedrager hangen had. En op de laatste 100 km na is het allemaal met veel plezier afgefietst. De laatste kilometers waren heel zwaar vanwege zware vermoeidheid (de laatste 2 weken slaap ik niet zo goed vanwege het warme weer) en de laatste 60 km had ik ook last van de achillespees boven de enkel aan de linkervoet.

Albertkanaal, opweg naar Limburg

Ik maak 2 vergelijkingen tussen de Grasshopper en de Flite.
1- de Grasshopper lijkt eerder een trike, de Flite is wendbaarder.
2- het zijn beide boerenpaarden, maar de Grasshopper is zeer mak, de Flite zeer onstuimig.

Natuurlijk moet je er rekening mee houden dat ik maar vergelijkingen kan maken met deze 2 ligfietsen. Behalve oefenritjes van enkele meters heb ik met geen andere ligfietsen gereden. Verder lig ik nu bijna 3 jaar, en al heb ik toch een behoorlijk aantal kilometers, mijn rijtechniek met een ligfiets wordt er wellicht ook nog beter op. Maar ik hoorde reeds van andere liggers dat ze soms ook zeer verrast zijn als ze van fiets wisselen en het plots lijkt alsof ze niet meer kunnen fietsen. Anderzijds kreeg ik ook al reacties van liggers die het gevoel hebben dat de Flite een fijne fiets moet zijn om mee te rijden. Ik heb nu ook wel geleerd dat de ene ligfiets de andere niet is, en dat je niet te snel mag panikeren. Als je volhoudt kan het echt wel eens goed komen.

Leuk om te lezen dat je welkom bent.

Nu is het zo dat als ik een korte rit langs de Schelde wil maken ik dat veel sneller met de Grasshopper ga doen. Die korte ritten bedragen dan 30 tot 50 km en daarmee wil ik eens de benen losgooien (bij gebrek aan tijd voor langere tochten). Als ik langere tochten wil maken dan neem ik sneller de Flite, dat laatste heeft vooral te maken met het gevoel dat als ik even moet wennen aan het "onstuimig" gedrag ik bij een korte tocht na de gewenning alweer thuis ben, maar ik vrees dat het toch een beetje tussen mijn oren zit.
----
update:
Vorig jaar had ik 1170 km met de Flite.
Dit jaar reeds 1490 km.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen