vrijdag 23 november 2012

Perte Total ... of toch bijna ...

Als ik ga fietsen, dan kan ik niet zomaar de fiets uit de stalling halen, gaan liggen en starten. De fiets wordt eerst opgevouwd en naar beneden gehaald, daar opengeklapt en opgetuigd. De trike heeft een handrem en die gebruik ik ook steeds bij het optuigen en opvouwen.
Eigenlijk moet ik zeggen, ik gebruik die handrem bijna altijd.
Normaal let ik daarop, maar na bijna een jaar van gebruik raakt die check-gewoonte wel verleerd, als toch blijkt dat die handrem steeds opstaat. Maar een keer vergeten kan bijna fataal zijn. Dat heb ik gisteren geleerd.
Ik was bezig met de trike klaar te maken voor gebruik (om te forenzen) en niets leek erop dat de handrem niet opstond. De fiets werd opengeklapt, de zitting erop, de vlag erop en dan de tas aan de bagagedrager hangen.
En toen ging het mis.
Ik steek nog ff de kop in de inkom van het appartement om mijn helm op te halen en de deur te sluiten. Dit duurt minder dan 5 sec. Maar als ik me weer omdraai blijkt de trike niet meer naast mij te staan maar is op zijn eentje reeds vertrokken, en rijdt recht naar het kruispunt. Waar op dat moment de andere rijrichting groen heeft gekregen en nogal snel over het kruispunt raast. Gelukkig ziet de bestuurster van een auto de fiets aankomen en begint te remmen, dat terwijl ik een sprint inzet om de fiets tot de orde te roepen. De fiets heb ik net te pakken als die voor haar (stilstaande) auto komt en net niet haar tegenliggers gaat hinderen (wat fataal zou geweest zijn).
Het vastklikken van de tas moet de trigger geweest zijn om de fiets te laten rijden (op de lichte helling). Ik heb mijn lesje nu wel geleerd, want je wil niet weten/meemaken wat er dan in een mens omgaat. Het was zo erg dat ik het eerst volgende groen heb laten passeren en ff tot rust ben gekomen voor ik vertrok naar het werk. En ik wat was ik blij dat de fiets nog heel was.

4 opmerkingen:

  1. Dat kun je wel eens hebben met een lichtlopende fiets , het overkomt mij ook weleens , alleen rijden er op dat punt dan meestal geen voertuigen.
    Gelukkig maar dat er niks beschadigd is.
    Ik dacht dat ik de enige was die veel moeite moest doen om in/op zijn fiets te komen maar dat blijkt dus van niet.
    Eer ik weg ben heb ik 2 sloten omgedraaid , 1 deur uitgetild, nog een slot opengemaakt ,fiets eruit,deur er weer in en instappen maar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1 deur uitgetild..........je bedoelt toch niet wat ik denk dat je bedoelt?

      Verwijderen
  2. Bij ons is het minder erg, maar toch...
    Ik heb in de garage een blok hout liggen waarmee ik de fiets(en) vast zet tegen wegrollen. Geregeld schop ik in het voorbijgaan zo'n blok weg en hoor ik een boink van de neus v/d fiets tegen de garagedeur.
    Ook als ik mijn fiets buiten heb gezet komt het geregeld voor dat hij alvast vertrokken is. Gelukkig eindigt die solorit tegen het tuinhek.
    Bij het instappen wederom. Als ik het niet snel doe rol ik achteruit met de staart tegen de garagedeur aan. Maar een gevaarlijke situatie als hierboven blijft gelukkig meestal bespaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. aiai, je zal het zo snel niet meer vergeten nu denk ik. Ik had het gisteren voor dat mijn fiets weggeblazen werd toen ik hem op een te smal fietspad neergepoot had om een foto te nemen. Ik mocht er achteraan hollen hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen