donderdag 29 november 2012

En toen gingen we knutselen.

Ik ben heus niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn die een ligfiets koopt en nadien naar zijn eigen wensen aanpast. De ene doet het zachtjes, de ander gaat er echt met de grove middelen tegenaan en er zijn verhalen van totaal omgebouwde ligfietsen (weliswaar tweedehands aangekochte fietsen).
Nu ben ik er niet zo grof geweest om echt aan verbouwingen te beginnen. Maar toch is een (belangrijk) detail veranderd aan de Sprint 26.
Bij Ice Trikes heb je bij aankoop geen optie om dynamo verlichting erbij te nemen. Dus moet je het, al dan niet met volle goesting, met batterij verlichting stellen. Van in het begin was ik daar niet echt blij mee. Op de andere 2 fietsen (Brompton en Grasshopper) heb ik naafdynamo verlichting en daar ben ik zeer tevreden over. Steeds verlichting bij, met bij beide achteraan standlicht zodat je bij een korte stop je niet wezenloos in het donker aanbiedt om achteraan aangereden te worden (de Grasshopper heeft ook standlicht en dagrijlicht vooraan).
Nog voor aankoop van de trike wist ik al van het bestaan van een spaakdynamo, door de website Gentseliggers en een blog: Onderweg met de fiets.

SunUp eco spaakdynamo
In eerste instantie ben ik toch aan de slag gegaan met batterij verlichting, maar nu met de tweede winter in aantocht kwam weer die gedachte van die spaakdynamo de kop opsteken. Nu bleek zo een dynamo aanschaffen niet zo heel eenvoudig. Veel sites vind je niet als je met google gaat zoeken. Ik kwam steevast een beetje uit op 2 sites, namelijk de fabrikant SunUp (Taiwan) en een pagina met een test verslag. Uiteindelijk bleek deze die het testverslag had geschreven ook een fietswinkel (waar ik had over gekeken): Gambiet (met webshop) te zijn die ook de spaakdynamo kon bestellen.
Maar omdat ik ondertussen (in wanhoop) mijn vraag al had gesteld op het Gentseliggers forum en daar reactie had gekregen van GForce bikes en dat daar de dynamo ook voorradig was en heb ik de dynamo, per direct, besteld bij GForce bikes.

Na een week werd de dynamo (met enige vertraging met dank aan B-post :-( ) geleverd en toen ging het al direct mis. Deze paste geheel niet op het wiel. Ik wist wel dat een spaakdynamo niet past op een wiel met schijfremmen. Daar ik geen schijfremmen had zag ik geen probleem, maar wist ik veel dat het wiel reeds voorzien was om schijfremmen te monteren, en die nokken die het wiel voorbereiden op schijfremmen zaten lelijk in de weg. Dat werd dan een ander wiel plaatsen (al dan niet nieuw). Gelukkig werd dat probleem snel opgelost door Jan, en medeligger wonend in een naburig dorp. Hij had nog een (niet alleen nieuw ogend) 26 inch wiel in reserve en we hebben gewoon omgeruild. Enkel de cassette moest verplaatst worden en dan kon ik aan de slag.

Het plaatsen van de dynamo blijkt daarna heel eenvoudig te zijn, de handleiding die bijgesloten is kan beter, maar heb je nauwelijks nodig. Daarna is het gewoon kwestie van de verlichting te plaatsen, kabels leggen en vastbinden.

Lumotec IQ Cyo T Senso plus
Het voorlicht is de Lumotec IQ Cyo T senso plus geworden. 60 lux, met dagrijlicht en standlicht. het heeft 3 standen: uit, sensor en dagrijlicht. Het licht is ook afgetopt naar boven toe. Zodat het licht gestuurd wordt naar waar je het nodig hebt: op de weg en tegemoetkomend verkeer niet verblind.

Een dynamo achterlicht heb ik nog niet, dit is in bestelling en laat (behoorlijk) lang op zich wachten. Daardoor heb ik nu achteraan nog steeds een batterij verlichting.

Het is zo dat op de trike geen naafdynamo kan geplaatst worden. De voorwielen hebben trommelremmen en zelfs de naaf die de combinatie heeft van naafdynamo met trommelrem van Sturmey Archer is geen oplossing vanwege de enkelvoudige ophanging van de voorwielen. En een naafdynamo op het achterwiel? Daar is Shimano mee gestopt. In eerste instantie dacht ik dat je dan gewoon een naafdynamo voor een voorwiel achteraan plaatst, maar voor ik me belachelijk kon maken had ik al door dat een voorwiel en een achterwiel een toch "net" iets verschillende naaf hebben.

Nog enkele sites weergeven:
GForce bikes welke de spaakdynamo in voorraad hebben en waar ik deze heb aangekocht.
- Gambiet welke ook een testverslag van de dynamo heeft en die voor me wou bestellen.
- SunUp het bedrijf dat de SunUp eco spaakdynamo maakt. Hun mail lezen en beantwoorden doen ze ook en ze wouden zelfs rechtstreeks aan mij leveren. Nadat ik gemaild had dat ik een leverancier gevonden had in Europa reageerden ze daar ook (zeer positief) op. En zelfs een foutief bericht van hunnentwege zetten ze recht in nog een nieuwe mail. Communicatie met het bedrijf is geen probleem, een antwoord kan een paar dagen op zich laten wachten, maar geen weken.

Ik heb het al eerder geschreven,
voor elk probleem is er wel een oplossing,
alleen moet je die oplossing zien te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten