donderdag 8 november 2012

De wereld rondom mij? Ik begrijp er de ballen van.

Gisteravond iets voor 23u00, 2 kruispunten voor ik thuis ben (minder dan 1 km). Een bestelwagen is aan het bumperkleven in een nauwe straat waar ik weiger (voor ieders veiligheid) hem te laten passeren. Het was ook nauwelijks 150 m voor een kruispunt waar we moeten stoppen en voorrang geven. Na het kruispunt te zijn opgedraaid begint de bestelwagen direct aan een inhaalbeweging waarbij ook tegenliggers verraderlijk dichtbij zijn. Daarbij zijn de tegenliggers verplicht te stoppen (wat ze ook doen) of er gebeuren ongelukken. De bestelwagen moet dan direct na de tegenliggers linksaf slaan op het volgende kruispunt (hij had wel nog net groen, ik niet).
Ik heb de "pech" oranje licht te "krijgen" en dus stop ik (omdat ik het ook veilig kan). Maar er bleek ook al een andere wagen achter mij te rijden. Van deze krijg ik naast mij een geluidsignaal als moest ik door rood gaan??? Wat blijkt, ik wordt ingehaald en de auto scheurt door rood en slaat rechts af (vlak voor mijn neus, gelukkig sta ik stil).
Een paar seconden later zie ik uit linkse zijstraat een auto komen die volgas de bocht neemt en richting stad scheurt (gelukkig niet mijn kant op). Het is daar stedelijk gebied en de max snelheid is 50 km/u.
Het valt me wel meer op dat er (zolang er geen file is) hier zeer snel wordt gereden.

Mja, ik merk dit soort ridicuul gedrag wel meer. En ik hoor wel eens hallucinante verhalen over wat er op autosnelwegen gebeurt. Anderzijds hoor ik ook wel mensen die schrik hebben om nog met de auto te rijden. Vanwege de drukte en het agressief rijgedrag.

Nu begrijp ik 1 zaak niet.
Vanuit de fietsers zijn er bewegingen (zoals trapkracht) die ijveren voor een veiliger verkeer (en meer plaats voor de fiets). Maar waarom hoor ik niets van auto bestuurders die zich groeperen om zich te verzetten tegen het agressief rijgedrag op de weg. Of zijn die er maar merk ik er niets van?

Of is het een gelatenheid net zoals bij de kostprijs van een auto.
-Het is normaal dat autorijden duur is.
-Het is normaal dat bij autorijden doden vallen.

Ik kan me wel ergeren aan dat gevaarlijk rijgedrag, maar als ik ga fietsen probeer ik steeds zoveel mogelijk autoluwe wegen (of fietsbanen - jaagpaden, dat laatste zeker bij lange afstanden) te gebruiken. Maar als autobestuurder heb je weinig keus, je moet tussen de auto's blijven, je kan er niet van tussen, NOOIT.
Het enige dat je kan is ergens minder drukke wegen opzoeken (wat niet evident is als je een eind moet rijden), waar je dan kans hebt gehinderd te worden door: fietsers...

Inhaalbewegingen, waarbij tegenliggers genoodzaakt zijn te stoppen omdat er anders ongelukken gebeuren heb ik al meer gezien en zelf ook meegemaakt (ooit is er een eens op de stoep gejumped met zijn auto om zo ternauwernood een ongeluk te vermijden).
Ook het inhalen van een voertuig dat staat te wachten voor een rood licht heb ik al eerder gezien (eens een bus van Delijn op die manier ingehaald zien worden) om zo door het rood te racen (op hoop van zegen dat het goed gaat).

Ik begrijp het gedachtengoed van deze mensen echt niet. Of is het zo dat hun agenda zo vol is als de mijne leeg. Hebben ze zo veel tijd tekort (als ik teveel) dat het een zodanig risico waard is een leven te riskeren (al dan niet hun eigen leven) om toch maar wat tijd in te winnen.

De wereld rondom mij? Ik begrijp er de ballen van...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten