vrijdag 26 oktober 2012

Racing team

Gisteren opweg naar het werk komt een collega naast me fietsen (lees inhalen). Ik lag toen aan een mooie 25-28 km/u. Dat is zowat het maximum dat ik een langere tijd vol kan houden. Maar de kans een poging te wagen om te volgen kon ik niet zomaar laten passeren. Ik ging er dus achteraan en bleek dat we een snelheid haalden tussen de 30 en 33 km/u en voor mij is dat veel. Ik kan dit ook maar een korte tijd volhouden. Uit ervaring weet ik dat mijn hartslagmeter vrij snel aangeeft dat ik over mijn maximum ga. Maar uit lichamelijke ervaring weet ik ook dat dit voor mij niet vol te houden is. Op het eind heb ik ff gelost, maar aan de fietsstalling was ik hem toch net voor. Dit omdat ik net iets vlotter de rotonde over kon en dat de ander daarna aan de oprit van de auto parking gehinderd werd.

Het verschil tussen de fietsen is ook zeer groot.
Niet alleen was het een bukfiets - ligfiets strijdje, maar ook racefiets - toerfiets en ook nog lichtgewicht versus "tank"uitvoering.

Maar eerlijk is eerlijk, veel langer kon ik dit niet volhouden.
Ik zag er ook mooi uit in de kleedkamer, het zweet gustste uit mijn poriën, zelfs mijn benen dropen...


2 opmerkingen:

  1. Die gast met zijn koersfiets lijkt me een echte "duwer" te zijn ! Hij heeft een zeer laag traptempo. Ik krijg pijn in mijn knieën als ik zo lange afstanden afleg. Mijn ligfiets is ook een tank. . . Met mijn zijzakjes eraan met wat lapmateriaal erin weegt hij 27KG. Met mij erop nog veeeel meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zijn trage trapfrequentie was me ook opgevallen. Als ik maar zo snel trap dan krijg ik het gewoonweg niet rond, zeker niet aan 30 km/u, dan vertraag ik gewoon. Ik heb een trapfrequentie van minimum 95, maar ik trap vooral rond de 105. En mijn maximum in een sprint staat nu op 146, iets dat ik nauwelijks langer dan enkele seconden volhou.

      Verwijderen