maandag 7 oktober 2013

Lokeren aanziet fietsers als idioten.

Via meldpunt fietspaden heb ik deze morgen een melding gedaan over volgend probleem in Lokeren, meer bepaald kruispunt Oude-Brugstraat - jaagpad. Waar de boordstenen niet verlaagd zijn zodat fietsers niet recht kunnen oversteken, maar moeten slalommen.



De reactie van mobiliteit Lokeren volgde reeds na eenpaar uur. Deze is als fietser niet te begrijpen. Want we worden daar blijkbaar aanzien als idioten.

Hieronder de reactie van mobiliteit Lokeren:
"Dergelijke melding kregen wij in het verleden ook reeds. 
Uit het oogpunt van verkeersveiligheid zijn wij echter voorstander van de huidige boordstenen: fietsers worden daardoor gestimuleerd om waakzaam de Oude-Bruglaan over te rijden via de lagere boordstenen iets opzij van het fietspad. Doordat men niet recht op recht kan oversteken, moet men afremmen en is men waakzamer bij het oversteken. Wanneer men echt niet kan oversteken, kan men de verkeerslichten aan de Martelarenlaan gebruiken."

Voor mij komt dit over als extra gevaarlijke situaties bevorderend ipv fietsers hun veiligheid verhogen. Rijden die mensen zelf ooit eens met de fiets?


dinsdag 1 oktober 2013

18 km??? SNACHTS!!!!!!!!!!!!!

Vorige vrijdag was mijn aanwezigheid gewenst op een huwelijk in Overpelt.
Uiteindelijk vond de plechtigheid plaats in Overpelt, de receptie in Neerpelt en het feest in Mol.
Wat nogal gerij met zich meebrengt. Zelf had ik gekozen om op vrijdagmorgen te vertrekken en zaterdag voormiddag terug te keren, met de trein en de Brompton als bagage. Zo kon ik gemakkelijk bij het uitstappen in Neerpelt inchecken in de B&B (5 km), daarna naar de plaats van receptie rijden (8 km), waarna ik me daarna kon vervoegen in een auto (die zonder mij ook ging rijden). Het enige daarna was nog de Brompton naar Mol meenemen zodat ik snachts zelfstandig kon terugkeren naar Neerpelt (18 km), en de ochtend erop naar het station kon fietsen (5 km).
Nu is dat voor mij geen probleem. Ik ben wel meer gewoon, maar groot is mijn verbazing als iedereen hoort dat ik snachts van Mol naar Neerpelt ga fietsen. Als ik dan aangeef dat het maar 18 km is denkt iedereen dat het veel meer moet zijn. En als het dan toch maar 18 km is, dan is 18 km toch ook meer dan een behoorlijk eind en het leek wel alsof iedereen denkt dat je voor 18 km een hele nacht nodig hebt (met een uur had ik overschot, zelfs zonder hard te gaan). Er was niemand (behalve dan de trouwers, die me echt wel kennen) die het begreep waarom ik dat met de fiets zou doen.
Ik moet wel toegeven, ik heb net een verkoudheid gehad (die me toen in volle hevigheid aan het aanvallen was) en daardoor bleek die nachtelijke rit wel zwaarder te zijn dan ik had verwacht.

Maar wat me ook opgevallen is. De heenrit van Neerpelt naar Mol, met de auto, leek me zo eindeloos lang te duren. Ik heb het gevoel gehad (niet getimed) dat het met de auto zowat even lang duurde als met de fiets, ook al reden we soms echt wel 90 en zelfs 120 km/u (stukje autoweg), daardoor kreeg ik zelfs een beetje schrik dat ik een foutieve route had (op de gps) voor de terugweg (uiteindelijk helemaal niet).

De treinen da's weer een ander verhaal, de vertraging waar iedereen over spreekt die heb ik ook gehad. Maar toch uiteindelijk overal met maar 10 minuten vertraging aangekomen (en geen overstap gemist). Mijn ruime planning bleek echt ruim te zijn met zat tijd.

Anderzijds is weer eens bewezen dat de vrijheid van de auto toch niet zo vrij is als velen denken. Naast mij is er nog een ander koppel van Gent naar Neerpelt gereisd. Zij deden het met de auto. Daar waar ik op vrijdagmorgen ben vertrokken, zijn zij op donderdagavond vertrokken. Ik had een overnachting (B&B) van vrijdag op zaterdag, zij een overnachting (bij familie) van donderdag op vrijdag. Uiteindelijk zijn we evenlang weggeweest.
De reden dan ze op donderdagavond vertrokken was de schrik voor de vrijdagmorgen files. Wellicht beseffen ze het niet, maar daar ging dus hun zogenaamde "vrijheid".

De nachtelijke rit heeft me wel gelijk gegeven wat het veranderen van het voorlicht (van de Brompton) betreft. De 18 km bleek voor ruim 90 % uit wegen te bestaan zonder straatverlichting. Het zou leuk geweest zijn, op onbekend terrein met een kaarsje van een voorlicht. Nu kon ik rustig doorrijden zonder schrik voor onzichtbare obstakels.

woensdag 25 september 2013

Brompton snachts...

Gisteravond na het werk (23.00 uur) is de Brompton met de nieuwe (led)verlichting eens uitgetest. Ik moet toegeven, na het juist richten van de koplamp reed het fantastisch op het jaagpad. Ook al staat de lamp zeer laag boven de grond, het zicht is geweldig. Het zal ook wel met mijn eigen zit positie te maken hebben, maar ik had het gevoel er meer mee te zien dat toen ze op de Grasshopper (hoger geplaatst) stond. Het jaagpad over de hele breedte verlicht en meer dan ver genoeg vooruit was de weg goed verlicht.

nieuw op de Brompton


De bij aankoop aanwezige Lumotec rund (halogeen lamp) voldoet zeker om gezien te worden, maar op onverlichte wegen was het een ramp om zelf iets te zien.

Lumotec rund

De nieuwe lamp op de Grasshopper doet ook uitstekend haar werk. Daar had ik al ervaring mee omdat een zelfde lamp reeds op de trike gemonteerd is. Daar is opzich niet zoveel verschil mee tov de vorige lamp (upgrade van 40 naar 60 lux) maar ze maakt opzich meer indruk op aankomend verkeer.  


nieuw op de Grasshopper
Er was nood aan beter verlichting op de Brompton, omdat ik vorige winter al in de problemen was gekomen snachts op onverlichte wegen. En komend weekend mag de Brompton mee naar een feestje om me snachts naar de slaapplaats te brengen. Daarom moet ik dan zo een 18 km over onbekend terrein, waarvan 10 km over een jaagpad. De Brompton gaat ook voor de eerste keer mee de trein op. Het feest gaat door in Limburg, tussen Mol en Overpelt.

vrijdag 20 september 2013

File fetisjisme?

Om 18 uur in het nieuws hoorde ik het bericht (jawel soms kijk ik eens naar het nieuws) dat het autoverkeer nogmaals is toegenomen. Nog maar eens een procentje meer, er zouden 7 miljoen ??? auto's in België ingeschreven zijn. Blijkbaar moet het verkeer eerst compleet stilstaan voor er aan verandering kan gedacht worden.



Deze morgen wees mijn collega op het werk iemand aan die ook met de auto komt werken. Op zich geen nieuws. Maar toch ontstellend als de persoon er direct bij zegt, "maar ze woont wel in die nieuwe wijk over de brug". Afstand 1000 meter! Ik moet toegeven ik zou de fiets ook niet nemen, maar gewoon te voet gaan.

Eerder deze week was het ook al in het nieuws, nog steeds gebruiken de meeste mensen de auto voor letterlijk alle afstanden. Ook voor 2 à 3 km EN MINDER!

Begin September toen de onveilige situaties aan schoolpoorten in het nieuws kwam werd ook gezegd dat sommige ouders hun kinderen in een auto stoppen om naar school te brengen voor een afstand van 3 à 400 meter!

En wat de regen betreft, dat viel de voorbije 2 weken mee. 2 dagen regen gehad (telkens heen en terug en 1 dag per week). Ik moet toegeven op die eerste regenrit na vond ik het niet erg, ik vond door de regen rijden met de trike zelfs gezellig. Die eerste rit was de ergste, een zware regenbui en ik had de regenbroek niet aan willen doen. Het water van het regenjasje liep gewoon in de ...broek, juist ja :-(

Ik leef in een van de rijkste delen van de wereld. 
Maar of ik ook in een van de verstandigste delen van de wereld leef, 
daar heb ik toch mijn twijfels over.


zondag 15 september 2013

Licht fetisjist?

Van de 4 fietsen die hier staan zijn er 3 aangekocht met naafdynamo verlichting.
De andere fiets (Sprint 26) daar was geen mogelijkheid dynamoverlichting als optie bij te nemen. Later is dan een spaakdynamo met behoorlijke verlichting geplaatst.

Van de 3 fietsen met naafdynamo verlichting was de verlichting van de Brompton nog met halogeen verlichting.
Vorige winter had ik reeds het plan opgevat om dit najaar op de Grasshopper een sterker voorlicht te plaatsen en de koplamp van de Grasshopper op de Brompton te plaatsen, samen met een Philips Lumiring achterlicht. Dat laatste bleek niet echt nodig daar ik achteraf zag dat het achterlicht reeds een led lamp was, maar dat zag ik pas na plaatsing van de Lumiring.

IQ CYO senso plus
De Grasshopper heeft nu een 60 lux (lumotec iq cyo senso plus) sterk voorlicht en de brompton een 40 lux (lumotec iq fly t). Dat laatste zal een stuk beter zijn dan de Lumotec rund waarmee ik wel zeer goed zichtbaar was, maar op onverlichte wegen zowat blind aan het rijden was.

IQ fly T
Een echt sterker voorlicht had ik op de Grasshopper niet nodig, niet om gezien te worden als om zelf te zien. Maar op de trike heb ik sinds eind vorig jaar een 60 lux voorlicht, daarmee is het zicht nog beter, maar vooral het tegemoetkomend verkeer let toch wat meer op zijn tellen als ze zo een licht zien aankomen. Samen met de trike is de Grasshopper een fiets die veel in het donker wordt gebruikt en ik fiets ook graag in het donker, en met de duistere dagen in het verschiet...

Philips lumiring
Mijn verlichting staat steeds aan. Ook als ik overdag aan het fietsen ben.
Als het donker is wordt dan ook nog eens de AXA sport verlichting (op de helm of bij de trike op de korte vlaggestok) op knipperstand gezet.

AXA Sport usb oplaadbare verlichting

vrijdag 13 september 2013

-->De fietsenstalling staat vol<--

-->De fietsenstalling staat vol<--

Dit excuus om de auto te gebruiken had ik nog nooit gehoord.
Dat het een vals excuus is weet ik ook wel.
Ik kom elke dag in de stalling en nog nooit is de stalling vol geweest.
De autoparkings daarentegen zijn dit voorjaar nog uitgebreid...

...ipv eens te hameren op fietsforensen.
De woon-werk afstand zou gemiddeld 6,2 km bedragen, 
dit voor enkele duizend werknemers.

EDIT:
Ik ben blijkbaar een beetje kort geweest in het bericht. Het excuus hoorde ik de voorbije zomer van iemand die 7 km van het werk woont en met de auto komt omdat hij gezien had dat de fietsenstalling vol stond.
Nouja, het was er toen gezellig druk, maar niet zo druk dat er geen fiets (of 10, of 20) meer bij kon.
Maar we kennen het allemaal wel, alle excuses zijn goed.
Hoe belachelijk ze ook zijn en hoe belachelijk ze er zichzelf ook mee maken.

maandag 9 september 2013

E-cars gaan geen succes worden wegens...

Er zitten 3 personen bij elkaar.

Zegt 1: Elektrische auto's gaan nooit een succes worden, wegens te duur.
Zegt 2: Elektrische auto's gaan nooit een succes worden, wegens te kleine actieradius.
Zeg ik: Elektrische auto's zijn geen oplossing, want je blijft met de file- en parkeerproblemen zitten.

1 en 2 kijken me daarna aan alsof ik een complete idioot ben.
Was mijn bijdrage dan zo ver gezocht?