zondag 15 september 2013

Licht fetisjist?

Van de 4 fietsen die hier staan zijn er 3 aangekocht met naafdynamo verlichting.
De andere fiets (Sprint 26) daar was geen mogelijkheid dynamoverlichting als optie bij te nemen. Later is dan een spaakdynamo met behoorlijke verlichting geplaatst.

Van de 3 fietsen met naafdynamo verlichting was de verlichting van de Brompton nog met halogeen verlichting.
Vorige winter had ik reeds het plan opgevat om dit najaar op de Grasshopper een sterker voorlicht te plaatsen en de koplamp van de Grasshopper op de Brompton te plaatsen, samen met een Philips Lumiring achterlicht. Dat laatste bleek niet echt nodig daar ik achteraf zag dat het achterlicht reeds een led lamp was, maar dat zag ik pas na plaatsing van de Lumiring.

IQ CYO senso plus
De Grasshopper heeft nu een 60 lux (lumotec iq cyo senso plus) sterk voorlicht en de brompton een 40 lux (lumotec iq fly t). Dat laatste zal een stuk beter zijn dan de Lumotec rund waarmee ik wel zeer goed zichtbaar was, maar op onverlichte wegen zowat blind aan het rijden was.

IQ fly T
Een echt sterker voorlicht had ik op de Grasshopper niet nodig, niet om gezien te worden als om zelf te zien. Maar op de trike heb ik sinds eind vorig jaar een 60 lux voorlicht, daarmee is het zicht nog beter, maar vooral het tegemoetkomend verkeer let toch wat meer op zijn tellen als ze zo een licht zien aankomen. Samen met de trike is de Grasshopper een fiets die veel in het donker wordt gebruikt en ik fiets ook graag in het donker, en met de duistere dagen in het verschiet...

Philips lumiring
Mijn verlichting staat steeds aan. Ook als ik overdag aan het fietsen ben.
Als het donker is wordt dan ook nog eens de AXA sport verlichting (op de helm of bij de trike op de korte vlaggestok) op knipperstand gezet.

AXA Sport usb oplaadbare verlichting

2 opmerkingen:

  1. ik verving deze week ook het voorlicht van de brompton door een nieuwe led type. wel niet zo krachtig als de jouwe (maar 10lux). Het werd een axa sprint van 15€. Prima voor ons gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ondervond met de Cyo T één probleem: die is ontwikkeld om op de kroonplaat van een conventionele bukker te zetten. Als ik op de Alleweder het licht zo regel dat de bundel ongeveer correct geprojecteerd wordt (op pakweg 50m voor me), dan zijn de lenzen van de dagrijleds te hoog gericht, waardoor ze tegenliggers verblinden. Stel ik die goed af, dan is de lichtbundel van de hoogvermogensled niet goed. Ik kies dus voor het eerste, aangezien ik nog maar één opmerking kreeg op die verblindende dagrijlichten.
    Wat zien betreft, is het inderdaad een prima lamp.

    BeantwoordenVerwijderen