woensdag 25 september 2013

Brompton snachts...

Gisteravond na het werk (23.00 uur) is de Brompton met de nieuwe (led)verlichting eens uitgetest. Ik moet toegeven, na het juist richten van de koplamp reed het fantastisch op het jaagpad. Ook al staat de lamp zeer laag boven de grond, het zicht is geweldig. Het zal ook wel met mijn eigen zit positie te maken hebben, maar ik had het gevoel er meer mee te zien dat toen ze op de Grasshopper (hoger geplaatst) stond. Het jaagpad over de hele breedte verlicht en meer dan ver genoeg vooruit was de weg goed verlicht.

nieuw op de Brompton


De bij aankoop aanwezige Lumotec rund (halogeen lamp) voldoet zeker om gezien te worden, maar op onverlichte wegen was het een ramp om zelf iets te zien.

Lumotec rund

De nieuwe lamp op de Grasshopper doet ook uitstekend haar werk. Daar had ik al ervaring mee omdat een zelfde lamp reeds op de trike gemonteerd is. Daar is opzich niet zoveel verschil mee tov de vorige lamp (upgrade van 40 naar 60 lux) maar ze maakt opzich meer indruk op aankomend verkeer.  


nieuw op de Grasshopper
Er was nood aan beter verlichting op de Brompton, omdat ik vorige winter al in de problemen was gekomen snachts op onverlichte wegen. En komend weekend mag de Brompton mee naar een feestje om me snachts naar de slaapplaats te brengen. Daarom moet ik dan zo een 18 km over onbekend terrein, waarvan 10 km over een jaagpad. De Brompton gaat ook voor de eerste keer mee de trein op. Het feest gaat door in Limburg, tussen Mol en Overpelt.

3 opmerkingen:

  1. Nooit begrepen waarom Brompton nog altijd enkel een halogeenlamp aanbiedt. Die technologie is al jaren out. Je kunt blijkbaar alleen een led-koplamp op je fiets hebben indien je een (peperdure) SON dynamo erbij neemt. Of je vervangt zelf de lamp, zoals jij deed.
    Wat die Cyo betreft: de 60lux versie heeft ook een ander lichtpatroon. Meer in de verte en geen extra strooilicht vlak voor de fiets. Maar dat is geen spectaculair verschil.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brompton biedt nu wel led verlichting aan op de fiets. Dit zag ik bij ligfiets.be. Wellicht hadden ze ooit een (te grote) lading halogeen koplampen gekocht die eerst de deur uit moest. Trouwens, het was enkel het voorlicht dat een halogeen lamp was, het achterlicht bleek al een led te zijn.
      De nu door Brompton geplaatste lamp is een zelfde als op mijn Flite (25 lux), niet echt spectaculair.

      Verwijderen
  2. En als je echt veel licht wilt zet je een Edelux op je Brompton. Dat heb ik een paar jaar geleden ook gedaan, en toen ik mijn nieuwe Grasshopper FX ging bestellen heb ik, toen ik de prijs zag, even geslikt en vervolgens ook daar een SON naaf + Edelux op laten zetten. Ik rijd nu 's morgens in het donker naar mijn werk, en daarvan een kilometer of 12 over polderwegen, en ik ben erg tevreden over het zien en gezien worden.

    BeantwoordenVerwijderen