vrijdag 24 juli 2015

Een tocht in Antwerpen.



Ik had er een beetje de lont aan gestoken om in Antwerpen nog eens een tochtje te doen. Na het zeer geslaagde Merksem fietseling 2015 wou ik tijdens de zomervakantie nog eens met de ligfietsers uit Antwerpen een tochtje maken. Door de geïnteresseerden uit Antwerpen werd 21 juli vastgelegd. 21 juli is de nationale feestdag, door sommigen wel eens smalend "Drash National" geheten. Het zou blijkbaar regelmatig regenen op die dag en dan valt de militaire parade in het water.

Het vertrekpunt was Wildert in Essen en dat ligt zo een 80 km van Gent. Omdat het vakantie is wou ik het echt eens rustig aandoen en maakte ik er een 3-daagse van met 2 overnachtingen in een zeer budget- en fietsvriendelijk B&B
Over de heenrit valt niet veel te vertellen. Toen ik Lokeren (of na 20 km fietsen) voorbij was begon het te motregenen tot aan de voetgangerstunnel. Toen ik de voetgangerstunnel uit was het niet meer aan het motregenen, maar gewoon aan het regenen. Pas toen ik Antwerpen-Luchtbal voorbij werd het een beetje helder boven mij en werd het weer motregen, maar deze hield aan tot ik in de B&B was. Toen ik wou douchen werd me duidelijk hoe nat ik was. Door de temperatuur (20-24 graden) voelde ik het niet, maar het enige dat nog enigszins droog was, was de bovenkant van mijn sokken. Maar anderhalf uur na aankomst kwam de zon erdoor en kon ik zonder zorgen een restaurant opzoeken om te eten. 

De dag erna kondigde zich aan als een mooie dag, en dat bleef zo de hele dag. We verzamelden (ik en Gert Jan) bij Lucien en rond 10u30 (een half uur voor de aangekondigde vertrektijd) maakten we ons klaar om te vertrekken. Er had zich toch niemand meer aangemeld.  

Voor vertrek ff zwaaien naar het vogeltje. foto Hermine

Dat we maar met 3 waren drukte de sfeer niet, integendeel. Met goede moed vetrokken we en al snel bleken we (verrassend genoeg) een kruissnelheid te halen van 25-27 km/u.

de 3 "musketiers". foto Hermine

Over de tocht valt niet zo heel veel te vertellen, de visuele impressie zegt veel meer. We reden veel door bossen, bossen, nog eens bossen en langs water. Waar we dan werden opgehouden door een grote groep (of waren het 3 kleinere groepen) jongeren die door hun aantal (+ 100) en het smalle jaagpad niet in te halen waren. Maar we waren ook op "uitstap", dus hebben we ons ook maar laten bekijken en hebben we de vele mooie reacties van de jongeren met dank aanvaard.

En toch waren we maar met 3.

Plots zitten we ook met 4 aan tafel.

Daarna reden we plots met 4. Naderhand blijkt de vierde persoon nog een heel verhaal bij zich te hebben.

ff poseren


Dat gaat smaken ze.

Zie eens wat een mooie kraag.

Over de dag erop, terug naar huis, kan ik ook kort zijn. Het was vrij mooi weer maar ik had de volledige 85 km wind op kop met als resultaat dat ik uitgeteld thuis kwam met een gemiddelde van 17,4 km/u.


Op de terugweg wou ik nog 1 plaatje schieten en dat was van de fietssnelweg tussen Antwerpen en Essen waar het beton naar boven is gekomen door de warmte van vorige week.

Zoals je bovenaan het bericht reeds kon zien waren ook de sportcamera's van de partij en er is een (korte) visuele impressie gemaakt.

3 opmerkingen:

  1. Hele mooie samenvatting. Die dag een heleboel leuke kleine paadjes leren kennen waar je normaal gesproken de tijd niet voor neemt om er in te rijden. En de Zundertse Trappist was ook een goede ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind die filmpjes altijd weer erg leuk.

    De beelden zouden wat mij betreft elkaar iets minder snel mogen opvolgen. Het is soms best moeilijk om echt goed te zien wat er te zien valt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt dat je de filmpjes leuk vind.

      Dat de beelden soms heel erg snel opvolgen weet ik. Maar ik monteer nu altijd op de muziek. Ik zoek eerst naar muziek die de sfeer die ik bij de tocht voelde goed weergeeft en dan monteer ik op de maat van de muziek. Het gevolg is dat het soms heel erg snel gaat, anderzijds zijn zo de video's ook heel erg kort (soms gebruik ik maar een deel van het muziekje).
      Kwam ik eerst steeds rond de 10 minuten uit en had ik daarna moeite om de 5 minuten niet te overschrijden, nu wordt zowat altijd onder de 2 minuten en zelfs onder de minuut (zonder in- en outro) afgeklokt.
      Ik krijg ook niet meer de reactie dat ze niet uitgekeken worden wegens te lang. Nu heb ik ook het gevoel mijn stijl van monteren gevonden te hebben: kort en bondig. We moeten immers niet allemaal dezelfde stijl hanteren.
      Ik heb wel eens het gevoel dat ik vooral monteer om mensen te prikkelen die geen tochten meerijden.

      Verwijderen