dinsdag 4 augustus 2015

Wat doe je met al die fietsen...

... je kan toch maar met 1 rijden.

Bovenstaande vraag heb ik al veel gekregen. Daaruit kan je afleiden hoe weinig besef sommigen hebben over het feit niet alle fietsen dezelfde specifieke eigenschappen hebben en dat je met sommige fietsen bepaalde taken veel gemakkelijker uitvoert dan met een andere fiets.

Ik heb het nu eens nagekeken en blijkt dat de laatste maanden (april-juli) 5 fietsen in gebruik zijn. En dat ze elk hun een specifiek doel hebben.
- De Brompton wordt gebruikt bij korte ritjes door de stad en om boodschappen te gaan doen. 5 kg aardappelen halen op een markt 2 km verder. Groenten en zuivel op een markt 5 km de stad in. Een bezoekje de andere kant van de stad waar de fiets beter niet buiten blijft staan. Daar leent deze fiets zich perfect voor. Wordt het hele jaar door gebruikt.
- De Grasshopper is dit jaar uitgegroeid tot de mooi weer forenser, een rustige fiets die zich zeer goed leent voor de verschillende kruispunten die ik moet passeren, en na het werk er ff lekker mee langs op het jaagpad de rust in mij laten cruisen gaat daar ook perfect mee. In de winter vervangt deze ook de Toxy voor de reguliere tochten (als het weer het toelaat). Wordt het hele jaar door gebruikt.
- De Sprint 26 is, zeker nu er een streamer opstaat, de slecht weer forenser geworden. Bij kou worden de voeten ietsje warmer gehouden en bij regen worden deze niet nat. En indien het weer toch meevalt kan ik na het werk ook even op het jaagpad gaan ontstressen. Verder wordt deze ook gebruikt voor de trage optochten zoals de Critical Mass Gent. Het handige aan een trike is dat je niet kan omvallen bij lage snelheden en vettige wegen. Wordt het hele jaar door gebruikt.
- De Toxy Flite is en blijft de zomerfiets. Net als voorbije 2 jaar wordt deze tijdens de zomervakantie zeer intensief gebruikt. Maar is enkel in gebruik vanaf maart-april tot en met september-oktober.
- De Thys 222 revolver is aangekocht als fitnessfiets voor oa. de buik- en rugspieren te versterken. Verder dan 20 km kom ik er niet mee, maar het is de bedoeling om er zeer regelmatig korte fitnessritjes mee te maken. Daarmee bedoel ik een rondje op het jaagpad van 14 km. En dit wil ik, als het weer het toelaat, het hele jaar doen.

De Challenge Cirrus is de enige fiets die stof staat te vergaren. Maar deze werd aangekocht vanwege de streamer die erop stond. Maar toch sluit ik niet uit dat deze ook wel eens zal gebruikt worden. Maar dat zal eerder uitzonderlijk worden.

De Toxy op een zondag voormiddag

Voor sommigen is het een evidentie dat je meerdere fietsen hebt, met elk een specifiek doel. Voor anderen is dat dan onbegrijpelijk. Natuurlijk zijn er ook mensen die met 1 fiets genoeg hebben, omdat de fiets, op een uitzondering na, maar voor 1 doel gebruikt wordt. Om te shoppen bvb, of om op zondag het testosteron uit het lijf te jagen.
Maar als je bijna alle verplaatsingen per fiets doet. Van shoppen over forensen tot een lang weekend richting andere kant van het land, kan het wel handig zijn als je uit meerdere modellen fietsen kan kiezen.

De Sprint 26 sinds begin 2015.

Tot nu nam de Sprint 26 bij slecht weer ook de tochten voor zijn rekening. Maar nu de E-Orca eraan komt zal de Sprint enkel en alleen nog voor het forensen gebruikt worden.

4 opmerkingen:

  1. Als je de ruimte hebt en geen last hebt van keuzestress waarmee te gaan fietsen, dan lijkt mij deze verzameling volledig onschuldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ronny,

    Je hoeft jezelf niet te verontschuldigen aangaande het aantal fietsen dat je er op na houd, dat kan iedereen zelf beslissen.
    Zoals je aangeeft gebruik je zowat alle fietsen, elk voor hun specifieke doel. Je hebt geen auto, dus waarom zou je niet wat meer fietsen dan een ander hebben? En ook al zouden ze stof staan verzamelen, dan is dat nog geheel jouw zaak!
    Als ik meer ruimte voor stalling zou hebben kon ik ook overwegen er nog 1 of 2 fietsen bij te zetten, maar de Strada moet ook al buiten staan, dus dat zit er voorlopig niet in........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. is hobby ,en je heb geen wagen dus kunnen nog hele pak bij .
    fietsen is een persoonlijk zaak .
    ik moet zeggen dat ik met de furai alles kan doen ,en doe niet 1ding mee
    ik ,doe reizen ook ,rij mee heel traag 10.boodschappen zal ook wel lukken ,regen weer is ook geen probleem voor me .ijs en sneeuw kom ik toch niet buiten,zelf met de trike was het niet doenbaar vanwege niet berg op kan geraken ,zou zelfde verhaal zijn met velomobiel ,is dus ook niet altijd inzet baar .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Groot gelijk Ronny. Diegenen die dat niet snappen, zijn wellicht verstokte automobilisten, die de fiets puur recreatief gebruiken. Je weet wel: op zondagnamiddag en enkel als de zon schijnt even over de Scheldedijk bollen om dan een terrasje te doen. Dat zij dat niet begrijpen, daar kan ik helemaal in komen.
    Hoe meer fietsen, hoe meer fun!

    BeantwoordenVerwijderen