donderdag 23 juli 2015

Fietsen en drinken.

Al een tijdje ben ik opzoek naar de ideale manier van fietsen en drinken. Na wat gepruts met kleine drinkbussen en waterflessen ben ik overgeschakeld op een camelbag (een 3 liter bag). Dat laatste was handig want ik kon eindelijk drinken tijdens het rijden. Dat is iets dat ik niet kan met drinkbussen en me wellicht ook nooit zal lukken. 
Maar toen ik dan een kleine 2 jaar geleden overstapte op sportdrank ipv enkel water drinken tijdens het fietsen kwam het oude probleem opnieuw naar boven. Om de camelbag proper te houden wil ik daar enkel water in hebben, om sportdrank bij te hebben gebruik ik dus opnieuw (maar dan nieuwe) drinkbussen. Daarmee moet ik dus weer telkens stoppen om te drinken. En dat laatste kan wel eens moeilijk zijn in een groepstocht. Maar ook als ik (alleen) eens kan doorkarren is het blijven rijden te verleidelijk en vergeet ik wel eens te drinken.
Bij lange tochten (+ 120 km) maakte ik wel eens gebruik van de combinatie drinkbussen en camelbag. Zo kon ik water drinken tijdens het fietsen en bij een stop sportdrank nemen. Maar daar ik die lange tochten een beetje laat voor wat ze zijn maakte ik na vorige zomer geen gebruik meer van de camelbag en weer kwam de ervaring dat ik wel eens vergeet te stoppen om te drinken.

Nu blijkt het allemaal veel simpeler dan ik dacht. Toen ik naar de BBQ in Hasselt vertrok (5 dagen fietsen met maximum 85 km/dag) kwam ik op het idee om maar 2 drinkbussen met sportdrank mee te nemen maar daarnaast de camelbag te vullen met water. De bedoeling was om elke 20 km een halve bus sportdrank en verder al fietsend uit de camelbag te drinken. Het resultaat is verrassend. Doordat ik ook van de camelbag drink moet ik veel meer stoppen voor een biobreak. Bij minder warm weer is het zo dat ik zowat om de 20 km moet stoppen voor een biobreak. Waardoor ik alweer veel gemakkelijker sportdrank ga drinken, maar zo tussendoor ook meer ga eten en ik mijn benen eens wat rust hun. 
Wat me tijdens de 5-daagse voor de BBQ in Hasselt en ook de voorbije 3 dagen tijdens heen en terug en de tocht in Essen opviel is dat ik naast de drinkbussen met sportdrank en het regelmatiger eten bij elke rit ook de camelbag veel verder leeg is dan ik verwachtte.
Als je meer moet stoppen voor een biobreak weet je natuurlijk al dat je meer drinkt, maar ik nu merk ik behoorlijk wat meer drink.

Vanaf nu ga ik dus veel meer in een combinatie van drinkbus(sen) en camelbag rijden.

2 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Ik gebruik al jaren een betterbotle/eddy met een handsfree adaptor, beide van camelbak. Hiermee heb je het gemak van een drinkslang en een bus die in de vaatwasser kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb nu ook dit probleem ,al is opgelost nu kan ik lekker door fietsen voor 4uren dan even stoppen en aan vullen .
    drinken is zeer belangrijk en met water alleen ga je niet redden
    of tenzij je low crab training doet
    http://fietsisleven.skynetblogs.be/

    BeantwoordenVerwijderen