woensdag 12 november 2014

Stelen is niet altijd diefstal.

Zo een 2 jaar geleden was er iemand aan het klagen dat het weer niet zo mooi was om te fietsen. Hij zat dan maar thuis te balen. Ik kwam met de opmerking dat je de mooie momenten gewoon moet zien te stelen, zelden is het de hele dag slecht weer en valt er wel een uurtje of 2 uit de lucht waarin je dan een ritje kan maken. Niet altijd zo eenvoudig, soms moeten er andere zaken echt wel gedaan worden, maar zelfs ik als werkende persoon fietste op dat moment duidelijk meer dan enkel het woon-werk verkeer. Dat terwijl de andere persoon gepensioneerd was/is en daardoor het toch wel gemakkelijker moet hebben om eens met de fiets tussen de regenformaties door te gaan fietsen.
Gisteren moest ik daar opnieuw aan denken. Ik had een lang weekend (welke ik heb verlengd tot een hele week verlof) en daar is van geprofiteerd om er op uit te trekken. Zaterdag was er weinig tijd, dus werd het zondag, maandag en dinsdag fietsavond. Onder motto er is toch "nooit iets" op tv (ik heb dan ook maar enkel één, Canvas en Ketnet) en buiten is het mooi. Mooi betekent in deze voor mij: niet koud en na 18 uur lekker donker. Zondag en maandag trokken we er op uit voor telkens om en bij de 50 km. Gisteren maakte ik bewust een korter ritje, ik moet ook niet gaan overdrijven, van 35 km rond Merelbeke en Gentbrugge.


Het was een hele mooie dag geweest, nogal wat jonge een minder jonge mensen hebben hun korte broeken nog niet in de kast hangen, en dat voelde ik ook in de avond. Het voelde veel warmer aan dan maandagavond en er waren nogal wat temperatuurswisselingen. Ik voelde letterlijk de plaatsen waar de warme lucht was blijven hangen en waar de warme lucht reeds weg was. Het blijft voor mij altijd een aangename ervaring dat te voelen.
Vandaag en vrijdag wordt er (beperkte) regen voorspeld en houden we een rustdag, maar de andere dagen, mja we zien wel, maar wellicht ga ik opnieuw enkele mooie momenten stelen om een eindje te gaan fietsen. Of het is op de weg tussen het verkeer (zoals zondag en dinsdag) of ik ga even op het jaagpad gaan liggen zoals maandag.
Op het jaagpad is het altijd rustiger, wel opletten voor ninja fietsers-joggers-wandelaars, want die zijn er ook. Zij zien mij wel, maar ik hun niet. Dat laatste heb ik gisteren opgemerkt toen ik stopte bij 2 wandelaars die een zaklamp bij hadden. Toen ik hun erop wees dat een lamp bijhebben zeer positief is, maar dat ze die ook mogen gebruiken als signaal lamp om zo aankomende fietsers te waaschuwen, maar de eerste reactie was "maar WIJ hadden je wel gezien". Ik probeerde hun duidelijk te maken dat ik het niet erg vind als ze even met hun lamp in mijn richting zwaaien (ik kwam van achterop) zodat ik ook weet dat er zich iemand op de weg bevind, waar die zich bevind en dat ik ben opgemerkt. Ik hoop dat ze er iets uit leerden, dan is mijn goede daad voor die dag ook gesteld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten