vrijdag 14 november 2014

De aarde rond.

Vorige maand blijk ik de kaap van 40 000 km te hebben gehaald. Dit in de tijdsperiode augustus 2010 - Oktober 2014. Alles begon met een testritje op de oude Thompson Thunderbird die dan vervangen is geworden door 4 fietsen, waarvan 3 ligfietsen.

De getallen per fiets zijn ook gekend:
Brompton:          een  9 500 km.
Grasshopper fx: een 13 200 km.
Sprint 26:           een 12 700 km.
Flite:                  een   2 900 km.

Als je bovenstaande  getallen optelt kom je niet aan de omtrek van de aarde, de kilometers van de Thunderbird (1500 km) en de huur ligfiets (700 km) zitten daar niet in.

Getallen alleen vertellen natuurlijk niet het hele plaatje.
- De Brompton heeft het eerste jaar heel veel kilometers gemalen. Toen de Grasshopper kwam werd het minder en toen deze ook nog eens het forensen voor zijn rekening nam zakte de Brompton naar zo een 500 km/j. Daarmee letterlijk en figuurlijk de benjamien van de groep, maar heeft een niet onbelangrijke taak.
 -Nu de Sprint 26 het forensen heeft overgenomen van de Grasshopper is de trike aan een heuse inhaalrace bezig en zal de Grasshopper de komende maanden van de eerste plaats verdringen.
- De Flite zal wel een zomerfiets blijven met een beperkt aantal kilometers.
- Maar er is alweer concurrentie opkomst, vooral de Sprint 26 en in mindere mate de Grasshopper gaan het komende voorjaar een stevige concurrent krijgen in de vorm van een E-Orca.

Na 4 jaar kan ik alleen maar vaststellen dat ik me in 1 ding goed heb vergist. En dat was het aantal kilometers dat ik zou fietsen. Het doel dat ik vooropstelde was veel lager dan de uiteindelijke werkelijkheid. Spijt heb ik daar natuurlijk niet van. Alle fietsen worden gebruikt, in tegenstelling tot ik wel eens hoor over nieuw aangekochte fietsen die het eerste jaar zo een 1000 km fietsen en daarna stof vergaren om na 10 jaar zowat onvindbaar te zijn.

Verder heeft de Sprint 26 deze week een onderhoudsbeurt gekregen. Na 12 000 km betrouwde ik de ketting niet meer en gelijktijdig liet ik de rem van het rechtervoorwiel nakijken, omdat die zeer ongelijkmatig remde. Bleek dat er maar liefst 4 gebroken spaken in het wiel staken. Omdat ze op hun plaats waren blijven zitten had ik het niet opgemerkt. Nu met nieuwe spaken erin blijkt het probleem van ongelijkmatig remmen voor 95% te zijn verminderd, en nu zowat onvoelbaar. Nu weet ik meteen hoelang ik met gebroken spaken rondrij... dat is al veel langer dan een paar maand :-( maar ik weet waar ik in het vervolg op moet letten.

4 opmerkingen:

  1. de aarde is 40075 km
    Je zal nog een toertocht moeten rijden dit weekend :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als je alles bij elkaar telde (ook de huur km en Thunderbird) zou je zien dat ik al aan 40 500 km kom :-p

      Verwijderen
    2. De aarde is niet helemaal rond. Over de evenaar idd 40075km, maar over de polen 40008km.
      ik kwam hier achter toen ik opzocht of mijn 40016km ondertussen met mijn Milan al de aarde rond was. groet, Richard

      Verwijderen
  2. Mooie mijlpaal :)
    Volgende doel: van de aarde naar de maan!

    BeantwoordenVerwijderen