zaterdag 22 november 2014

Fietsen is gezond.

Ik weet het, met de titel trap in een open poort in. Temeer er wellicht weinig lezers zijn die niet fietsen. Maar wat ik deze week meemaakte had ik echt niet verwacht.
Ik fiets al langer regelmatig ook 's nachts of 's avonds laat en ik reed al langer wel eens een extra ritje na het werk (na 22 uur). Veel deed ik het niet, omdat het te belastend is omdat de nachten te kort werden en ik te weinig slaap had. Ik ben namelijk een ochtendmens en slaap veel beter voor middernacht dan erna.

Nu 3 weken geleden kwam ik erop dat ik eigenlijk beter een kortere extra rit kon maken na het werk, dan die langere (soms meer dan 30 kilometer extra) waarbij ik veel te laat thuis kom. Daarbij besloot ik om gedeeltelijk mijn oude forensroute terug op te nemen na de namiddagploeg en daar dan enkele kilometers op het jaagpad aan te koppelen. Daarbij werd de rit naar huis verlengd van 10 naar 24 km. En dat vond ik toen een leuk eind. Er mag al wat wind staan dat half uurtje extra blijft goed te doen. Die week had ik de rit 3 keer gemaakt (woensdag-vrijdag). Verder had ik er niet bij stil gestaan. Deze week startte ik op maandag. Elke dag via het jaagpad een ommetje maken. Het weer was er perfect voor, ook al beginnen de autogebruikers te klagen dat het koud wordt (is de verwarming defect?).

Op zich is er helemaal niets speciaal aan wat ik deed, en eigenlijk ook niet het berichten waard. Maar er is meer. Ik ben een ochtendmens en daardoor is de week met de ochtendploeg mijn beste week. Dan ben ik op maandag op mijn slechtst en vrijdag op mijn best. De week van de namiddagploeg ben ik de maandag op mijn best en op vrijdag gewoon een wrak, dan val ik soms letterlijk in slaap en moet ik me op donderdag en vrijdag door de dag slepen. Soms zo erg dat ik me pas op maandagochtend hersteld voel.
Nu, wat gebeurt er deze week? Op maandag heb ik mijn normale dag, dinsdag voel ik me duidelijk minder (normaal verloop), maar wat gebeurt er daarna? Op woensdag voel ik me net zo goed als maandag en de dagen erna gaat het alleen maar beter. In die mate zelfs dat ik deze ochtend (zaterdag) als fris man wakker ben geworden om 7u30. Ik kan me niet herinneren wanneer ik me nog eens fris voelde na een week "namiddagploegen".
Wat me ook opviel is dat ik deze week ook veel beter sliep. Normaal na de namiddagploeg ga ik om middernacht slapen en slaap ik vrij onrustig en wordt regelmatig wakker. Om dan rond 7 uur op te staan met een suffe kop. Nu wat bleek de voorbije week? Ik kwam duidelijk meer vermoeid thuis, ging rond 0u30 slapen maar met een ander gevoel dan vroeger, een zeer bevredigend gevoel van vermoeidheid. Hooguit enkele minuten duurde het voor ik sliep en werd wakker rond 8 uur 's morgens. Iets wat voor mij heel laat is, maar ik was dan ook wakker ipv te lopen suffen. Ik liep niet de hele dag met een suffe kop rond en op het werk kon ik aan een gezond tempo werken, zonder me door de dag te moeten slepen.

Ik hoop dat het geen eenmalig feit is. De volgende week in de namiddagploeg (de eerste week van december) ga ik het in elk geval opnieuw proberen. Het weer moet dan wel een beetje meezitten, bij storm, regen en vorst doe ik het niet. In andere gevallen probeer ik toch ff op het jaagpad te komen, indien nodig kan ik de 14 km extra inkorten tot 7 km.
In elk geval, het is zeer prettige gewaarwording om het weekend in te gaan als fris mens ipv het weekend te moeten bekomen van de werkweek.

3 opmerkingen:

  1. moet je je eens voorstellen als die "extra" straks "gewoon" is geworden en die "30 extra" van voorheen, straks "gewoon extra" is geworden.

    Pas maar op! Het is puur verslavend :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zit er geen avondmens in de andere ploeg waarmee je je diensten kan ruilen? Ook je baas moet daar toch blijer van worden? Altijd ochtenddienst lijkt me dė oplossing voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen