maandag 30 december 2013

2013, t'is afgelopen... hoe was het nu?

2013 is een jaar geworden om gedeeltelijk snel te vergeten. Na het fantastische 2012, waar vrijwel niets fout ging, ging het in 2013 vanaf dag 2 al fout.

Minpunten: 
3 keer geblesseerd geraakt:
- Slijmbeurs ontsteking aan linkerknie na een stoot tegen een deurstijl in januari.
- In juni een blessure aan de rechtervoet na een niet zo geslaagde klikpedalen en klikschoenen combinatie.
- Een ongeval met een hond in november: zwaar geschaafde linkerbovenbeen, verstuikingen in rechterhand en nog herstellende.

2 Ongevallen:
- In het najaar een aanrijding met vluchtmisdrijf. De auto en bestuurder worden de dag erop gevonden, maar er was ook reeds aangifte gedaan voor vluchtmisdrijf.
- Eind november loopt een hond me omver.

2 doelstellingen heb ik niet kunnen waarmaken:
- Een tocht maken van 250 km op 1 dag. 
- Een tweedaagse van 200 km/dag maken. 

Pluspunten:
- In het voorjaar verander ik plots van een fietser op een ligfiets naar een ligfietser. De trike verliest op dat ogenblik het monopolie op de WOL-tochten.
- Begin mei neem ik voor de eerste keer deel aan het ligfietstreffen, het wordt een aangename 5-daagse waarvan 3 dagen telkens ruim 100 km op de teller. 
- Met Jan fiets ik in mei de Zwalmroute, een zware tocht (hellingen) van 100 km (vertrekkend vanuit Gent), de conditie blijkt beter dan verwacht. 
- In nasleep van punt 1 in de pluspunten staat begin juli plots een Toxy Flite voor de deur.

Toxy Flite op de maiden trip, begin juli geleverd.

- De Grasshopper haalt in de zomer, in minder dan 2 jaar, de kaap van 10 000 km. In het najaar haal ik de 20 000 km op de ligfietsen.
- In augustus lig ik mee in de Kanalentocht, een tocht van 125 km, waarbij de voorop gestelde kruissnelheid van 27 km/u in werkelijk 30-32 km/u blijkt te zijn. Maar: IK KAN VOLGEN. Tijdens die tocht blijkt de Toxy minder traag dan eerst gedacht.
- In Augustus tijdens de BBQ-tocht overschrijd ik opnieuw de kaap van de 200 km op 1 dag, dit keer met de Toxy.
- Begin november raak ik helemaal onverwacht de onrust in mijn hoofd kwijt, iets waar ik al het hele jaar mee zat.
- De doelstelling van meer hellingen te beklimmen is niet helemaal waargemaakt. Maar een nieuwe route van Zwalm naar Gent, laat me toch een beetje klimmen.
- Na teveel lekken schakel ik in 2012 over naar Marathon plus banden, dit jaar niet 1 keer lek gereden.
- Ik had mezelf 6-8000 km opgelegd voor 2013. Het zijn er 8051 geworden. Waarvan 7103 met de ligfietsen (Grasshopper: 4175, Sprint 26: 1753, Toxy Flite: 1175) en de Brompton heeft 948 km. De Grasshopper blijft dus mijn favoriet.
- Met Bite the bike wordt de eerste aanzet gegeven om volgend jaar te starten met een reeks korte spotjes, in eerste instantie velomobielen. Wordt vervolgd voorjaar 2014. 


Ik wens iedereen een prettig eindejaar
en veel (fiets)genot in 2014.

1 opmerking: