dinsdag 10 december 2013

Bite the bike.

Ik had het hier nog niet gepost, maar ik heb het idee, dat ik al eens had, opnieuw opgevat om iets meer te doen met video. Ik heb er ooit avondonderwijs voor gevolgd (de plannen die ik toen had zijn door anderen vakkundig de grond ingeboord) en heb een professioneel programma om te monteren.
In een topic op het forum van de Gentse liggers heb ik het idee al een paar maand geleden geopperd en ik kreeg daar wel positieve reacties op (dat is in andere milieus ooit wel anders geweest), en er blijken wel liggers te zijn die willen meewerken/figureren/... 

Het idee kwam nadat 2 auto merken op de nationale (Vlaamse tv) korte spotjes toonden, met korte spotjes bedoel ik 5-10 seconden. Waarbij ze nogal een loopje namen met de werkelijkheid. Om 2 voorbeelden te geven: een auto die getoond wordt in een heuvellandschap in zijn eentje op een brede weg, een ander die een model als trotse partner van het milieu voorstelt?
Mijn idee ging direct naar velomobielen. Waarom? Gewoon omdat die zeer visueel zijn ten opzichte van een open ligger. Maar dat sluit in de toekomst niets uit. 
Ook ga ik uit van bites, dus echt korte tot zeer korte fragmentjes uitgaande van 5 tot maximum 30 seconden, hoewel 30 seconden voor mij al heel lang wordt. Ook wil ik het aantal beelden zeer beperkt houden, soms 1 of 2 shots zoals bvb bij "de echt sportieve wagen" hieronder. Ook dit sluit voor de toekomst niets uit.

De bites hieronder zijn gemaakt met beeldmateriaal dat ik gekregen heb van Bicky en zijn fietsen en waren bedoeld voor andere zaken dan zo korte bites te maken. Maar wegens tijdsgebrek kreeg ik het om mee te "stoeien". Uiteindelijk bleek met het materiaal meer te doen dan verwacht. Ik heb enkele probeersels gemaakt om zelf te zien wat de mogelijkheden zijn en om te tonen wat de bedoeling is. Ik lig nu even stil vanwege een ongeluk (mijn rechterhand begint nu opnieuw wat actief te worden) en ik neem nu ook te tijd om eens te rusten en te genieten van rust. Maar de mogelijkheden zijn nog niet uitgeput. Natuurlijk is het nu steeds hetzelfde dat je ziet in de bites die reeds te zien zijn. Steeds hetzelfde beeldmateriaal, gewoon anders bekeken, anders gemonteerd, andere tekst...

Het is de bedoeling om toch zoveel mogelijk verschillende velomobielen in beeld te brengen, op verschillende locaties gefilmd (naargelang het idee achter de bite). Ik wil het deftig doen, maar toch geen prof gedoe. Ik wil het leuk en relaxed houden. Is iemand opzoek naar een (hoge kwaliteit) promotiefilmpje --> next door please.

Wat is de bedoeling hiervan? Gewoon me amuseren, alleen en met anderen, maar dan op een positieve manier. Ik hoor al gezucht genoeg rondom mij en ik weiger er (nog langer) aan mee te doen. En verder zal het wel leuk zijn als sommige bites een eigen leven gaan leiden en eventueel iemand op andere gedachten brengt. Maar daar lig ik niet wakker van, want dan zit je te wachten op resultaten en als die tegenvallen...

Ik heb al een hoop ideeën (zou ze eens moeten opschrijven) over een velomobiel langs files, een velomobiel in de regen (met kap) en gisteren kreeg ik nog een idee toegeworpen door Mooi geel is niet lelijk over een velomobiel die stof doet opwaaien. En ik heb ook eens een idee opgedaan bij een video waar een camera achteraan onder de velomobiel ging, maar dat clipje vind ik niet meer terug op U-tube.

Het is de bedoeling om in het voorjaar te starten met een paar velomobilisten en hun mobiel hier in de nabije omgeving van Gent en dan zien we verder. Het is ook de bedoeling om met een kleine crew te werken, 2-3 personen (waarvan 1 in de mobiel en ik met de camera) met grotere crews heb ik in het verleden zeer negatieve ervaringen gehad. De camera's waarmee ik wil werken zijn Contour roam 2 camera's en nog een HD Handycam. De Contour camera's die ik nu heb worden vervangen (een heeft in het ongeluk van eind november een opdonder van jewelste gekregen) in het voorjaar en dan komt er ook nog een handycam bij. Geen duur prof spul, het moet gewoon compact zijn om mee te kunnen nemen op de fiets en om er eventueel al fietsend mee te kunnen werken. Een ongeluk met de camera zorgt er dan ook niet voor dat ik een arm en 2 benen kwijt ben.
-------
Edit: op woensdag heb ik nog een bite bijgemaakt: ZEN. 
Het staat als eerste hieronder.
-------








12 opmerkingen:

  1. Dit is in elk geval al veelbelovend! Complimenten, leuk gedaan!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke filmpjes!
    Een geheel andere vraag..waar komt de strook led verlichting achter op de Mango vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. vind je op mijn blog terug:
      http://bickyenzijnfietsen.blogspot.be/2013/03/mango-ledstrip-achterlicht.html

      Nice work ronny. we moeten keer afspreken in het voorjaar voor paar filmkes te maken, heb ook wel paar ideeën

      Verwijderen
    2. Ok dankje,overheen gekeken dus.
      Groeten
      Rudolf

      Verwijderen
  3. Leuke filmpjes, echter de wereld is nog niet klaar voor die verandering. Misschien kunnen deze er aan bijdragen?
    Krijg juist gisteren van een agent te horen dat ik in de spits maar gewoon de auto moest pakken in plaats van de VM, want op de weg kan niet, de auto's rijden daar standaard te snel, en op fietspad kan niet want daarvoor rij ik weer te snel. (voor volledige verhaal zie mijn blog )

    Of te wel, mooie fietsen om in de schuur te zetten en mee te pronken, maar kom er niet mee op de openbare wegen/fietspaden.

    RJ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat de wereld er nog niet klaar voor is besef ik maar al te goed.
      Dat ik daardoor misschien de tijd vooruit zal zijn misschien ook, hoewel, eerst kwam er de velomobiel, dan de bites ;-).
      Maar ik kan kiezen: oftewel zit ik te kniezen zoals iedereen, en ik merk dat rondom mij meer en meer, alsof dat zeuren en klagen de norm geworden is. Of ik kan gewoon mijn ding doen, en tegelijkertijd misschien eens iets positiefs doen. Baat het niet, schaden zal het al helemaal niet.

      Ik heb een (beperkte) kennis van video: zowel filmen als monteren, en ik heb ook de professionele software en de tijd. Dan kan ik er maar beter iets mee doen.
      Verbeter ik de wereld niet, ik doe tenminste iets positiefs. En dat is op zich al een klein beetje "wereldverbeteren" :-)

      Verwijderen
    2. Daar lijkt het inderdaad op Ronny, dat de norm zeuren en klagen is! Veel beter is iets positiefs doen, dus gewoon je ding doen en zien of er iets leuks opvolgend komt. Schaden zal het zeker niet! Je kan zo je ervaring met video uitbreiden ook positief en leerzaam.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Heb je nu zelf ook al plannen voor een eigen velomobiel? Of hou je het nog bij de open ligfiets?

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moest ik hem binnen kunnen plaatsen ja dan zou ik het echt wel overwegen. Nu staan de fietsen (vanwege hun vouwbaarheid) in mijn woonkamer in een appartement. Voorlopig blijft het dus zeker bij open ligfietsen. Ik moet ook toegeven dat ik niet zo een nood heb aan de "all weather cover" die de velomobiel heeft. Dat laatste wil niet zeggen dat ik velomobilisten voor watjes zou aanzien, in tegendeel.

      Verwijderen
    2. Vandaag wenste ik wel even in een velomobiel te zitten i.p.v. op een Grasshopper; het was mistig, en een paar graden boven het vriespunt. Alle warmte werd uit mijn lijf gezogen, en ik was kapot toen ik de 25km van werk naar huis er op had zitten.

      Erwin

      Verwijderen