woensdag 10 april 2013

Overdrijven in de overdrijvende trap.

Een week geleden kreeg ik een tip van een fietshersteller over de fietsverlichting van Lupine. Het ging hem vooral over de prijzen van deze (uitsluitend batterij) verlichting. Ik weet dat verlichting best duur kan zijn en dat je van een lampje van 5 euro ook maar 5 euro licht kan verwachten. Maar er zijn ook grenzen.

De goedkoopste lamp kost zo een 270 euro en voor de duurste betaal je zo een slordige 835 euro. De lichtopbrengst gaat van 900 lumen tot 2600 lumen. Dat kan natuurlijk tellen, maar als je weet dat veel mensen niet eens 500 euro over hebben voor een fiets... Ik weet ook wel dat die mensen dan ook weer genoeg hebben met een lampje dat hun zichtbaar maakt, omdat je nooit van de verlichte wereld afdwalen. Maar ik vraag me toch af of velen die het duister op gaan zoeken ook zo een dure verlichting kopen.

Ik vond dat, toen ik de trike uitrustte met een dynamo verlichting, ik al goed besteld was met een totaal bedrag van 230 euro, waarin niet alleen de verlichting maar ook de (spaak)dynamo vervat zat. Of dat de Ignite X batterij lamp van 260 euro me een arm kostte. Maar het kan dus nog "beter".

3 opmerkingen:

  1. Ik heb ooit een Lupine Wilma gehad. Duur en met onvoorstelbaar veel licht.
    Maar de bundel van die lampen is rond en verblindt tegenliggers op een vreselijke manier. Ik heb meerdere keren gehad dat tegenliggende bromfietsers en motorrijders boos naar mij trapten omdat ze verblind waren. Dit gebeurde zelfs op de meest gedimde standen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nochtans zouden deze lampen niet mogen verblinden. Dat beweren ze toch (maar of ik dat ook zomaar geloof is de vraag).
      Ik had/heb dat probleem ook met de Ignite X. Ik zet die altijd uit als ik tegenliggers heb. Vroeger was het probleem dan dat ik te weinig licht had om zelf nog te zien. Nu gebruik ik die enkel nog om op de donkere paden mijn nachtblindheid te omzeilen. Ik heb goede (dynamo)verlichting (met afgetopte lichtbundel) om normaal te rijden.

      Verwijderen
  2. De ontwikkeling is vrij logisch. Fietsverlichting was vroeger maar kinderspel, halogeen was het best verkrijgbare zo ongeveer. Waarbij de vorm van de bundel niet veel verschil maakte, de ene fabrikant maakte een scherpe bundel die ver weg scheen, zodat de omgeving naast die lichtpunt wegviel, de ander een bredere bundel die misschien drie meter ver kwam.
    Omdat de autoverlichting in de loop der jaren enorm toenam viel de fietser letterlijk uit het zicht. Sinds vooral de led (al begon de ontwikkeling met de net wat oudere Halide verlichting) is de lichtopbrengst van de fietsverlichting ook enorm omhoog geschoten, en langzaam werd dus duidelijk dat die lichthoeveelheid kan verblinden. Er zijn nu ook diverse goede reflectoren, maar niet alle lampen hebben daar die goede oplossing voor. Voor off-road wil je dat ook niet, want in de weg hangende takken wil je toch goed kunnen zien. En dat is eigenlijk de oorspronkelijke markt, waarvoor die schijnwerpers ontworpen werden. Gelukkig komen er meer en meer lampen die een goed verdeelde lichtbundel en veel licht verenigen. Deze zijn bedoeld voor gebruik in het verkeer. Ze geven een bundel die breed uitstraalt, zodat je wat berm kunt zien, en heeft een horizontaal afgekapte bundel, zodat je de koplamp zo kunt instellen dat hij niet verblindt. De betere koplampen geven dan een bundel die toch ver reikt. Vooral in een velomobiel van belang, omdat je de eerste X meters van de weg toch al niet ziet.
    Rondstralende types koplamp gebruiken als hoofdverlichting is a-sociaal te noemen, omdat je daarmee tegemoet komende verkeersdeelnemers verblind. Hooguit geschikt om een auto met grootlicht te melden dat je last van hem/haar hebt.

    Op mijn woon-werkroute rijdt ik zo'n 7 km. op de linker-parallelweg langs een drukke 80-km-weg. Daar wordt je flink verblindt. Op die parallelweg staan geen strepen, en houten paaltjes rechts, die niet zichtbaar zijn in het donker vanwege die verblinding. Inmiddels heb ik in de winter twee bermstralers (wel van het rondstralende type, maar omdat ze flink omlaag en opzij schijnen niet meer verblindend) Die geven me de berm aan de zijkant aan, waardoor ik toch veilig kan rijden, ik hoef immers niet meer naar rechts-vooruit te kijken waar de paaltjes staan, maar kan me richten op de linkerberm. Alleen fietsers zonder licht zijn nu nog een echt gevaar..... Maar omdat die mij zien aankomen valt dat in de praktijk ook wel mee. Hoewel: eenmaal ging het mis met een fietser met een rood voorlicht!! Je verzint het niet, hij wel....."Ik heb toch licht???"

    Groet van Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen