vrijdag 24 augustus 2012

De prijs van vervoer.

Gisteren, en ook deze morgen, was het niet uit het nieuws.
De dieselprijs bereikt recordhoogte.
En de vraag gaat alweer, kunnen we de taksen op de brandstof laten zakken zodat we rustig verder kunnen karren.
Mijn vraag is echter. Kunnen deze die zich per auto verplaatsen eens logisch gaan nadenken. Want ik heb meer dan eens het gevoel dat ze alles meenemen behalve het verstand als ze in hun wagen stappen.

Wat me het meest opvalt, en dit sinds de vorige herfst, is dat veel wagens wel ergens met draaiende motor staan te staan. Het is alsof de brandstofprijs niet in euro maar in FRANK aangemeld staat aan de pomp.
Gisteren nog maar eens, er staat een auto op de stoep met bestuurder in, terwijl ik er voorbij wandel zie ik die daar minuten lang staan niksen behalve de motor, deze staat te draaien. Wat verder staat er een busje aan de kant en een man is achteraan aan het uitlaten, met draaiende motor. Nog wat verder een SUV met een aanhangwagen dat geladen wordt, de motor draaiende...
Vorige zondag zag ik een man uitstappen uit een pick-up truck om geld te gaan afhalen, en liet de motor gewoon draaien. Wat verder zit ergens een man te telefoneren in zijn auto, de auto staat aan de kant, maar de motor draait.
In de zomer was ik ergens op een jaagpad aan het liggen, als ik op een kleine parking stop om te eten komt daar ook een auto staan. Het is blijkbaar ook om te eten. Maar de motor bleef draaien, minstens voor 10 minuten??? Pas als de bestuurder uitstapt om een sigaret te roken merkt hij blijkbaar dat het zeer storend is op die stille plaats en keert terug naar de auto om de motor stil te leggen.

Sinds de herfst 2011 is me dat beginnen opvallen. Ik moet maar 10 minuten buiten zijn en ik zie minstens 1 auto ergens staan ronken.
Blijkbaar moet het zeer moeilijk zijn om een motor van een auto stil te leggen. In mijn tijd was het gewoon de contactsleutel omdraaien. Is dat nu anders geworden, of is de "motor stilleggen mogelijkheid" een dure optie geworden, die velen er niet meer bijnemen.

En verder zouden misschien wat mensen mensen eens kunnen nadeken over hun gebruik van de auto. Of al die ritten wel degelijk nodig zijn, en niet enkel dienen om het gevoel "druk bezig te zijn" te bevestigen.

Nog iets anders, ik woon aan een klein maar toch zeer druk kruispunt, maar zondag kon ik nog maar eens horen dat er zeer veel stress bij het autorijden komt kijken. Want het was hier verbazend druk met zowat een konstant getoeter omdat het blijkbaar nooit snel genoeg ging. Ben ik blij dat ik geen auto meer heb. Dat is veel rustiger leven. Dat merk ik nu wel. Ik moet wel wat meer plannen maar na al die jaren is dat gewoon een manier van leven waar ik niet meer bij stilsta. Net zoals de autobestuurders er niet bij stilstaan dat ze gefrustreerd en gestresseerd achter het stuur zitten.

Vandaag ga ik naar de tandarts voor controle, geen wereldschokkend nieuws, maar het is nog steeds de tandarts waar ik als kind bij ging. Minstens 25 km ver. Ik ga met de fiets en ik ga er direct een rit van 45 km (enkel) van maken. Ik heb de hele dag verlof genomen, met de auto was dat laatste niet nodig geweest, maar ik had meer gestresseerd geweest en dan moest ik ook deze morgen om 4,15 opstaan om te gaan werken. En mag er op weg naar de tandarts geen file zijn. De (fiets)snelweg die ik nu gebruik is het jaagpad en daar gaat geen file zijn. En verder ga ik er van profiteren om een helling te beklimmen. Gewoon voor de lol.

9 opmerkingen:

  1. Tijdgebrek en gehaastheid Ronny...

    Bij mijn vrouw is dat net als bij de meeste stedelingen onverbeterlijk. Daarom probeer ik haar een electrische scooter/bromfiets aan te smeren ipv naar de auto grijpen.

    Ze kan beter fietsen, maar daar heeft ze te weinig tijd voor....in discussie gaan is zinloos want dat somt ze 20 dingen op die allemaal nog moeten gebeuren in weinig tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De prijs van autorijden is blijkbaar nog goedkoop genoeg om voor elke scheet de auto te pakken. Zoveel is wel duidelijk.
    Dat veel mensen onnodig lang de motor laten draaien is mij ook al heel vaak opgevallen, waarom mensen dat doen snap ik ook nooit zo goed.
    Gejaagdheid, stress, files .. ik snap soms wel dat automobilisten agressief zijn maar een andere oplossing zoeken voor hun vervoersproblemen doen de meeste toch niet.
    Ik ben blij dat ik tegenwoordig autoloos ben en de velomobiel als hoofdvervoer heb :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er zit heel veel gewoonte vastgeroest. We hebben een comfortniveau bereikt die we niet makkelijk meer los (willen) laten. Het is niet een kwestie van niet kunnen. De meeste opgegeven redenen zijn drogredenen, al geven het niet toe.
    Ik vecht er dagelijks tegen met mijn bedrijfje dat gebaseerd is op transport met de fiets.
    Kennelijk is de broekriem nog niet strak genoeg aangesnoerd. Men laat zich lastig overhalen mij hun vervoerszaken te laten doen. Ondanks de concurrerende prijs vertrouwd men op koerier per auto of zelf vrachtauto (in winkelgebieden!). Supermarkten voorzien zelfs in een eigen boodschappen service met de auto om klanten te binden.
    Dure parkeerplaatsen worden bevolkt met brandstof slurpende SUV's terwijl men hier in Putten op slechts 1 km afstand woont. Mijn bakfiets als boodschappen service wordt als mooi initiatief gezien maar geen gebruik van gemaakt.

    Gelukkig zie ik steeds vaker mensen om mij heen vrijwillig afstand doen van hun heilige koe. Woon werk/verkeer (dichtbij!) en boodschappen gaat natuurlijk met de fiets.
    Wij zijn zelf nog niet zo ver om de auto volledig uit te bannen. Wel word nog zeer beperkt gebruik gemaakt (voor lange afstanden) van onze auto. Een super zuinige Skoda Fabia Greenline. 1:25 tot 30 is mogelijk.
    Wel hebben wij ons vrijwillig beperkt tot een maximum van 100 km/uur of minder.
    Uiteraard is hij voorzien van een start/stop systeem.....

    Iets anders.
    Bedenk trouwens eens hoeveel energie ons voedsel kost.
    Landbouwmachines, kunstmest bereiding, andere grondstoffen voor industriele verwerking. De energie om de reinigen, verwerken en verpakken (plastic!). Het transport. Koeling en opslag. Zelfs de lamp in de supermarkt gebruikt energie die veelal met olie is opgewekt.
    Mooie uitspraak die ik laatst hoorde:
    Our food is dripping of oil.
    Melkproducten en vlees schijnen toppers te zijn.
    Wie duurzaam wil zijn moet niet alleen de auto aan de kant zetten, al is het wel een mooi begin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jezelf van kant maken is ook heel goed voor het milieu maar minder goed voor jezelf ;)
      Vlees is een ware olie en Co2 killer inderdaad maar daar doe ik geen afstand van. Overbevolking is gewoon ons grootste probleem. Als er slechts 1 miljard mensen op de aarde waren dan waren er heel veel problemen niet of minder aanwezig.
      Helaas is het niet ethisch om dingen als geboortebeperking aan te halen en gaat de economie ook nog als een blinde kip uit van eeuwige en onbeperkte groei terwijl iedereen weet dat dat niet mogelijk is, al was het alleen maar ivm het opraken van grondstoffen.

      Mensen zijn verder inderdaad gewoontedieren en stappen zonder na te denken in de auto. Dat is wel weer leuk aan het niet hebben van een auto: je moet nadenken over je reis, ga je met de fiets of met de trein of pak je de auto van je vriendin of ga je lopen?

      Ik hoop dat mensen een keer wat rationeler naar hun vervoer gaan kijken en wat dat betreft is het bijna jammer dat dé manier om mensen uit de auto te krijgen (files) nu hard wordt aangepakt terwijl het fietspaden netwerk in dit land óók wel eens goed aangepakt mag worden.

      Verwijderen
    2. Vlees is inderdaad een grote energie verbruiker. Je kan beter als mens planten gaan eten, ipv het eerst door dieren te laten omzetten naar vlees. Want deze omzetting is zeer inefficiënt. Heb reeds ik op (landbouw)school in de jaren 80 van vorige eeuw geleerd. Maar veel mensen willen geen konijnevoer maar vlees...(veel) Vleeseten is en blijft nog steeds een vorm van luxevoeding en als je dat niet eet ben je een arme sukkelaar. Heb ik enkele jaren geleden nog mogen ervaren, omdat tussen mijn zelfgemaakte belegde broodjes geen vlees, maar groente stak (nog steeds trouwens). En wat meer groente en minder vlees zou voor veel mensen veel gezonder zijn. Maar wie ben ik....

      Verwijderen
  4. Mijn buurman is een cyclotoerist. Hij rijdt regelmatig 100Km met zijn racefiets. Als hij echter 1Km ver moet om brood bij de bakker . . . neemt hij de auto !?! daar kan ik toch ook niet bij ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op die fiets is er geen bagagedrager om het brood op de bergen...

      Verwijderen
  5. Tja, die weinige keren dat ik in de auto stap, hou ik wel degelijk rekening met het niet onnodig laten draaien van de motor (mijn Renault Megane beschikt over een startknop en da's echt handig). Dan krijg je opmerkingen van mensen "die het weten" dat het stoppen en starten zeer schadelijk is voor de auto... Het lijkt ze te irriteren dat ik de motor stilleg aan de rode lichten. Te confronterend ? Ook die auto heeft genoeg aan minder dan 4 liter per 100 km (11:25 tot 1:30), maar toch lig ik veel liever ! Olie is een veel te mooie grondstof voor allerlei zaken: beter daarvoor gebruiken dan zomaar verbranden om anderhalve ton staal en plastic voort te bewegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olie vind ik maar een vuil goedje, maar waar wonderbaarlijk mooie dingen mee gemaakt kunnen worden. Het verbranden om ons te verplaatsen is echt wel zonde.

      Verwijderen