zaterdag 17 april 2021

HPV Streetmachine versie II

Nee er is geen nieuwe versie Streetmachine bij mij aangekomen. Maar is wel een verschil in rijgedrag en rijplezier met de nieuwe ondersteuning. 

De ondersteuning werkt heel anders maar lijkt ook krachtiger, of in elk geval het reageert krachtiger dan de vorige. Vanaf de eerste rit met de Bafangmotor had ik het gevoel dat de Streetmachine de vervanger kon worden van de Orca in zomertijd. In de zomer, zeker bij warme dagen, kan het in de Orca kokend heet zijn. Dan zit/lig ik zowat letterlijk te garen in de Orca. En ik moet toegeven dat ik ook graag in openlucht lig te fietsen. Het heeft een groter gevoel van ruimte en vrijheid. 


Dinsdag vertrok ik om voor een 4 dagen bij een vriendin te logeren. Ver is het niet, amper 30 km,  maar er moet wat bagage mee en het leek me een mooie test om te zien hoe me dat afging met de Streetmachine. Met de toptas, 2 zijtassen en de 2 medium radicaal tassen die ik ooit van Paul kon overnemen werd de fiets "opgetuigd". 

Een opgetuigde Streetmachine

Het ging geweldig. De ondersteuning doet het goed en met de bagage houdt de fiets zich nog steeds zeer stabiel. Ik merkte niet eens dat ik meer gewicht bij heb. 

Daarnaast ben ik ook aan het kijken hoever ik met een batterijlading raak. Na een gewoon ritje van 30 km met 25-35% ondersteuning werden het nu 2 ritten volledig opgetuigd. De heen rit deed ik ook met beperkte ondersteuning, behalve bij de aankomst in Zottegem. De Elenestraat is er een met een paar bulten, waarvan er 1 me venijnig overkomt. Dat zal veranderen gedurende dit jaar. Op het grondgebied Zottegem zijn ze begonnen aan de verdere uitbouw van de fiets-o-strade langs de spoorlijn. Dan wordt het vlakker. Een ritje van 14 km tussendoor (even bij mijn ouders iets opgehaald) was ook alles behalve vlak en de ondersteuning was echt nodig. De terugrit begon vrij goed. Maar de bultige Elenestraat liet zich snel voelen en de laatste 10 km deed ik met forse ondersteuning (70% ondersteuning). 

Morgen doen we weer een ritje. Ik ga in Evergem iets ophalen en doe het weer met de Streetmachine. Het rit is weer iets van 30 km (h&t) en ben benieuwd wat de display dan gaat aangeven. In elk geval merk ik nu al dat ik een veel groter bereik heb met de Crystalyte batterijen dan ik had met de BionX. Ook de ondersteuning die ik krijg is nu veel beter op mijn huidige noden afgestemd. En de nood is nu vrij groot.

We zijn nu 112 km ver en de display geeft nog een lading aan van 38V. Ik heb de ladingsblokjes ingesteld als volgt: 39,5v, 38v, 37v, 36v, 35v.  Naargelang de ervaring ga ik deze eventueel aanpassen. Zodat ik een relatief goed beeld heb van het ladingsniveau van de batterij.

1 opmerking:

  1. Goed nieuws Ronnie!
    Zelf rijd ik ook ineens een stuk beter nog weer met de Optima Cheetah door het grote kettinggeleidewiel van Allight en verwijdering van mantelbuisjes.
    Maar ook het zwaartepunt heb ik gekanteld naar achteren door de veer anders vast te maken en in te stellen. Minder druk op het voorwiel maakt dat de besturing veel lichter en ontspannender gaat!

    BeantwoordenVerwijderen