dinsdag 10 januari 2017

Er was eens een konijn...

Veel liggers weten ondertussen al dat ik een verleden heb tussen de melkkoeien, het ploegen van akkers en rooien van aardappelen. Maar weinigen weten dat we ook konijnen hadden. Niet zomaar 2 wollige ouders met een nest schattige jongen. Maar een industriële kwekerij met plaats voor 80 voedsters en 1500 mestkonijnen (in het hoogseizoen hadden we 120 voedsters of 1,5 voedsters per nestkooi).
Dit lijkt niets met het ligfietsen te maken hebben, maar het staat allemaal dichter bij elkaar dan je zou denken. Want bij het professioneel houden van konijnen is er een belangrijke regel die gerespecteerd moet worden. Een regel die ik de vertegenwoordiger van de voederfabriek tot vervelens toe heb horen vertellen. En dat was de volgende:
Als een nest jongen naar de afmestafdeling gaat worden ze in standaard hokken ondergebracht, en dat vooral de hele nest samen (en zeker geen nesten gaan mengen). Maar als ze wat ouder worden kan het voorkomen dat er een bazige bij is die de andere gaat bijten. Dat hoor je nogal snel aan het gepiep van het slachtoffer. Maar daarbij is een regel heel belangrijk, en dat is dat je niet het slachtoffer maar de dader uit de nest moet nemen. Het slachtoffer eruit nemen is het gemakkelijkst omdat je dat direct ziet, die heeft wonden. De agressor vind je minder snel. Maar als je het slachtoffer wegneemt dan zoekt de agressor gewoon een ander slachtoffer en dit tot het nest leeg is. Als je de agressor wegneemt dan keert de rust in het nest direct terug en de agressor mag de rest van de dagen slijten in een kleine (1 konijn)kooi.

Dit verhaal spookt al langer in mijn hoofd als ik denk over het verkeer. En nu met het verhaal van Belle, en vooral bij het lezen van de reacties kwam het weer heel sterk naar boven.
Wat me namelijk heel sterk opvalt is dat in het verkeer steeds weer het slachtoffer als dader wordt bekeken en verwijderd dient te worden. En dat de echte dader steeds weer vrijuit gaat, meer zelfs, ze worden beschermd zelfs al beweren ze het tegendeel. En in de reacties van het bericht van Belle las ik alweer dat zelfs de fietsers zichzelf als slachtoffer in de daderrol gaan steken.
Ik geef toe dat ik het eerst ook niet doorhad, het is ook gekomen door artikels te lezen over "Blaming the victim" als het over het verkeer ging dat ik het inzag. Maar dat is nu al verschillende jaren geleden. Terwijl nu nog steeds veel fietsers zichzelf, zelfs graag, in de rol van dader gaan steken in plaats van het slachtoffer.
Nu weet ik ook dat de wetgeving rond de Speed-pedelecs met haken en ogen aan elkaar hangt. Dat je (toch in België) niet op de fietssnelwegen mag (voorzover we er hebben) en niet op jaagpaden mogen (terwijl dat veelal echte fietssnelwegen zijn) vind ik behoorlijk grof, maar dat je met een speed-pedelec op de weg moet rijden ipv op het fietspad vind ik opzich vrij normaal, zeker in Vlaanderen. De fietspaden hier zijn van zo een kwaliteit (zelfs indien recent aangelegd) dat je als je sneller dan 25 km/u wil je je gewoon te pletter rijdt: te smal, te bochtig, soms regelrechte wasborden (bij elke uitrit wordt het fietspad verlaagd en weer verhoogd) en op de kruispunten is het de fietser die alle tijd krijgt om te wachten.
Anderzijds is het met een speed pedelec de bedoeling dat het vooruit gaat. Anders koop je een gewone fiets, je hebt dan zelfs geen pedelec nodig. En toch roepen veel fietsers op om toch op het fietspad te gaan rijden. Tussen de mensen die met een veel lagere snelheid rijden (dikwijls 20 km/u maximum) op een rijvak waarbij inhalen zonder risico zowat onmogelijk is.
Ik heb het al een tijdje zien aankomen, maar de strijd om de plaats op de weg is nu wel degelijk begonnen. Het autoverkeer wil niet afgeven maar het vertraagd langzaam maar zeker, ten eerste door de wetgeving (70 ipv 90 km/u op de gewestwegen) maar nog meer door de drukte van het verkeer, helaas door henzelf veroorzaakt. Tijdens het forensen moet ik elke dag een gewestweg oversteken, de maximum snelheid is daar al langer 70 km/u, maar als ze 50 km/u halen dan gaat het verschrikkelijk hard. Meestal passeren ze in een ganzepas van hooguit 30 a 40 km/u. Anders gezegd, ze rijden zich compleet vast.
In december 2016 was in het Nederlandse nieuws dat over 5 jaar het verkeer in de steden vastloopt, niet alleen rond de randstad, maar ook in Groningen, Eindhoven, ... En als het in Den Haag regent dan druppelt het in Brussel. Vorig jaar had België het derde beste jaar ooit in de autoverkoop en werd de gemiddelde kilometers file per dag alweer langer (jaar na jaar blijken we de records scherper te stellen). En iedereen weet ook dat de verhouding tussen file en aantal auto's geen rechte lijn is. Eens je rond het omslagpunt zit kan een paar procent meer auto's plots voor een veel hoger procent aan fileleed zorgen.

Met zijn allen moeten we veel meer rekening houden met het gevaar dat het autogebruik inhoud in het verkeer. Jawel er zijn fietsers en voetgangers die zich niet aan de regels houden en ik maak ook wel eens een inschattingsfout. Maar hoe dikwijls wordt je als fietser de pas afgesneden, net voor een wegversmalling nog snel ingehaald, draait een auto een parking op zonder te kijken of zich een "object" op het fietspad voort beweegt? Hoeveel keer wordt je als voetganger bijna uit je schoenen gereden op een zebrapad?
Om maar iets te zeggen, in de video van Belle wordt een paar keer de toeter gebruikt. In sommige reacties op de blog lees ik dat het is omdat de autobestuurders bezorgd zijn om de veiligheid van de fietsers. Als dat echt zo was dan zouden ze hun snelheid aanpassen en op die manier voor meer veiligheid zorgen. Maar is het niet eerder omdat de autobestuurders zich gehinderd voelen in hun vrijheid en snelheid. Denken ze niet veel eerder dat ze heel veel tijd verliezen achter de trikes (30 km/u is blijkbaar gelijkgesteld aan stilstaan). Als het echt om de veiligheid ging dan zouden de autobestuurders ook veel meer rekening houden met de fietspaden en daar niet op gaan parkeren of gebruiken als voorsorteerstrook en zouden ze ook eerst kijken of er fietsers zich op het fietspad bevinden en dan pas het fietspad kruisen ipv omgekeerd zoals nu veel het geval is. Als het echt om de veiligheid te doen was dan zouden ze hun snelheid aanpassen. Wat nu vooral niet gebeurt.

Er gaat echt een omslagpunt moeten komen op dat gebied. Zowel de overheid, de media als de weggebruiker gaat echt anders moeten gaan handelen. En of we willen of niet, de dag komt dat we met zijn allen in de auto stilstaan, en die dag zal er misschien wel veel sneller zijn dan we denken (dan zelfs ik denk).

Maar een ding is zeker, zolang we de auto alle ruimte blijven geven (om stil te staan) en de andere gebruikers is het verdomhoekje duwen rijdt het verkeer zich helemaal vast. En dat de fietsers de weg opnieuw gaan innemen is een feit. Met de fietspaden en aparte fietsbeddingen zoals we die nu kennen gaan we, ook in Nederland, in de problemen komen. Het verkeer moet anders bekeken worden met het feit dat de alleenheerschappij van de auto op de weg voorbij is en dat het noodzakelijk is om plaats af te staan aan andere transportmogelijkheden.

En komen er ongelukken van door speed pedelecs van het fietspad te bannen?
Er komen ook ongelukken van door de speed pedelec op het fietspad te houden!

10 opmerkingen:

  1. Prachtige vergelijking met de konijnen.
    Het fileprobleem lost zich binnen 5 tot 10 jaar geheel en al op door autonoom rijdende auto's. Die rijden naar een bestemming, zetten hun passagiers af en rijden naar een volgende bestemming. Parkeren hoeft niet meer.
    Zelfs kunnen die autonoom rijdende auto's met 100 km/u over de snelweg rijden met een onderlinge afstand van 5 meter. Kan de snelweg 4 tot 5x zoveel auto's aan die ook nog eens niet botsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De auto rijdt net zo hard als de voorste. En die rijdt tegenwoordig steeds langzamer. Want er is geen ruimte.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De overheid en de petrochemische industrie zitten niet te wachten op speed pedelecs. Dus worden er allerlei regels opgeworpen om deze manier van transport niet interessant te maken. Verzekeren, van het fietspad af. Ik denk dat het er zelfs van gaat komen dat we in Nederland een theorie-examen moeten gaan afleggen, gevolgd door rijlessen en afrijden bij het CBR. Een fiets brengt geen geld binnen, een auto echter. BPM, BTW, accijns. Geld dat de overheid niet kan missen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Nederlandse situatie ken ik niet, maar in België is een aantal jaren geleden berekend dat elke auto iedere burger handenvol geld kost, ondanks de belastingen en accijnzen. Een fiets is voor de overheid - en dus voor de burgers - veel goedkoper. De stelling dat een auto een melkkoe is, is in België ook vaak gebruikt, maar onjuist.

      Verwijderen
  4. Als ik zie hoe fietsers vandaag de dag in Londen tussen de auto's door moeten, en wat voor een agressie en ongelukken dat allemaal wel niet teweegbrengt, dan word ik daar niet vrolijk van. Fietsers zoveel mogelijk scheiden van het autoverkeer lijkt me een uitstekende gedachte. Fietspaden moeten gewoon zoveel mogelijk met de tijd meegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarmee je bewezen hebt het verhaal over het konijn niet begrepen te hebben.

      Verwijderen
    2. Precies: capaciteit fietspaden voldoet niet meer. Maar in plaats dat dat verbeterd wordt, gaan ze nu groepen verwijdren van het fietspad. Wie is de volgende? Wielrenner? Velomobielen? Op het laatst hebben de bejaarden met hun e-bikes het firtspad voor zichzelf. De vergelijking met konijnen gaat hier niet op. Dat zou betekenen dat je de automobilist van de rijbaan moet halen.

      Verwijderen
    3. Belle, de vergelijking met de konijnen gaat net wel op.
      Niet dat de automobilisten verwijdert moeten worden, maar aangepakt op hun gedrag. Door alles wat niet in het plaatje van de autobestuurder past van de weg te halen geef je hen gelijk in hun gedrag en denkbeeld.

      Verwijderen
    4. Fietspaden zijn er niet voor de fietsers. Fietspaden zijn er om de fietsers uit de weg van de auto's te halen. Zeker in Vlaanderen, waar ze demonstratief netjes naast de autorijstroken liggen en als parkeerstrook gebruikt worden ('t is maar voor een minuutje').

      Verwijderen
  5. Spijker op de kop Ronny! Ik rijdt nooit op de paar stukjes fietspad die er op mijn woonwerk route liggen, totaal ondoenlijk met een velomobiel, en daarbij komt ook nog dat je op fietspaden in Noorwegen geacht wordt in wandeltempo te fietsen. Los van het feit dat je allerlei rare bochten en gevaarlijke oversteken moet maken om weer op de weg te komen. De gewone wegen zijn vaak al smal, en ik maak dagelijks gevaarlijke situaties en toeterende automobilisten mee in de zomer, als de verkeersdruk toeneemt door de vele toeristen. Gevaarlijk voorbij rijden gebeurd zowat dagelijks, je kan als automobilist natuurlijk niet een minuut achter dat rare ding blijven hangen, dat gaat gewoon niet. Ze zouden die gek die er mee rond rijdt moeten opsluiten........
    Nee, er gaat nog heel wat moeten veranderen in de houding van heel veel mensen voor we als fietsers als volwaardig worden gezien!
    Gelukkig krijg ik ook opmerkingen van mensen die het wel positief vinden wat ik doe, en er ook bewondering voor hebben. (wat ik dan weer niet nodig vind, ik doe het gewoon omdat ik het liever doe dan autorijden...)
    Dat geeft dan weer moed, er zijn mensen genoeg die je wel je plaats op de weg gunnen gelukkig, enkel zijn die nog in de minderheid.

    BeantwoordenVerwijderen