zaterdag 22 augustus 2015

Gekookte Orcaan in eigen nat.

Als Orcaan ben ik nu 562 kilometer ver gereden. Tijd om een paar dingen op een rijtje te zetten. 
Had ik met de Thyss 222 5 maand nodig om de kaap van de 500 km te halen, met de Orca deed ik er 16 dagen over. Ik weet dat het een zeer slechte vergelijking is. Ligfietsen kan ik al enkele jaren, roeifietsen begon ik in maart vanaf nul.

Maar eerst even melden dat de Orca is "gepimpt". Ik was opzoek naar meer reflectie aan de zijkant en Karwij zag wat extra, rijdende, reclame wel zitten. Er werd zeer snel een overeenkomst gesloten. Ondertussen zijn ook de eerste grappen opgedoken: "Met een Orca rijden is een hele Karwij".

Na de sandwishman nu de sandwishorca?

Een paar zaken die me opvallen:
- Ik blijk er veel sneller mee te rijden dan vooropgesteld. Ik was al blij geweest met een kruissnelheid van 25-27 km/u, maar de kruissnelheid ligt tussen de 30 en 35 km/u. Bewogen gemiddeldes van 25 en 27 km/u zijn me niet meer vreemd. Gisteren haalde ik zelfs een gemiddelde van 29 km/u over 28 km toen ik van huis (Sint-Amandsberg) naar Zingem reed voor een afspraak.
- Ik ben al gewoon om iets rustiger op te trekken dan met de andere fietsen. In het begin vertrok ik ermee zoals ik gewoon ben en dat bleek behoorlijk tegen te vallen. Het dood gewicht snel op gang brengen, zeker ondersteuning ingesteld op eco-stand, valt wel wat tegen. Het is pas als de snelheid er in komt (rond de 25 km/u) dat ik echt kan beginnen sleuren.
- De Orca loopt zeer lang uit, ik moet leren lang voor een kruispunt stoppen met trappen en me laten uitbollen. Al meer dan eens schrok ik ervan hoe zwaar ik in de remmen moest gaan om te kunnen stoppen, omdat bleek dat de snelheid nauwelijks gezakt was toen ik aan het kruispunt aankwam.
- De batterij van de ondersteuning is niet normaal. Ik wist dat Paul 199 km uit een batterijlading kon halen. Ik rij niet zo heel traag en vrij vaak sneller dan de beperkte ondersteuning, maar uit de eerste lading (meegeleverde lading bij oplevering) haalde ik 260 km met nog 6% restlading. Daarna herlaadde ik de batterij en daarmee kwam ik gisteravond thuis met 302 km en nog 9% restlading. De actieradius zit dus echt wel goed. Ik kan zo eventjes van Gent naar Hasselt (150 km enkel) en terug rijden met 1 batterijlading.
- De reacties op het jaagpad zijn zeer positief. Ofwel wordt er niet gereageerd, ofwel is het zeer positief. Gisteren kwam ik achterop een wielertoerist gereden en toen hij me opmerkte achter zich stak hij zijn duim omhoog. Na kilometers naast elkaar te rijden en wat uitleg stopte hij zelfs toen we elk onze eigen weg gingen. Met veel interesse bekeek hij het interieur. Vorige week kwam een wielertoerist naast mij rijden en begon meteen vragen te stellen. Ook ben ik eens gestopt bij 2 ouders met kinderen die een discussie hadden over mijn voertuig. De ouders probeerden hun kroost duidelijk te maken dat het een fiets is. Voor de kinderen (in een followme en een kinderstoeltje) was het een auto. Toen ik aan het oudste kind vroeg of ze eens wou kijken maakte ik haar heel erg blij. Daarnaast ook de ouders ff uitleg gegeven en ze bleken ook heel nieuwsgierig. Verder veel lachende gezichten en duimen die omhoog worden gestoken.
- Gisteren is de achterband van de velg gelopen met een ontplofte binnenband tot gevolg. Op een drukke steenweg aan 35 km/u valt dat behoorlijk tegen, wat moet dat zijn op 2 wielen?  Gelukkig had ik een reserve binnenband en pomp bij.

De 2 Karwij Orca's. De groene is van Karwij zelf.

Waar moet ik nog aan wennen? 
- Door de ondersteuning had ik me wijsgemaakt dat ik de hellingen in de Vlaamse Ardennen wel even stormenderhand kon inpakken. Tja, ... dat valt wel eens tegen. Ik moet leren om de hellingen te nemen als vroeger, rustig doortrappen, maar dan met de hulp van de ondersteuning.
- Een Orca, een warme dag, een enthousiaste snelheid en een zeer gemakkelijk zwetende Orcaan is HET recept voor gekookte Orcaan in eigen nat.


De 3 Gentse Orca's: Ronny, Paul en Jan. Daarnaast de Antwerpse Quest van Lucien.

Een paar veranderingen die hebben plaats gevonden tussen de oplevering van de Orca's van Paul en Jan en die van mij:
- Het geluidje van de richtingaanwijzers is weggehaald. Wat ik wel spijtig vind, als je traag tussen voetgangers rijdt kon je dit gebruiken om te melden dat er iets achter hun bevond. Nu heb ik alleen de loeiharde geluidshoorn, die ik wel wat overdreven (en storend) vind om fietsers-voetgangers te wijzen op je aanwezigheid. Ik ben ondertussen wel al een beetje opzoek naar een iets zachtere geluidsbron om te gebruiken op jaagpaden en fiets- en voetgangerswegen.
- Mijn batterij voor de ondersteuning heeft een ingebouwde cycle-analist. Zo kan ik zien hoeveel de batterij nog geladen is. Jan heeft nadien een cycle-analist aangesloten in zijn Orca, maar Paul rijdt nog steeds blind. Wat batterij lading betreft bedoel ik.

7 opmerkingen:

  1. klapband op 2wielen is niet fin zeker aan de hoge snelheden ,
    vorig week nog berg af aan 50 ,gewoon rustig blijven
    is mooi machine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Naast het hoge volume heeft de toeter nog een nadeel: mensen associëren dat niet met een fiets. Ik heb, naar aanleiding van dit bericht, een bel geïnstalleerd. De toekomst zal uitwijzen of die hoorbaar is en of de reactie verschillend zal zijn.
    Voor de volledigheid: kijk eens na wat een echte Cycle Analyst doet en vergelijk dat even met wat op jouw display zichtbaar is? Ik heb er geen idee van wat dat schermpje aan informatie levert. Voor de CA kun je hier kijken: http://www.ebikes.ca/product-info/cycle-analyst-3.html.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het woord cycle-analist gebruikt omdat jij en Brecht het woord gebruikt hebben toen jullie dat schermpje op de batterij van de nieuwe Orca zagen. Wellicht klinkt "cycle-analist" nogal optimistisch voor het schermpje op de batterij, maar ik weet in elk geval hoeveel % lading ik nog heb en dat is voor mij, nu dan toch, heel wat.

      Verwijderen
    2. Dat is inderdaad het belangrijkste. Doet wat het display van de ondersteuning doet, maar dan beter wellicht.

      Verwijderen
  3. Dat van die gekookt orcaan in eigen nat komt me bekend voor. In de quest kookt het inmiddels ook wel eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer een e-Orca waar de banden van uit de velg lopen met een klapband als gevolg. Jan Goddemaer heeft daar ook ervaring mee. Flevobike moet die velgen eens gaan fixen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De dealer (fietser.be) werd als eerste op de hoogte gebracht. Bij mij was/is het het achterwiel, bij Jan was het een voorwiel, wat uiteindelijk vervangen werd. Telkens het voorvalt wordt de dealer (persoonlijk) op de hoogte gebracht. Als het frequent voorvalt moet actie ondernomen worden.

      Verwijderen