maandag 7 september 2015

De Gentse Gordel.

Het eerste weekend van september wordt de Gentse Gordel georganiseerd. Vorig jaar kon ik niet deelnemen, ik lag in de lappenmaand. Maar deze keer zou ik opnieuw gordelen. Een oproep op het ligfietsers forum toonde me dat er dit jaar weinig animo rond deze tocht was. Het is ooit anders geweest, maar het was nu zo. Op het laatst meldde Gert-Jan zich, een ligfietser uit Antwerpen (die ik voorbije zomer 2 keer heb "bezocht"), zodat ik niet alleen moest rijden. 
Aan de start meldde Jan zich ook nog. Maar die kwam me iets brengen, ons uitwuiven, uitleg verschaffen aan de geïnteresseerden.

Samen met Gert-Jan werd besloten om de 100 km rit te maken, een cirkel rond Gent die ons in Zwalm aan de voet van de Vlaamse Ardennen brengt, de hellingen waren er uitgehaald, maar helemaal vlak kan daar niet. De dag begon nat maar toen we klaar waren voor vertrek kwam de zon kijken en pas op het eind van de tocht kwamen de wolken opnieuw dreigen.
Ongeveer 10 km van het eind bleek Gert-Jan lek te staan. 
Met een bewogen gemiddelde van 25 km/u hebben we deftig doorgereden.


Gert-Jan net aangekomen.

Jan mag het uitleggen.

Jan mag het uitleggen.

En... Jan mag het uitleggen.

Biobreak time

Paulatem, letterlijk een paar straten "groot" dorp.

Gert-Jan rijdt lek.

 



Bijna klaar op verder te rijden.

De tombola gaat ff fout.

Tot slot trakteerden we onszelf op een wafel en een pint.

Wat me sterk opviel is dat het op zondag op straat ook behoorlijk druk kan zijn, en dat zelfs dan geen tijd meer is om veilig te rijden. Het agressief rijgedrag viel me wel heel erg op en geduld om veilig in te halen is er ook al niet. Iets wat me de laatste tijd opvalt is dat er eerst begonnen wordt met inhalen en pas daarna gekeken of het wel mogelijk is/was. Gisteren (op zondag) ook verschillende onderbroken inhaalpogingen meegemaakt, zelfs een waarbij een bestelwagen, letterlijk, al naast mij reed en dan alles dichtgooide om opnieuw achter mij in te voegen. Er stond/reed een tegenligger "in de weg".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten