zaterdag 1 maart 2014

Zo breed als het lang is.

Aan Ketshage in Sint-Amandsberg (Gent) is vorig jaar een nieuw fietspad aangelegd. Mijn woon-werk traject lag daar ergens in de buurt en ik had toen nogal wat bedrijvigheid ervaren van vrachtwagens en graafmachines. In een gesprek met een buurtbewoner vernam ik dat de werken de aanleg van een fietspad betekenden. De melding kwam er nadat ze hoorden dat ik uit veiligheidsoverwegingen een behoorlijke woon-werk omweg maakte.
Een googlemaps zoektocht zorgde ervoor dat ik plots en nieuwe woon-werk route ontdekte. Een combinatie van een deel oude route met een, toen, deel huidige traject en een nieuw tussenstuk. Zo ontdekte ik ook het nieuwe fietspad. 
Nouja fietspad, een pad zou ik het niet noemen, dit om 2 redenen:
1.  Het is een korte ontsluiting die een snelle verbinding vormt tussen de wijk en de richting stad Gent. 
2.  Het heeft de allures die een fietssnelweg zou moeten hebben.

Het is "meer dan" 100 meter lang, maar wel 3 meter breed. 
En omdat er nog geen "berm"begroeiing is lijkt de weg ontzettend breed.
Spijtig genoeg staan er aan het begin en einde, de noodzakelijke, paaltjes. Ik schrijf "noodzakelijke", anders zou het snel een gevaarlijke sluiproute zijn voor de auto's en hun bestuurders.

--> Het fietspad <--


Sinds woensdag maakt het fietspad deel uit van mijn nieuwe forensroute die 3 km korter is dan de vorige.

4 opmerkingen:

  1. ondanks de bedenkingen, toch goed nieuws dus?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaja, mijn bericht klinkt wat neerbuigend t.o.v. het fietspad, maar de achterliggende boodschap is wel positief.

      Verwijderen
  2. Ik reed gisteren aan de andere kant van de spoorweg: de Alfons Braeckmanlaan. Theoretisch is dat "zone 30" en vorig jaar wilde de schepen van mobiliteit die straat knippen (doorgang voor autoverkeer verhinderen). Onder hevig protest is dat plan ingetrokken.
    Nu weet ik waarom daar zoveel protest tegen was: geen kat houdt zich aan die 30! Een bejaarde vloog me daar aan zowat 60 voorbij, op nog geen halve meter van mij. Ha ja, want er was niet meer plaats...

    Ik zal dus ook eens die andere kant verkennen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kant die jij "getest" hebt daar ben ik een jaar door gegaan om te gaan werken. Op den duur durfde ik niet meer. Daardoor zocht en vond ik een andere (veel langere route). Door de tip van die buurtbewoners vond ik voor de winter de andere kant (maar direct daarop viel ik uit door de val). Het is wel veel draaien en keren, dus snel ga je niet, maar zeer autoluw en slopend omdat je zoveel moet vertragen en optrekken. Ik volg nu de A. Braeckmanlaan tot aan het eind van de fietspaden, dan ga ik linksaf en gebruik die nieuwe wijken als een "fietssluipweg".

      Die 30 km zone aan de kant die je gisteren zag dat is een lachertje, het wordt gebuikt als sluipweg om de drukke Antwerpsesteenweg te omzeilen en dat doe je niet in een slakkengang.

      Ik heb ook al gemerkt dat veel oudere mensen zeer snel, en soms nog agressief ook, met de auto rijden.

      Verwijderen