maandag 17 maart 2014

Open brief aan de minister van mobiliteit: mevrouw Crevits.

Geachte minister van mobiliteit,
Geachte mevrouw Crevits,

Enkele weken geleden las ik het bericht dat je een kenniscentrum gaat uitbouwen, met een kostenplaatje van 450 000 euro, om te weten te komen wat het fietspad van de toekomst moet zijn. Toen ik dat bericht las viel ik zowat achterover. 450 000 euro voor kenniscentrum? Ik hoor elke dag dat het crisis is en dat we met geld omzichtig om moeten springen, zeker de overheden. Ik hoor ook regelmatig dat er geen geld is om deftige fietspaden aan te leggen, of dat er bij besparingen bij het aanleggen van een weg net in het budget voor de fietspaden gesnoeid wordt. En dan lees ik dat je 450 000 euro veil hebt om een kenniscentrum op te zetten. Dan vraag ik me af, een kenniscentrum voor wat? Juist, voor wat eigenlijk? Voor iets dat de dagelijkse fietser sowieso al weet. Heb ik het juist als ik het kenniscentrum zie als een denktank die in een kantoor op oplossingen zit te broeden om het fietspad van de toekomst vorm te geven? Mensen die in een kantoor zitten denken over iets wat de dagelijkse fietser al heel lang weet?
Als je met de fiets de weg opgaat merk je direct de tekortkomingen en de behoeftes die nodig zijn om deftig te kunnen fietsen. Daarvoor heb je echt geen duur kenniscentrum nodig, enkel een fiets.
De laatste 4 jaar heb ik zo een 35 000 km per fiets afgelegd. Gaande van het woon-werk verkeer tot lange afstanden. Met lange afstanden heb ik het niet over 30 of 50 of 80 km, maar bvb. Gent-Genk. Een afstand van 170 km, een tocht die ik in de nabije toekomst ga maken.
Toen ik onlangs aan de voorbereiding begon van de rit Gent --> Genk kwam ik tijdens een verkenningstochtje op de volgende gedachte:
Als je van de 450 000 euro een slordige 440 000 euro in de ijskast stopt, en 10 000 euro investeert in een velomobiel, bvb een E-WAW. Hang daar dan een fietskar aan en je hebt het ideale concept dat zowat alle problemen op een fietspad gaat blootleggen. Zowel de gewone fiets als een fiets-kar combinatie, de bakfiets, een tandem, de ligfiets, ... kortom waar je met een velomobiel (met kar) vlot door komt, kom je met, naar mijn bescheiden mening, alle mogelijke fietsen/rijwielen vlot door.
Als je daarmee de fietspaden in al hun hoedanigheden zou befietsen zou je direct alle tekortkomingen blootleggen om een vlot fietsverkeer te bekomen.
Met zoiets zou je al in enkele dagen tijd zowat alles kunnen ervaren wat een fietser dagelijks overkomt. En in geen tijd zou je een lijst hebben van wat kan en niet kan, wat noodzakelijk is en wat uit den boze. Met "in geen tijd" bedoel ik enkele dagen, geen weken, maanden of jaren.

Als je daarbij een cameraploeg mee zou nemen, dan zou je zelfs de tv rechten kunnen verkopen en zo zelfs met een budget van 0 euro van start gaan, of meer zelfs, misschien zelfs geld aan verdienen. Daarbij zou je bekendheid, die je nu geniet als politica, in het niets verdwijnen met de beroemdheid die je ten deel zou komen. Want zeg nu zelf, een politicus die van achter het bureau komt om de dagdagelijkse problemen zelf te ervaren, hoeveel keer hebben we dat al meegemaakt. Het zou eens iets anders zijn dan iemand die zich nog net de moeite getroost even te komen kijken, zegt dat het niet goed is, maar uiteindelijk toch "vergeet" actie te ondernemen. En tegelijkertijd zou je ervaren wat wij elke dag meemaken. Aan den lijve, niet in een kantoor, niet op papier, want daar lijkt het, echt wel, allemaal veel mooier dan in de werkelijkheid. En voor we het vergeten, zou het geen eerlijke tv kunnen opleveren?

Ik zou je zelfs willen uitdagen om de tocht Gent - Genk samen met mij te maken. Je zou versteld staan van wat je allemaal meemaakt. Ik weet zeker, je zal hulp kunnen gebruiken. En dan heb ik het niet over spierkracht om de velomobiel (met kar) vooruit te stuwen (een E-WAW is een elektrisch ondersteunde velomobiel) maar om bepaalde hindernissen te overwinnen.

En de 450 000 euro? Gebruik die toch maar voor betere fietsvoorzieningen.

p.s.: In bijlage enkele beelden van Vlaamse "fietsvoorzieningen".

Hoogachtend,
De liggende fietser.









9 opmerkingen:

  1. Politiek, zoals altijd: te gek voor woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is werkelijk een open sollicitatie naar de functie van mobiliteitsminister! Wat mij betreft kun je morgen beginnen, dit soort opvatting van werkuitvoering is precies wat er nodig is!
    Klasse stukje!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie.
      Maar ik pas voor het aanbod ;-)

      Verwijderen
  3. Ronny, volgens mij heb je het verkeerd begrepen. Het gaat niet om het verwerven van kennis, maar om het creëren van jobs voor vriendjes, om het bedanken voor bewezen diensten. Iedereen die fietst weet wat nodig is, maar dat is naast de kwestie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarmee jij weer bewijst dat ik het toch goed begrepen heb.
      Alleen wou ik mijn gezonde boerenverstand eens laten spreken.
      En eerlijk is eerlijk, ik heb me heerlijk uitgeleefd bij het opstellen van het bericht :-)
      Ik moet wel toegeven, ik was eerst van plan een hint naar "postjes creatie" erin te leggen, maar uiteindelijk toch weggelaten, ik wou namelijk een positieve open brief schrijven.

      Verwijderen
  4. Alle commotie rond dit thema kan ervoor zorgen dat er misschien eindelijk eens een deftige oplossing komt voor de slechte fietspaden.

    Hier hebben ze eindelijk begrepen en in plaats van het fietspad altijd maar op te lappen zijn ze volledig aan het vernieuwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het probleem met deze politici is dat ze meer op de achterbank van hun dienstwagen zitten dan op de fiets en dat ze daarom maar geloven wat de imbiciele prutsingenieurs met niet meer dan een diploma kleuterschool aan "Vlaamse fietsvoorzieningen" verzinnen.
    Je hoeft het zelfs niet eens zo ver te zoeken. Die zogezegde, zelfverklaarde verkeersingenieurs (of moet ik zeggen: verkeerDingenieurs) maken voor de automobilisten de meest comfortabele wegen en leggen de fietspaden vol obstakels en oneffenheden aan. Alsof fietsers boven de weg en het fietspad kunnen zweven en die oneffenheden niet voelen.
    Ik erger me daar als (Nederlandse) verkeersingenieur groen aan. Er zal bij mij een moment komen dat ik klacht begin in te dienen tegen al die wegbeheerders/ontwerpers van iedere idiote "fietsvoorzieningen" omdat die niet alleen oncomfortabel zijn maar die ook de veiligheid van de fietser in gevaar brengen (zie onderzoek UGent http://www.youtube.com/watch?v=-1NQTCXQC6w&feature=player_embedded).
    Een ding is zeker. Vlaanderen is absoluut niet fietsvriendelijk en dat de fietser hier nog maar pas door de politiek is aangeduid als een volwaardig vervoermiddel deed mij in mijn thee verslikken. Als of de fiets en de fietser een probleem zijn. Integendeel: de fiets en de fietser zijn (een deel van) de oplossing en verdienen het om serieus te worden genomen.
    Sterkte met strijd. Ik strijd mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zeer mooi uitgedrukt .
    ze hebben normaal al een pak gegevens van een vorig project dat de gsm van fietsers gebruikt om schokken enz te meten wat is daarmee gebeurd ???
    en idd de enige mannier om deftig te oordelen wat er nodig is , is door zelf de weg op te gaan MET DE FIETS . en niet enkel een ritje van 5 km maar enkele weken pendelen . iedereen die dit langer als een half jaar heeft overleeft kan zichzelf deskundige noemen .

    450.000 euro, een waanzinnig bedrag en idd enkel om een paar postjes te creeren, wat veel te dure meetapparatuur aan te kopen en er dan niks mee te doen .

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je maakt een aantal goeie punten, maar ik denk niet dat deze attitude ons fietsers veel verder zal helpen. Zeg bijvoorbeeld eerst eens 'dank u wel' dat het probleem aandacht krijgt. Kritiek ontmoedigt, enthousiaste suggesties motiveren en worden misschien zelfs gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen