zondag 10 februari 2013

Gedachten kronkels, deel1.

Aangezien ik voor het ogenblik een, gedwongen, winterstop heb, kan ik eens wat gedachten kronkels op een rijtje zetten. En daar zitten soms nogal wat zaken in te modderen.

Het is al een tijdje dat ik wat beroering lees rond de fietsvergoeding in het woon-werk verkeer.
Als gewone mens zou je denken, waarom heb je als fietser een extra vergoeding nodig voor het woon-werk verkeer? Want een fiets is zo toch al veel goedkoper dan een auto.
Ikzelf krijg geen extra fietsvergoeding en eigenlijk maal ik daar niet om. Het mag natuurlijk wel meer zijn. Maar ik ben zo al veel goedkoper af dan deze die met de auto komt werken. Ik ken verschillende mensen die met de auto komen werken en die minder of op gelijke afstand als mezelf van het werk wonen. Sommigen daarvan hebben zelfs speciaal een auto gekocht om het woon-werk verkeer, en hun woon-werk afstand is niet verder dan mijn aantal kilometers. Onafhankelijk van de vergoeding die we krijgen (iedereen gelijk voor de wet) blijven ze steevast de pineut. Want mijn kosten zijn in vergelijking peanuts.
Als ik zo een berekening zou maken met de eerste fiets die ik kocht (Brompton Regis)?
Ten eerste kunnen we stellen, net als bij de auto, dat ik dat bedrag zelf financier. Samen met de aankoop van wat fietskledij, oa. een regenbroek (100 €), windstopperbroek (100 €), fietsjasje (120 €) en regenjasje (110 €) (en eventueel het veiligheidsvestje: vapor flash jacket dat 300 € kostte). Zou dat komen aan een bedrag van 1590 € (of 1890 €). Dit lijkt voor veel mensen een groot bedrag. Maar er hier is weinig bij dat na een jaar aan vervanging toe is. De onderhoudskosten zijn ook gekend, want ik heb met de Brompton reeds 2 onderhoudsbeurten gehad (groot en klein onderhoud). Het eerste onderhoud (na 3000 km) was vervangen van de ketting en de achterste tandwieltjes. Dit heb ik laten doen door de hersteller (waar de fiets is gekocht) en kostte 40 euro. Het tweede onderhoud (6000 km) was een groot onderhoud na de winter waarbij naast de ketting en achterste tandwieltjes ook het voorste blad, de achterband en de remblokjes werden vernieuwd (+ algemeen nazicht). De achterband was niet versleten, maar vertoonde een zwakke plek (kapot geschuurd) in de wang. En dat groot onderhoud kostte me 160 euro.
Als ik altijd met de Brompton zou gaan werken, zou dit op jaarbasis ongeveer 3000 km betekenen. Welke dus elk jaar een onderhoud oplevert. Het ene jaar zou het 40 euro zijn en het andere 160. Oftewel op 2 jaar 200 euro. Laat me nu zeggen dat ik jaarlijks meer vergoeding ontvang dan ik op 2 jaar nodig heb in het onderhoud van de fiets. Daardoor heb ik nog geld over om de (zelf gefinancierde) kleding te vervangen zonder zelf extra geld uit te moeten geven. De enige kost die ik dan zelf moet financieren is het vervangen van de fiets, maar aangezien deze van dergelijke kwaliteit is dat die jaren meegaat...
Het is nu wel zo dat zowel de fiets als de kleding ook op andere tijdstippen gebruikt wordt (een regenbroek of windstopperbroek kan je ook gebruiken om in guur weer te voet naar buiten te komen).
Als je een auto koopt om enkel te gebruiken voor woon-werk dan kan je nooit zo goedkoop uit de kosten komen. Alleen al met de verzekering ben je eraan voor de moeite. En zeg niet dat niemand speciaal een auto koopt voor woon-werk verkeer voor een afstand van pakweg 10-15 km (enkele rit), ik ken er persoonlijk wel.
En al gebruik je de auto ook voor andere ritten, 3000 km aan verbruik van 4liter/100km met een brandstofprijs van 1.5€/l kom je aan een jaarlijkse kostprijs van 180 euro (hopelijk loopt deze laatste berekening niet helemaal mank). Natuurlijk heb je dan wel een extra kost door de aankoop van de fiets en eventuele kleding, maar deze kan je dan ook weer gebruiken voor andere korte afstanden.
Nu ga ik niet zeggen dat ik geen hogere fietsvergoeding zou aanvaarden. Het zou heel leuk zijn, maar ik ga er niet om gaan janken. Of zoals ik reeds gehoord heb, "als ik geen fietsvergoeding krijg ga ik liever met de auto werken", alsof een auto dan wel goedkoper zou zijn dan de fiets te nemen.

Een andere gedachte die in mijn hoofd rond dwarrelt is dat ik nu liever in de winter naar het werk fiets dan in de zomer. Dat is ook maar sinds de huidige winter, doordat ik nu een complete (en degelijke) fietskleding uitrusting heb. Het voordeel dat een winter heeft is dat ik minder moet uitzoeken welke kleding ik nodig heb. Ik weet welke kleding ik nodig heb om me warm te houden. Enkel als ze stevig gaan vriezen heb ik iets meer nodig, maar dat weet ik ook vooraf. Verder heb ik elke dag de windstopperbroek aan om mijn benen (en knieën) warm te houden, als ik zie dat het regent (of gaat regenen) dan wordt de windstopper vervangen door de regenbroek. En regent het dan niet zoals verwacht, de broek doet dan dienst als warmhouder. Verder is er geen probleem. Ik sta ook niet verder stil bij het weer, ik volg het weerbericht en kijk naar buiten en op die basis kies ik de kleding zonder morren ofzo.
In de zomer is dat anders. De ene dag heb je een jas nodig, de andere niet. Is het warm genoeg dan kan je beter in t-shirt en korte broek door de regen, is het niet warm genoeg dan heb je toch best een jasje en regenbroek aan. Maar zo had ik vorige zomer eens regenbroek en -jas aangetrokken, om na 2 km alles te moeten uittrekken, omdat ik zowat stikte in die kleding (en de regenbui was sneller over dan gedacht). Het is soms moeilijk de juiste keuze te maken, in de winter is het een stuk eenvoudiger.
In de winter heb ik enkel schrik van gladde wegen. Het mag vriezen dat het kraakt, zolang er geen sneeuw ligt of ijsvorming plaats vind, vind ik het ok. En zijn de wegen te glad naar mijn zin. Ik kan nog steeds te voet gaan werken (die luxe heb ik ook nog eens), op minder dan een uur (6 km) kom ik ook aan. Ik zou ook de bus kunnen nemen, maar die heeft zo al problemen om steeds op tijd te zijn, laat staan dat het beter lukt met gladde wegen.

1 opmerking:

  1. Los van het feit dat je goedkoper uit bent met de fiets, doe je je lichaam ook nog eens een plezier door het in beweging te houden. Je blijft gewoon gezonder als je die afstand dagelijks aflegd. Dat ook het milieu er voordeel bij heeft is meegenomen. Laat ze maar autorijden en zichzelf voor de gek houden!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen