maandag 22 maart 2021

BionX out, Bafang in.

In 2016 kocht ik een tweedehands Streetmachine GTE met BionX ondersteuning. Dat ging allemaal heel fijn tot vorig jaar de batterij behoorlijk haar "oren begon te laten hangen". Een actieradius van 110 km in eco stand werden er op het laatst nog 30. 

De fiets schrijft een brief naar de sint.

Ik had het idee opgevat om de batterij te laten opwaarderen dit voorjaar. 3 Weken geleden, rijdend met de Streetmachine, dacht ik er weer aan en vroeg me plots af wat voor zin het had de BionX batterij op te waarderen als BionX op de fles is getrokken en dus de onderdelen zeldzaam worden (ik zal maar eens een nieuwe display nodig hebben) en ik hier Crystalyte batterijen liggen heb voor de Orca maar die ook gebruikt worden door Bafang.

Bij thuiskomst een mailtje gestuurd naar fietser met daarin het idee voorgesteld. Ik kreeg bevestiging dat het een goed idee was met ook meteen een offerte waarin een demo model Bafang naafmotor werd voorgesteld en met de overname van de BionX, zelf zochten ze naar een display. 

Ik weet nu wat in de brief gevraagd werd

Sinds een paar weken rij ik nu rond met een Streetmachine GTE met Bafang naafmotor. De BionX batterij hing onder de kader tussen de 2 wielen. Deze is nu weg en de Crystalyte batterij zit in een tas aan de bagagedrager.

Gisteren aan de take away-go away in Berlare

Ik heb er nu 3 ritten mee gemaakt waarbij ik na de eerste en tweede rit aan finetuning van de instellingen gedaan heb. Bij BionX kon je niet veel instellen. Bij Bafang kan je veel meer, maar alles weet ik er nog niet van. Wel dat het doet wat het moet doen, me ondersteunen. En dat heb ik de laatste tijd echt nodig. 

De groene Vaude tassen, waar al behoorlijk sleet opzit door dagelijks woon-werk verkeer, zijn weer naar boven gehaald en het zijtasje is er afgehaald. De lijm liet al behoorlijk los. Het is de bedoeling om op termijn de tassen op te waarderen door ze nieuw te stofferen. De stof heb ik dankzij Birger reeds liggen. Het is de bedoeling de kader uit elkaar te halen en er daarna nieuwe stof tussen en rond te maken. Het idee ligt te rijpen in mijn hoofd en we zien wel wanneer we eraan beginnen. Het heeft niet zo een haast de batterijen zitten daar droog, het is vooral onderaan dat de tassen lek zijn. Verder heb ik projecten genoeg om met de naaimachine uit te werken. Ik weet mijn dagen wel te vullen.

4 opmerkingen:

  1. Leuk nieuws en weer plannen en een projectje op stapel. Laat de zomer maar komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja Joop, projecten en ideeën genoeg. Maar het hoofd moet ook meewillen en daar wringt het nog zeer erg. En zolang het hoofd niet meewil blijft het toch wel knoeien met de riemen die ik heb.

      Verwijderen
  2. Ik zag op TV dat er veel I-bikes tegenwoordig zijn uitgevoerd met een soort slot in de accu die het voorkomt dat er slechte cellen vervangen kunnen worden door goede. Dus niet gereviseerd kunnen worden. Ik vind dat haast misdadig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las onlangs, op www.ligfiets.be, dat de meeste merken helemaal dichtgetimmerd zijn. En er dus helemaal niets aan aangepast kan worden. dat er merken zijn die hun batterijen 'dichttimmeren' verwondert me niet.

      De Crystalyte batterijen kunnen opgewaardeerd worden. De tweede batterijen die ik heb zijn herstelde. De ene nieuw gekocht maar later cellen stuk, de ander hersteld gekocht. En Bafang is een van de uitzonderingen waar je de instellingen behoorlijk kan aanpassen naar je wensen.

      Maar in een tijd waar steeds weer wordt gevraagd om zuiniger om te gaan met de natuurlijke middelen staat de economie (lees= snel gewin) nog steeds ver bovenaan. Ook zou Europa daar een spreidstand in maken. Aan de ene kant vragen voor afval minderen, maar gelijktijdig regels invoeren waarbij afval wordt gegenereerd.

      Wat je schrijft geloof ik dus best. Ook dat het misdadig is.

      Verwijderen