dinsdag 7 februari 2017

Orcatile.

Tijdens de LIA-tocht in Lier op 12 november vorig jaar reed er ook een Versatile mee. Deze had een hoog windscherm, in elk geval veel hoger dan de vizier van de WAW dat in Vlaanderen op de Orca wordt geplaatst. Ik had al langer het gevoel dat het vizier van de WAW niet deed wat het hoort te doen. Of in elk geval het resultaat was niet wat ik ervan had verwacht. Uiteindelijk bleek dat niet zozeer aan het vizier te liggen maar wel aan de "Orcaan inside The Orca". Ik ben namelijk iets groter dan de gemiddelde Vlaming (192cm) en mijn hoofd steekt echt wel hoger uit de opening dan menig andere "Orcaan". Dat resulteerde in het zowat onmiddellijk inkorten van het venster van het dakje. Ik kon er namelijk niet onderdoor kijken. Wat zelfs overdag bij een beetje zon al problemen gaf, want het enige dat ik zag was de reflectie van de body op het venster. En daar het blind rijden niet zo mijn ding is ging daar nogal snel de schaar in. Zolang dat niet gebeurd was reed ik sowieso zonder dakje. 

Na de tocht in Lier vetrok een mail naar Flevobike of er nog versatile vizieren in voorraad waren. En jawel die waren er en ze konden ook op een Orca maar dan met zuignapjes ipv de Versatile bevestiging. Jan die eind december naar de Oliebollen tocht ging wou het windscherm meebrengen. De zuignapjes werden bij Fietser.be besteld.


Daarna was het ff proberen en testen waar het windscherm (officiële naam bij Flevobike) het best geplaatst wordt. Eerst stond het vrij dichtbij de opening maar toch behoorlijk recht. Het houdt zo de regen wel iets tegen (maar ik heb nog niet bij zware regen gereden) maar de wind blast wel keihard op mijn voorhoofd en ogen. Daarna plaatste ik het nog dichter maar dan kan ik het niet zo hoog zetten omdat de zuignapjes niet blijven zitten (geen vlak oppervlak). Maar daarna besefte ik waarom de wind zo keihard op mijn voorhoofd en in de ogen blaast. Het windscherm duwt de wind wel ophoog maar ook onder het dakje.  


Vandaag had ik een afspraak 23 km ver en de Orca had de taak me te brengen. Geen betere fiets om snel en comfortabel door nevel en lichte regen te rijden. 2 keer heb ik het windscherm verplaatst. En het (wat late) idee om het scherm voor het venster van het dakje te plaatsen gaf meteen resultaat. Er raasde helemaal geen wind meer in mijn ogen en op mijn voorhoofd.


Het midden van het windscherm bevindt zich nu een paar cm voor het venster van het dakje en de wind wordt over het dakje gestuwd. Wat het gaat geven met regen is nog afwachten, misschien wordt door de wind de druppels ook meer weggeblazen. Van de regendruppels had ik wel behoorlijk last. Omdat het venster van het dak is ingekort is er meer ruimte om water binnen te laten druppelen. Met als resultaat dat ik in de regen niet met bril kan rijden en bij fellere regen zelfs moeite krijg met rijden zonder bril omdat de ogen geïrriteerd raken door de regen in mijn ogen. 


Het enige nadeel is nu dat het middelste zuignapje nu moeilijker vast blijft zitten op de body, dit omdat deze daar lager is vanwege de vorm van de body van de Orca. Wellicht moet ik iets zoeken om tussen de zuignap en het windscherm te steken zodat het windscherm niet naar beneden wordt getrokken (en zo het zuignapje naar boven trekt). Maar het was wel prettig rijden met de wind helemaal uit het dakje.


Voor mensen die perfect onder het origineel dakje door kunnen kijken zou ik dit vizier niet aanraden. Het nadeel is dat dit vizier zo hoog komt als het venster van het dakje laag is. Waardoor je niet tussen beide door kunt kijken. Iets wat voor mij onmogelijk is om te rijden.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten